- ons 08 mar 2017, 22:26
#1156370
Med frisk och kall motor är övertrycket i kylsystemet nära noll. Konstareras enkelt medelst att klämma på kylslangarna som då är mjuka. När motorn startats och blivit varm har man alltid tryck i kylsystemet i och med att varmt vatten tar större plats än kallt vatten.
Vid problem bör man provtrycka kylsystemet för att förvissa sig om att man inte har en läcka någonstans och att kylarlocket är tätt. Volvo specar 1,5 Bar under 3 minuter. Om kylarlocket inte är tätt så kommer motorn att koka vid 100 grader och man kommer att förlora kylvätska. Med tätt kylarlock flyttar man kokpunkten upp till 125 grader vilket innbär att motorn har större marginal mot kokning och dessutom behåller kylvätskan
Vid problem bör man provtrycka kylsystemet för att förvissa sig om att man inte har en läcka någonstans och att kylarlocket är tätt. Volvo specar 1,5 Bar under 3 minuter. Om kylarlocket inte är tätt så kommer motorn att koka vid 100 grader och man kommer att förlora kylvätska. Med tätt kylarlock flyttar man kokpunkten upp till 125 grader vilket innbär att motorn har större marginal mot kokning och dessutom behåller kylvätskan