Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1172890
Kan Bildiagnos (en tjänst) från Bilprovningen se krockar?
https://www.bilprovningen.se/vara-tjans ... agnos.html
Funderar på ett begagnad bil, men jag vet inte om jag törs köpa från en mindre firma.
Vill absolut inte köpa en bil som varit med om en större olycka.
#1172897
Kanske dumt att fråga men varför skulle en mindre firma per definition innebära högre risk för detta?

Du kan ju börja med att syna kaross efter olika lackerade karossdelar, hur de passar in samt be de lyfta upp bilen eller krypa under för att se lagningar, kan vara så att det bytts länkarm och stötdämpare på en sida med mera. Samt se om den varit avställd en period, kan ju tänkas att den reparerats då men det säger ju inget mer än att det kan vara en ledtråd. Är det import från US går det fint att få fram ev. krockhistorik med VIN-numret.

Är ingen expert alls och försöker inte vara det heller. Men sunt förnuft och att våga fråga samt se, känna och kravla runt samt om det luktar skunk kan det vara så att en skunk är begraven, våga lita på magkänsla. Det kommer fler trevliga objekt annars.

Börja här och se https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe ... sa-gor-du/
#1172908
Ser man till att köpa en svensksåld bil med vettig historik så tycker jag inte att man behöver vara så orolig, oavsett vilken handlare man köper av.

Min erfarenhet av seriösa, mindre handlare är att det är mycket lättare att göra en bra affär där än hos dom större firmorna. Har köpt ett antal bilar hos mindre handlare och dessa bilar har blivit inbytta hos märkeshandlare men varit "för gamla" för att säljas vidare hos dom, varpå den mindre handlaren har köpt bilen av dom och säljer vidare i egen regi. Nu senast en V70 2,0D 2008 med en tidigare ägare för 20.000kr mindre än vad den billigaste V70n med samma miltal och motor kostade på blocket. Har ännu inte hittat en V70 för samma pengar, ett halvår senare... :-)-)

Frågade säljaren varför han var "så billig" och han motiverade det med att han tjänar mer på att sälja bilarna "billigt" och fort, än att sälja dom dyrt och behöva lagra bilen en längre tid. Kompisen bytte in sin S40 2012 hos en större handlare i Stockholm (ej Volvo ÅF dock) som tydligen ansåg att bilen var för gammal, nu står den hos en mindre handlare som dock inte verkar ha bråttom att sälja sina bilar... Han fick 100K i inbyte och nu har den legat ute för 124K i tre månader. Den vinsten är borta för lääääänge sen....
#1172931
Lagerkostnaden kan man ju ha en massa olika syn på hur den ska beräknas men rent finansiellt så har dessa tre månader kostat handlaren runt 1200 kr vid en kalkylränta på 5% så nog finns det vinst kvar att ta ut på bilen.
#1172938
Carfax har inga uppgifter om krockar på bilar sålda inom EU eller Sverige, enbart på bilar som körts i USA. Carfax erbjuder egentligen inte bättre information än biluppgifter.se eller Car.Info. Dessutom tar de betalt för det...
#1172940
Kanske var lite fördomsfullt, men jag har hört några riktigt trista historier. Du skriver om krockhistorik. Var hittar man det och vem/varför registreras det?
Micce1980 skrev:Kanske dumt att fråga men varför skulle en mindre firma per definition innebära högre risk för detta?

Du kan ju börja med att syna kaross efter olika lackerade karossdelar, hur de passar in samt be de lyfta upp bilen eller krypa under för att se lagningar, kan vara så att det bytts länkarm och stötdämpare på en sida med mera. Samt se om den varit avställd en period, kan ju tänkas att den reparerats då men det säger ju inget mer än att det kan vara en ledtråd. Är det import från US går det fint att få fram ev. krockhistorik med VIN-numret.

Är ingen expert alls och försöker inte vara det heller. Men sunt förnuft och att våga fråga samt se, känna och kravla runt samt om det luktar skunk kan det vara så att en skunk är begraven, våga lita på magkänsla. Det kommer fler trevliga objekt annars.

Börja här och se https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe ... sa-gor-du/
#1172968
KarlE skrev:Kanske var lite fördomsfullt, men jag har hört några riktigt trista historier. Du skriver om krockhistorik. Var hittar man det och vem/varför registreras det?
Det gör man inte. Några sådana publika register finns inte.
Volvohandlare kan se vilka reparationer som en viss bil varit med om dock. Vet inte om de lämnar ut den informationen till någon annan än ägaren.
#1172973
USA är det som sagt lättare, det handlar då alltså om en importerad bil till Sverige som blivit inlöst i US. Då kan man se det på vin-nr.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]