Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
#1156370
Med frisk och kall motor är övertrycket i kylsystemet nära noll. Konstareras enkelt medelst att klämma på kylslangarna som då är mjuka. När motorn startats och blivit varm har man alltid tryck i kylsystemet i och med att varmt vatten tar större plats än kallt vatten.
Vid problem bör man provtrycka kylsystemet för att förvissa sig om att man inte har en läcka någonstans och att kylarlocket är tätt. Volvo specar 1,5 Bar under 3 minuter. Om kylarlocket inte är tätt så kommer motorn att koka vid 100 grader och man kommer att förlora kylvätska. Med tätt kylarlock flyttar man kokpunkten upp till 125 grader vilket innbär att motorn har större marginal mot kokning och dessutom behåller kylvätskan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1156468
Hasse53 skrev:Med frisk och kall motor är övertrycket i kylsystemet nära noll. Konstareras enkelt medelst att klämma på kylslangarna som då är mjuka. När motorn startats och blivit varm har man alltid tryck i kylsystemet i och med att varmt vatten tar större plats än kallt vatten.
Jo detta är det nog ingen som betvivlar. Fenomenet jag har (och som TS också verkar ha) är att det går inte att ha rätt nivå när motorn är kall. Den ligger alltid en eller två cm under min.strecket. Fyller jag på så är det nere på samma nivå efter några dagar, sedan stannar det där. kylarvätskan måste ju ut genom locket (ångorna) för det finns ingen annan väg ut så trycket måste då vara högre än "säkerhetstrycket. Har nu inte fyllt på kylarvätska sedan jag bytte kylare (hösten 2015) och nivån är samma. Det var även så innan bytet. Jag bytte till en kylare med kontakt till fläkten framför kondensorn, inte för att det var fel på den gamla. Båda är från Biltema, men det saknar ju betydelse. Och den låga nivån är inget jag bryr mig om längre, det har varit så i flera år. Det läckte lite dom första året jag hade den, kylaren var då nyligen bytt av förre ägaren. Jag bytte då vattenpump, några slangar (bl.a den nedre kylarslangen) och kopplade värmekranen rätt så jag fick värme i bilen :lol: :lol: Sedan kollade jag väldigt noga (flera gånger) om det var läck på toppackningen, bytte i den vevan kylarlocket men inget hjälpte. Nivån är på under min. när motorn är kall och har varit så i typ 6 år så jag har slutat leta fel. Har nu köpt mig en ny termostat (92°) för värmen börjar "svikta" igen. Får se om det gör skillnad
av NilsO
#1156802
Nej, trådstartarens problem är att nivån är normal när motorn är kall men sjunker när motorn blir varm. Sedan stiger den direkt igen när han lossar på locket. Att nivån sjunker när motorn blir varm behöver inte direkt vara något fel eller tyda på något problem. Men här sjunker den för mycket (så att nivågivaren varnar).
av TobbeViktor
#1156810
Shit, vad svar det blev här! :D
Har legat sjuk i en vecka och har inte direkt hunnit kolla på problemet. Har iof en bil till, så ibland går det extra långsamt.

Sist jag kollade nivån, så låg den, med öppet lock, precis under max.strecket. När bilen sen gått en stund, så ligger nivån och sniffar under min.strecket.
Men den släpper aldrig trycket förrän jag öppnar locket och lättar trycket. Jag vet ju att nivån kan skilja lite grand mellan trycksatt och ej trycksatt, men detta känns som lite för mycket.

Ska testa med en nytt lock först iaf. Kylet är hyfsat nybytt och är volvo original. Termostaten byttes i samma veva.
Sen antar jag att slangarna ska stå emot en del tryck också innan de börjar flexa. Det är väl det som återstår att byta sen, för läckage har jag inget.
Hade ju säkert inte skadat med nya slangar. Gummi åldras ju inte särskilt väl. :D
av TobbeViktor
#1156814
Hittade denna lilla videon:
http://www.teknogogen.se/bilar-och-moto ... kylsystem/

Nu är det ju inte exakt samma dragning av systemet, men om jag tolkar det rätt, så skulle det ju mycket väl kunna vara så att locket aldrig släpper ut eventuellt övertryck, och då kan vattnet aldrig flöda tillbaka till expansionskärlet heller.
Verkar nästan som om jag har max tryck i systemet, efter vad vattenpumpen klarar av. Hade det varit mer drag i pumpen, så hade väl nån slang spruckit antar jag?
Det är väl helt enkelt det som uppstår när jag släpper locket. Trycket sticker ut och skapar vakuum i avluftningsslangen, och, voila, så är nivån återställd. Men detta borde den ju sköta själv.

En nytt lock får inhandlas snarast. :D
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1156890
Fråga till TobbeViktor:
När bilen stått över natten, har du fortfarande tryck i kylsystemet, dvs stiger nivån i expansionstanken när du lossar på locket?
av TobbeViktor
#1157014
Hasse53 skrev:Fråga till TobbeViktor:
När bilen stått över natten, har du fortfarande tryck i kylsystemet, dvs stiger nivån i expansionstanken när du lossar på locket?
Inte helt säker. Skulle nästan tro det iom att larmet kommer ganska omgående.
Får kolla detta. Nån bra teori? :roll:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1157551
NilsO skrev:Nej, trådstartarens problem är att nivån är normal när motorn är kall men sjunker när motorn blir varm. Sedan stiger den direkt igen när han lossar på locket. Att nivån sjunker när motorn blir varm behöver inte direkt vara något fel eller tyda på något problem. Men här sjunker den för mycket (så att nivågivaren varnar).
Fel på givaren?? Kanske är läck eller avlagringar som tynger flottören?? Har ingen nivåvakt på min så jag vet inte exakt hur den ser ut, men det borde vara flottör, eller??? Finns ju andra metoder också.
Bytte termostat i min (745 B234F motor) i helgen, så nu ligger nivån på max kall och sjunker när den blir varm. Och inte lika högt tryck (verkar det som) när jag öppnar locket (varm) fast det är bättre värme i bilen. Får se om någon vecka om nivån håller sig eller "går tillbaka" till den "gamla" nivån som den legat på sedan flera år
av TobbeViktor
#1173848
Shit vad tiden flyger iväg! Känns som om det var typ 2 veckor sen jag ställde första frågan.

Åter till problematiken. Locket till exp.kärlet är nu bytt, men problemet kvarstår. Dock så ser man tydligt nu att den släpper ut övertrycket som uppstår.
Det jag märkte nu häromdagen var att, när jag skulle ta bilen till jobbet, så kollade jag nivån i kärlet innan jag åkte iväg. Den var väldigt låg, bilen larmade för det, så jag fyllde upp med lite färdigblandad kylvätska till halvfullt.
Körde mina 2 mil till jobbet och kollade sen nivån igen när jag var framme.
Den var då rejält mycket högre, så öppnade locket, med rejäla handskar på, och det fullkomligt vräkte ut vätska.
Så mycket, att det återigen var för lite när det var dags att åka hem.
Med andra ord, så fanns vätska i systemet, men inte i tanken.

Så frågan är om det är så enkelt, så att det är termostaten som ställer till med detta?

För direkt motorn blivit varm, så stiger ju uppenbarligen nivån, för att sen sjunka undan när den kallnat.
Är ju säkerligen runt 10 år sen jag bytte den. Sitter en från biltema i nu.
Byte kommer det ju bli ändå, men är väldigt problemlösarorienterad. :D
Känner att jag inte har full koll på kylssystemets flödesriktning bara.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]