Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1173926
För stort tryck är det först när säkerhetsventilen i locket öppnar, om man utgår från att den fungerar.

Om jag inte missförstår (men det kanske jag gör?) så låter det inte som att ventilen öppnar på din bil, utan att problemet egentligen bara är att vätskan trycks undan från expansionskärlet.

Det kan bero på att det kommer ut avgaser i kylarvätskan – en verkstad kan enkelt kolla det. Men också på att kylsystemet inte fungerar som det ska pga att någon slang är veckad eller sitter fel, eller att det dras in luft så att det bildas luftfickor någonstans där det inte ska göra det.
av TobbeViktor
#1174111
Jo då, locket släpper allt ut eventuellt övertryck. Frågan är väl snarare varför det blir övertryck.
Kan verkstan mäta avgaserna i kylvattnet då eller?
av NilsO
#1174140
Ok, säkerhetsventilen öppnar – då missförstod jag.

Man kollar om det finns spår av kolväten, HC, dvs oförbränt bränsle i kylvätskan.
av TobbeViktor
#1175084
Har nu tagit en titt på bilen, och det verkar inte bättre än att det luktar avgaser i exp.kärlet.
Så nu är det bara att förbereda sig på byte av topplockspackning.
Frågan är om man ska höra med verkstad, eller om man ska ge sig på ett byte själv i inlärningssyfte.
Har hittills inte sysslat något med ventiler eller kammar.
av TobbeViktor
#1202081
Börjar bli dags att ta tjuren vid hornen och riva ner toppen på motorn på gamla bettan.
Bilen i fråga är som i första inlägget, en S70 2,5 T-99, med nyare motorvarianten (elektriskt spjäll, ME7).

Som skrevs tidigare, så antar jag att topplockspackningen sett bättre dagar.
Då jag inte ens vågar tänka på vad detta skulle kosta att lämna in, så blir det att meka loss själv när tid finnes.
Blir lite hobbyprojekt.
Försöker samtidigt hålla styr på en vild 1-åring under dagarna.

Bilen står bara just nu, så tid finnes, och tråden kommer också uppdateras när tid finns.

Så, nu till första frågan då. Behöver ju verktyg för låsning av kammar för att kunna lyfta toppen.
Då antar jag att denna satsen ska passa utan problem?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000038107/
av TobbeViktor
#1202088
Lucif3r skrev:Den satsen bör fungera alldeles utmärkt.
Tackar för snabbt svar!

Får bli inköp av en sån, och sen börja riva isär, försiktigt och metodiskt.
Ska väl inte vara så stora bekymmer, har mycket mekvana, men blir lätt lat och försiktig när det gäller ens egna prylar. Skruvar ju bekymmerslöst på maskiner för miljoner på jobbet. ??:-/ :D
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]