Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MiklagarD292
#1174108
Har råkat ut för något mycket underligt på min w70 II.. För några dagar sedan gick ,fyrvägsblinkersen igång en stund efter att jag parkerat. Detta har sedan fortsatt i flera dagar. Vad kan detta bero på och hur stänga av ?
av andersuw
#1174110
Är det en V70N (00-08) eller V70 II (08-)? Vilken årsmodell? Min gissning är att det är larmet som fått spatt. Varningsblinkers går igång vid larm och det är inte säkert att sirenen gör detsamma eftersom den kan vara pajad. Om det är en V70N från tidigt 2000-tal är detta ett mycket sannolikt scenario. Larmsirenen innehåller ett reservbatteri för att den skall kunna låta även om strömmen från startbatteriet bryts (t.ex. därför att en tjuv klippt av kabeln). Detta reservbatteri går så småningom sönder, elektrolyten läcker ut och pajar kretskortet i sirenen. Då ger sirenen ofta upphov till falsklarm, ibland genom att själv låta (om den fortfarande kan det) men ibland bara genom att ge signal till den styrenhet som ansvarar för larmet om att starta varningsblinkers. Men om detta är felet borde du få meddelande i kombinationsinstrumentet om att larmet utlösts. Har du något sådant meddelande?
av MiklagarD292
#1174142
Stort tack för svar. Det är en V70N. Du har träffat rätt direkt. Datorn säger att larmet har utlöst. Larmsirenen bör alltså bytas om man vill ha larmet fungerande ? Var sitter den ? Hur enklast stoppa tjuvlarmet. Ta bort säkring ? Alternativ ?
av andersuw
#1174215
MiklagarD292 skrev:Stort tack för svar. Det är en V70N. Du har träffat rätt direkt. Datorn säger att larmet har utlöst. Larmsirenen bör alltså bytas om man vill ha larmet fungerande ? Var sitter den ? Hur enklast stoppa tjuvlarmet. Ta bort säkring ? Alternativ ?
När det gäller sirenen finns några olika alternativ: Ett är förstås att byta till ny eller en nyare begagnad. Det senare är svårt att hitta eftersom de som finns på skroten ofta är gamla och därför har eller snart kommer att få samma problem. Ytterligare en lösning är att såga isär sirenen och antingen bara ta bort reservbatteriet eller ersätta det med ett nytt (finns att köpa på ebay för ca 300) samt göra rent kretskortet och hoppas att det efter rengöring funkar som det skall igen.

Sirenen sitter i framkant av höger framskärm. Man kommer åt den genom att ta bort några popnitar och några skruvar till innerskärmen och sedan vika undan innerskärmen. Det kan i vissa fall vara marigt att skruva bort den hållare som sirenen sitter i eftersom den avsiktligt är ditsatt med en skruv vars huvud delvis går av när skruven dras på plats. Så där kan det krävas lite specialbearbetning.

Enklaste sättet att i det korta perspektivet få stopp på tjuvlarmet är att helt enkelt inte larma på utan bara låsa bilen med nyckeln, via låscylindern i förardörren. Den låscylindern kan ha kärvat fast på grund av bristande användning men brukar ge sig om man lirkar en bra stund med nyckeln samtidigt som man smörjer rikligt.

Jag har själv samma problem för närvarande och har startat en färsk tråd om saken där du kan hitta ytterligare synpunkter och info:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=134612
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 fö[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]