Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1173166
daekol skrev:Nja, går det inte utan att börja pilla med el och kablage så får det vara. Bara väldigt märkligt att min saab från 2003 har varning men en volvo från 2010 saknar varning. Samma på jobbet, kör skoda octavia, vw caddy och toyota yaris, alla dom har varning för p-ljuset. Så jag är fortfarande skeptisk till att det inte skulle gå att programmera. Får fixa igång min dice/vida så jag själv kan börja pilla helt enkelt. :lol:
Att fixa igång VIDA/DiCE är säkert en bra idé men att tro att man den vägen kan styra en inställning som Volvo bestämt inte skall finnas är att drömma i det blå. Om du inte vill pilla med elsystemet är det enda du kan hoppas på att någon utvecklar en CFE (CAN Function Extender) likt dem som redan finns till P2-bilarna och den vägen också tillhandahåller den varning du vill ha.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1173167
Jämför mest med andra bilmärken jag kommit i kontakt med där det funnits mängder med parametrar verkstaden kunnat pilla med utan att behöva byta ut mjukvara.
av andersuw
#1173171
Det fanns ju en hoper i P2-bilarna (något tjugotal kanske). Men när man har ett menysystem att leka med är det ju rätt onödigt att ens behöva anlita verkstaden och dess programvara för att ändra en inställning. Det blir ju lite som att gå över ån efter vatten.

Bortsett från att inställningsmöjligheterna ökat rent generellt kan man också konstatera att vissa saker som tidigare fordrat mjukvaruladdning numera kan göras via menysystemet. Ett exempel är val av språk i kombinationsinstrument/infotainmentsystem. Med det digitala instrumentet kan man till och med byta vad som tidigare var hårdvara via en mjukvaruinställning. Det kan ju vara käckt att få hastighetsmätaren att visa mph istället för km/h om man får för sig att ta en tur till brittiska öarna. :D
Användarvisningsbild
av apersson850
#1173176
Ja, det där är märkligt. Bilar som levereras med mätare graderas i miles/h brukar kunna visa km/h i färddatorn. Varför finns inte motsatsen i min bil? När jag var i England i fjor körde jag istället med omvägen att låta RTI visa hastighetsbegränsningen i kartbilden, så jag fick den i km/h, och sen kunde jag jämföra den med mätaren. Men det känns onödigt att behöva gå den omvägen.
av andersuw
#1173185
Det beror på att britterna måste kunna göra en smidig Brexit ut på kontinenten. Att kontinentala bilar även skulle kunna tänkas våga sig på en Brinit var det uppenbarligen ingen som tänkte på före de digitala instrumentens tid. ;-)
av daekol
#1173892
Egentligen är ju p-ljuset överflödigt på ett sätt. Hur ofta använder man det på parkeringsplatser, helt ärligt? :roll:

Tycker snarare att varenda bil man ser dagtid numera kör uteslutande med p-ljus+dimljus alternativt nyare bilar som har DRL som dessutom verkar strula en hel del då dom inte automatiskt tänder upp halvljus/bakljus vid mörker (dock inte ett problem på Volvobilar vad jag sett).

Har två exempel på när jag använder p-ljuset, som tidigare nämnts då tillsammans med dimljus och om jag står still någonstans och vill synas i mörker. Hur som helst så kommer jag inte ge upp det här, det måste gå att få till en ljudvarning när p-ljuset är igång och man öppnar dörren. Min V70 är enda bilen jag stött på som saknar denna varning så något skumt är det.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1173900
På en parkeringsplats behövs oftast inte parkeringsljus. Det är ju ingen som blir förvånad över att det står en bil parkerad där. Det är när man står där det inte är förväntat, kanske för att man inte ens har något val, som parkeringsljuset är motiverat.

Sen varselljus, eller halvljusautomatik, infördes kan jag inte påminna mig att jag haft någon bil som tutat när ljuset varit på. Det har ju slocknat automatiskt ändå. Det är enbart parkeringsljuset som fortsätter lysa, och det tänder jag bara högst medvetet vid speciella tillfällen, så det behövs ingen summer för det.
av Lövet
#1173934
I princip varenda märke, alltså varenda bil jag stöter på, har varning för p-ljus påslaget. Utom Volvo...
Användarvisningsbild
av apersson850
#1173958
Då är det väl för att jag mest har haft Volvo som jag inte har hört sånt pipande. Men jag drabbas av det i en del hyrbilar. Lika irriterande varje gång att man ska påminnas om att släcka ett ljus som bilen kunde släckt själv.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1173964
apersson850 skrev:På en parkeringsplats behövs oftast inte parkeringsljus. Det är ju ingen som blir förvånad över att det står en bil parkerad där. Det är när man står där det inte är förväntat, kanske för att man inte ens har något val, som parkeringsljuset är motiverat.
Parkeringsljus ska användas när du stannar eller parkerar bilen vid dålig sikt. Detta för att andra trafikanter ska se bilen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...