PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1172979
Nu tog jag inte ut kammen. Men den syntes väl när tåget var borta och den satt på stativet. Snodde runt motorn och kollade så allt rörde sig och spelet kanske lite för stort. Men tycker den ska orka tomvarva betydligt även om den bara hade 2 cylindrar? ;)
#1172985
Det är inte det att den skulle gå på 2 cylindrar, för det gör den ju inte utan den går (förstår jag)på alla 4-a på tomgång. Utan det är det att ventilerna inte öppnar. Det kommer varken in eller framför allt ut något från cylindrarna mer än såpass så den går på tomgång och lite mer. Om nu kamaxeln är kollad, hur känns det om du håller handen bakom avgasröret??? Blåser det ordentligt eller det är bara en lätt "fis"?? Du skulle inte vara den förste som har ett råttbo i avgassystemet :shock: Men, den svartryker ordentligt skriver du i första inlägget. Om du "klämmer åt" (eller tar bort och pluggar) bensinslangen till förgasaren, då borde motorn "gå rent" ett tag innan bensinen tar slut om det skulle vara för mycket bränsle.
#1173040
Symptomen låter verkligen precis som om membranet vore dåligt i en Stromberg-förgasare. När man öppnar trotteln, ska kolven höjas rejält av sig själv, annars får motorn bara bensin och inte mycket luft. Tändningen kan stå på 9° statiskt (grundinställning) för att testa tomgångsvarvning, inför seriös körning måste man gå igenom systemet mer noggrant. Är tomgången jämn bör det inte finnas nåt allvarligt fel med komp eller ventiler, inte som kan hindra motorn från att varva i tomgång i alla fall.
#1173045
Man får trycka allt man kan med rak arm om man ska "plugga" avgassystemet bak.
Kollade fördelaren igen och nu när den rört på sig lite mer så glappar den rätt mycket. Har tatt isär den å ska fixa fjädrarna...

Uppdaterar: varenda skruv på fördelaren hade vibrera loss. Nån klen individ måste haft isär den förut :)

Update 2: Mätte och brytaravståndet varierar på varje "nock" så den här fördelaren var nog bara skit endå. ska slänga dit en ny å prova igen. startar i ett par sekunder, baksmäller och dör hur jag än gör.
#1173420
Se där ja, då går det ett varv till (jorden runt.... :lol: ) Lite ventiljustering på detta så får du "smyga dig på bilen om du ska hinna med innan den kör". Tändningen (och fördelaren) måste varit helfel.
Det var en jobbarkompis till min far som sade detta in gång i slutet på -60-talet när jag servat hans Amazon -62. Han hade fått den ny av Volvo när han köpte en ny lastbil (det var vanligt då "på den tiden") och inte servat den alls på många år Han körde nästan inget med den dom första åren. Den hade då gått 4 - 5000 mil och stiften var bland det mest utslitna jag någonsin sett
#1173474
ja är inte så säker ja. har hört väldigt olika om b20 motorn. att vissa tidiga motorer va inte bra, dom senare vart bättre eller att olika tilverkningsnummer va inte bra osv.

kollade på min felaktiga fördelare och den verkade vara från en b18. men rent praktiskt sett ska den fungera på en b20. iaf så det ska gå att köra normalt utan bekymmer. men va vet jag som aldrig provat med en "hel och felfri" :)

Den nuvarande fördelaren som fungerar är från en b20 så det stämmer rätt iaf.
#1173479
Originalmotorn i farsans 144 -72 rullade 36500 mil, dom sista 2000 milen på 3 + 1/3 cylinder. Den tog så mycket olja så ungefär var 14-de dag fick jag göra ren stiftet i 3-ans cylinder och skifta med 1-ans (den cylindern fick dra tyngsta lasset). Snubblade över en 72-a 142 som var skrotad och tog hela bilen och "plockade ner" och bytte på farsans motor, koppling, kopplingsvajer, växellåda övre och nedre länkarmar (dom var hade färgen kvar) och drivaxlar (hade vibrationer någonstans i farsans). Sedan körde jag ett par tusen mil med den Har för mig mätaren på den stod på över 30000 i alla fall på den "nya motorn". Vibrationerna var kvar och jag letade ett tag till innan jag av en händelse hittade det. Den främre kardanstångens främsta gaffelfäste för kardankorset var felgjort. Det främre korset satt inte i mitten utan ungefär låsringens bredd fel år ena hållet. Förmodligen hade det varit så sedan den var ny, den hade alltid vibrerat lite så länge farsan hade den, men han brydde sig inte så mycket. han körde inte så fort. Hade jag bytt kardanstången också när jag bytte allt det andra..... Den gick i alla fall kanon när jag sålde den 2009. Då körde jag den på E85 och hade 6x15 760 fälgar på den med 185/65/15 däck.
#1173555
Ett tips om fördelare till Frrla: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=13

Här kan du se ett antal olika Bosch-fördelare och vilken Volvomotor dom satt i. Och du vet väl Frrla? men om någon annan funderar hur Bosch-detaljnummer fungerar. Först 0 sedan mellanslag och siffergrupper om tre siffror med mellanslag mellan varje grupp. Tio siffror totalt. Om man skriver ett Boschnummer så då vet t.ex Google att det handlar om Bosch. Snabbare svar och mer rakt på.
#1173598
De va bra tips om sökning Rådlös :)

Jag har en 123 fördelare på min -84 GLE b23e motor. fungerar perfekt eftersom den motorn är trimmad. med originalfördelare fick jag bara optimal tändning i ett spann på ca 2 000 rpm. så de va tomgång, motorvägskörning eller däckbränning beroende på hur man ställde fördelaren då :)

Eftersom denna motor nu verkar gå och fördelaren känns fast och fin. så får den sitta kvar i b20in. mitt mål är väll egentligen att den ska vara körbar och någorlunda pålitlig så man tar sig till och från diverse träffar. har ju en hel fördelare extra med fungerande kondensator och brytarspetsar med lock som passar. 240 fördelararm passar denna fördelare så finns mycket i reserv. slänger in några stift, kablar, verktyg, bränslepump och ett par bränslefilter också så har man väll gjort de man kan :)

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]