Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vägkung
#1168445
Hej på er!
Jag ska byta bromsbeläggen fram+bak på en S40 00:a.
Och vad jag förstår ska kolven/kolvarna skruvas in med ett specialverktyg, frågan är, gäller det för både fram och bak?

Eller kan man göra på något annat vis, alltså att skruva in kolvarna med någon annan metod/verktyg?
av vägkung
#1168694
OK, tack för svar!

Jag trodde att kolven följde med in när man skruvade på kolven utan att behöva "sätta press på kolven" men man lär sig något nytt varje gång på den här eminenta sidan :D :-)-)
av klacken
#1168703
Nej det behövs press på för att den ska gå in men om du böjer vinkelslipnyckeln 90 grader och svetsar på ett 10cm långt rundjärn som handtag så du får kraft att trycka när du vrider så funkar det utan skruvtving.
av vägkung
#1172426
Nya backar köpta plus att jag köpte bromsverktyget för att skruva in kolven, men nu har jag en till fråga ang bytet bak.

Jag pratade med en mekaniker idag som sa så här- när kolven är inskruvad och de nya beläggen är på plats måste man antingen använda handbromsspaken och dra i den några gånger för att få kolven att röra sig och trycka på beläggen mot bromsskivan så den "nyps fast" , det skulle tydligen göras så för att justera bromsen?
Vad säger ni, eller hur har ni gjort?
Användarvisningsbild
av andersbe
#1172437
vägkung skrev:Nya backar köpta plus att jag köpte bromsverktyget för att skruva in kolven, men nu har jag en till fråga ang bytet bak.

Jag pratade med en mekaniker idag som sa så här- när kolven är inskruvad och de nya beläggen är på plats måste man antingen använda handbromsspaken och dra i den några gånger för att få kolven att röra sig och trycka på beläggen mot bromsskivan så den "nyps fast" , det skulle tydligen göras så för att justera bromsen?
Vad säger ni, eller hur har ni gjort?
Länk
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&t=132520
av vägkung
#1173815
Nu har jag börjat med bytet av bromsbackarna, jag köpte ett sånt där bromsverktyg från biltema som man ska använda när man skruvar in kolven, men piggarna som ska gå in i kolvens spår var för tjocka så jag fick slipa ner piggarna så de passade, och det gick alldeles utmärkt att skruva in kolven.
Men nu till det jag undrar över. På beläggen sitter det "trådfjädrar" (vet inte det rätta namnet), och jsg förmodar att "fjädrarna" ska ligga an i själva oket och göra så att beläggen kan röra sig, men varför då????
Användarvisningsbild
av MartinS
#1174287
Du skall skruva tillbaka kolven precis så mycket att du inte skall behöva justera ut något efter att du monterat på oket igen.
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]