Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1174013
Tänkte montera antingen ett original avtagbart eller ett vertikalt westfalia.
Finns det något täcklock till diffusorn om man väljer original?
Polestar performance parts-diffusorn ser åtminstone ut som polestar-varianten, så tänker att det borde finnas ett lock till den?

Går det sedan ladda mjukvaran för TRM trots att polestar inte "ska" ha drag? Eller får man använda sej av en universal elsats?

Nån som gjort detta?
av Rudolfs
#1174106
Går det ens? Ljuddämparen är väl ivägen?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1174141
Tydligen ska det gå bra, har sett nån på nätet men det är svårt att veta "vad som gjorts"

122Sport (här på forumet) har för övrigt ett westfaliadrag monterat.
av LazerHawke
#1174271
får du ens köra med den lagligt? då den inte är reggad med dragkroks uppgifter? dvs finns ju inga uppgifter om dragvikt etc på polestarbilarna?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1174281
Kollade min precis, står såhär. Så visst borde det gå bra. Har dock aldrig sett någon med drag. Förutom ovan nämnda person på forumet.

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1190 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
1940 kg
Användarvisningsbild
av MartinS
#1174285
XC90_Executive skrev:Kollade min precis, står såhär. Så visst borde det gå bra. Har dock aldrig sett någon med drag. Förutom ovan nämnda person på forumet.

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1190 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
1940 kg
Det där är bara teoretiska siffror baserade på bilens totaltvikt som är till för att hjälpa föraren. Du måste ha "Max släpvagnsvikt" i regbeviset för att du skall få montera krok. Det tror jag saknas på Polestarbilarna.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1174286
LazerHawke skrev:får du ens köra med den lagligt? då den inte är reggad med dragkroks uppgifter? dvs finns ju inga uppgifter om dragvikt etc på polestarbilarna?
Det var inte heller frågan.
av Hoookan
#1174298
Hitta en V60 Polestar 2017 i Göteborg, sökte på Transportstyrelsens app om bilen och det finns ingen data om hur mycket vikt man får ha på ett släp, verkar som att Polestar inte är godkänd eller att det inte går att montera dragkrok.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1174301
Polestarbilarna är väl helt enkelt inte typade för drag. Jag skulle aldrig montera en, om det sedan händer något (läs: inblandad i en olycka) och man granskar detta, kan det bli problem.

Sedan 1 september 2013 är det nya regler som innebär att en typgodkänd personbil eller lätt lastbil, som får en typgodkänd dragkrok eftermonterad, inte längre behöver genomgå en registreringsbesiktning (gäller inte husbil.) De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I, när man monterat en typgodkänd dragkrok som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifterna om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret.

Har du monterat dragkrok på annat fordonsslag måste fordonet göra en enkel registreringsbesiktning inom en månad. Vid montering, kontrollera att identifieringsskylten sitter på draganordningen och att den överensstämmer med monteringsanvisningen. Från och med den 1/1-2014 måste kunden vid registreringsbesiktningen redogöra för de ändringar som är gjorda på fordonet.
Användarvisningsbild
av Moller
#1174302
Du får inte montera dragkrok på den, har själv kollat med Volvo.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]