Här kan du lägga in bil eller motorrelaterade länkar.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1156518
Hittade en video på youtube där en kille påstår sig hittat launch control på vanliga icke-polestar-bilar. Handlar om att välja DSTC sport, växla till tvåan och sedan gasa järnet med foten på bromsen. Gör man det med ettan verkar man inte få mer än 2000 rpm men i det här fallet kommer han upp i över 3k RPM.



Jag förstår det inte är någon riktig launch control men vad är skillnaden mot för att bara välja ettan istället för tvåan? Ettan används ju i slutändan ändå. Någon skrev i kommentarerna samma sak funkade om man började på trean.
Användarvisningsbild
av SRT
#1156563
Launch Control har jag med på min gamla 850 GLT automat oavsett om den ligger i sport eller ekonomiläge.Bara att starta med vinterläget i så drar den iväg på tvåan utan hjulspinn. :D
av Schmoyoho
#1156597
Kanske inte samma sak? Jag kan tänka mig att när nedväxlingen i videon sker så orkar inte kopplingarna nypa ettan så det blir internt slir i själva kopplingarna som tillåter varvet att skena. Misstänker att på din 850 så ger vinterläget bara mindre drama i starten, inte mer acceleration :p
Användarvisningsbild
av SRT
#1156835
Schmoyoho skrev:Kanske inte samma sak? Jag kan tänka mig att när nedväxlingen i videon sker så orkar inte kopplingarna nypa ettan så det blir internt slir i själva kopplingarna som tillåter varvet att skena. Misstänker att på din 850 så ger vinterläget bara mindre drama i starten, inte mer acceleration :p
Så sant som det är sagt när detta ger mindre rus med mer fäste på gamla 850.Frågan är ju bara hur hälsosamt det är för den modernare bilen i längden om den slirar på detta vis på kopplingarna som filmen visar.
Användarvisningsbild
av snepo
#1156956
SRT skrev:
Schmoyoho skrev:Kanske inte samma sak? Jag kan tänka mig att när nedväxlingen i videon sker så orkar inte kopplingarna nypa ettan så det blir internt slir i själva kopplingarna som tillåter varvet att skena. Misstänker att på din 850 så ger vinterläget bara mindre drama i starten, inte mer acceleration :p
Så sant som det är sagt när detta ger mindre rus med mer fäste på gamla 850.Frågan är ju bara hur hälsosamt det är för den modernare bilen i längden om den slirar på detta vis på kopplingarna som filmen visar.
MMMM säkert bra för växellådan
Användarvisningsbild
av crumpets
#1167925
Min gissning är att de har en momentbegränsning för drivaxlarnas skull så att när utväxlingen sjunker höjs tillgängligt moment->den orkar varva mer :)

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]