Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hållundan
#1168258
Kommer garanterat välja T5 före D4 när jag byter till XC60.

Edit: Eller byter bil öht (från Diesel till Bensin), och nya XC60 ligger ju hetast till.
Användarvisningsbild
av joel80
#1168287
hållundan skrev:Kommer garanterat välja T5 före D4 när jag byter till XC60.

Edit: Eller byter bil öht (från Diesel till Bensin), och nya XC60 ligger ju hetast till.
Jag kommer aldrig mer välja en bil med förbränningsmotor... Så det blir vare sig diesel eller bensin när jag byter nästa gång! :)
av mikebike
#1169008
joel80 skrev:
mikebike skrev:
Perra83 skrev:Dieselvärmaren luktar som sagt vid star och stopp det hade jag gärna sluppit.
I vårt fall innebär "helghandling" 2 km bilkö och då gick värmaren konstant. Avsaknaden av fartvind gjorde att avgaserna drog in i kupén.
Man behöver sällan ha igång dieselvärmaren under körning. Jag stänger av auto.. De fåtal dagar det är kallare än typ -15 låter jag antingen värmaren fortsätta gå från att jag startat den innan avresa eller slår över på auto under den eller dom dagarna.
AUTO var alltid avstängt. Värmaren gick ändå igång vid kallstart för att skynda på uppvärmningen av motorn och det gick inte att stänga av.


joel80 skrev:
hållundan skrev:Kommer garanterat välja T5 före D4 när jag byter till XC60.

Edit: Eller byter bil öht (från Diesel till Bensin), och nya XC60 ligger ju hetast till.
Jag kommer aldrig mer välja en bil med förbränningsmotor... Så det blir vare sig diesel eller bensin när jag byter nästa gång! :)
Eftersom jag inte haft tillgång till något vägguttag i närheten av bilen sedan jag flyttade hemifrån 1983 så lär jag fortsätta med förbränningsmotor ytterligare ett tag.
Användarvisningsbild
av joel80
#1169026
mikebike skrev: Eftersom jag inte haft tillgång till något vägguttag i närheten av bilen sedan jag flyttade hemifrån 1983 så lär jag fortsätta med förbränningsmotor ytterligare ett tag.
Det blir nog bättre med det inom kort. Det installeras rätt mycket laddplatser nu och finns hjälp och ekonomiskt stöd för bostadsrättsföreningar och hyresvärdar att sätta upp laddplatser. Om man sparar 1500-2000kr i månaden på soppa kanske det kan vara värt en parkeringsplats med laddmöjlighet för 500-1000kr/mån mot för att ha stått på gatan tidigare?

Mikebike, i vilket område bor du?
av mikebike
#1169048
joel80 skrev:
mikebike skrev: Eftersom jag inte haft tillgång till något vägguttag i närheten av bilen sedan jag flyttade hemifrån 1983 så lär jag fortsätta med förbränningsmotor ytterligare ett tag.
Det blir nog bättre med det inom kort. Det installeras rätt mycket laddplatser nu och finns hjälp och ekonomiskt stöd för bostadsrättsföreningar och hyresvärdar att sätta upp laddplatser. Om man sparar 1500-2000kr i månaden på soppa kanske det kan vara värt en parkeringsplats med laddmöjlighet för 500-1000kr/mån mot för att ha stått på gatan tidigare?

Mikebike, i vilket område bor du?
Haga Norra. Du åker förbi här rätt ofta! :wink:
Vårt hus har 24 lägenheter och tre (3) parkeringsplatser, utan el.
Under ett annat bostadshus i området finns det eventuellt lediga platser för 1000:- per månad. Inga uttag, spolplatta med endast kallt vatten = snålt.

Jag sparar inga tusenlappar i månaden på att gå över till el heller. Totalt köper jag 1200 liter bensin om året, varav mer än hälften går åt på långresor. Idag betalar jag alltså ungefär 1450 per månad för bensin och 250 för parkering på gatan.
av KrilleW
#1169049
joel80 skrev:
mikebike skrev: Eftersom jag inte haft tillgång till något vägguttag i närheten av bilen sedan jag flyttade hemifrån 1983 så lär jag fortsätta med förbränningsmotor ytterligare ett tag.
Det blir nog bättre med det inom kort. Det installeras rätt mycket laddplatser nu och finns hjälp och ekonomiskt stöd för bostadsrättsföreningar och hyresvärdar att sätta upp laddplatser. Om man sparar 1500-2000kr i månaden på soppa kanske det kan vara värt en parkeringsplats med laddmöjlighet för 500-1000kr/mån mot för att ha stått på gatan tidigare?

Mikebike, i vilket område bor du?
Det är ju just det som är problemet. Besparingarna på bränslet äts upp av andra avgifter, som t.ex. parkeringsplats där man kan ladda.
Dessutom är bilen närmare 100,000kr dyrare i inköp än närmast jämförbara bil (T6 inscription)

Jag skulle lätt kunna spara 1500kr i månaden på att köra enbart på el. Men p-plats med laddmöjlighet i mitt garage kostar 1200kr, och strömförbrukningen debiteras utöver det.

När det blir ekonomiskt försvarbart för majoriteten så kommer det ske stora förändringar.
Användarvisningsbild
av joel80
#1169157
Alltså jag pratar inte om Volvos halvhjärtade hybrider... där dom tar väldigt överpris för T8, utan om de riktiga elbilarna som börjar komma. Man kan få en Hyundai Ioniq för under 300k efter miljöbilspremie. Inom bara några år släpps det ett stort antal elbilar med bra räckvidd som verkar komma till vettiga priser.

Mikebike
Med så pass liten körsträcka per månad skulle det kanske räcka med laddning vid köpcentrum och liknande under veckohandling.. Fast bäst är såklart om det blir lättare att ladda på gatan i närheten till hemmet. Men det pågår arbete med det också... Dels från Stockholm stad: http://www.dn.se/sthlm/stockholm-skaffa ... 020-minst/

Vattenfall sätter tillsammans med diverse partnes upp runt 60 laddplatser på gatumark runtom i Stockholm till i sommar.
http://www.svenskenergi.se/ERA/Nyheter/ ... Stockholm/

Det blir enklare för var dag, även om det i ditt fall inte kanske är så enkelt just nu som det verkar.

Jag var uppe i Härnösand och jobbade i veckan. Där kunde jag ladda både vid stadshuset och vid det hotell jag sov vid. Där uppe har man kupévärmarstolpar typ överallt. De flesta utan timer.. Dom har ibland bara 10A säkring, men man får i drygt en mil i timmen på en sån, men står man en natt har man ju 15 nya mil när man vaknar, om man har en riktig elbil.. mina 4 mil hade jag ju tillbaka på ca 4h.

Det är inte så svårt om man vill... Men priset på Volvos hybrider är i högsta laget. V60 D5 TE är väl den enda som inte är så extemt mkt dyrare.. Efter miljöbilspremien hamnade jag på 445k... För en bil med 230hk, summum, driver support och diverse andra paket. Hade inte blivit mkt mindre med en D5:a med alla tillbehör. Svåra med hybrider är ju att man inte riktigt sparar in på något... förbränningsmotorn är ju kvar.
En elbil kan göras bra mkt billigare.. där är det "bara" batterierna som gör att priset drar iväg, och batteripriserna sjunker stadigt och snabbt.
av mikebike
#1169433
Vi är i XC60-sektionen nu....

Min nästa bil skall vara en SUV (igen). Det är ju "ganska" ont om elektriska SUV:ar. Särskilt om man vill kunna använda takräcke.

Det finns ett par laddplatser i Solna C, men jag har inte sett några i MoS?
Användarvisningsbild
av joel80
#1169510
Sorry, har lite lätt för att vandra iväg offtopic när det gäller vissa saker. :)

Vi får se vad Volvo... eller andra.. kommer med framöver. Innan det blir ett alternativ för vissa måste det såklart finnas den sorts bil man vill ha!
MoS har en hel del.. 16st platser med 11kW-laddare, P-1 och P-2 nära ingång B. Gratis laddning 4h om man skaffar MoS lojalitetskonflikt (gratis), annars 2h.

När räknar dom med att dom första nya XC60 börjar levereras? Juni??
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]