Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
#1167693
Då var årets besiktning avklarad! Skönt att det blev blankt papper. :)

Har ju sedan jag bytte till sportkat haft höjt Hc och Co värde, om än inom gränsvärdena. Hittade Tri Pak oktanbooster bränsletillsats på näten och det skulle sänka
avgasvärdena påstods det. Sagt och gjort beställde jag hem ett par flaskor för att testa, resultatet kan ni se här under:

http://drevdelar.se/svenska-bensinboost ... ttaren-no1




Årets besiktningsprotokoll med Tri Pak i tanken:
Bild





Fjorårets protokoll utan Tri Pak:
Bild
#1167702
Pinsamt med trasig positionsljus, och att sen kalla det för blankt papper? Är det här någon sorts slit och släng-940 eller?

Edit: inte illa pinkat med 1200 mil på ett år. Långa roadtrips eller? Brukar hinna med lite över 100 amazon-mil varje år och då är det tidig påställning, sen avställning och ganska flitig användning. Iofs 99% stadskörning då det blir surrigt med M40 på landsväg.
#1170787
En liten textuppdate...

Min tanke med inkopplingen av kylarna till automatlådan är att det ska fungera som en värmeväxlare ungefär. Den varma oljan kommer först in i extrakylaren och kyls
ner och sedan vidare in i originalkylaren och "värms upp" lite till bra arbetstemp även om det är kallt ute.

Med anledning av detta har jag i dag gjort lite tester på hur det funkar i praktiken. Använde mig av en vanlig utomhustermometer med sladd. Tejpade först fast
mätkroppen på röret där oljan kommer FRÅN lådan, alltså den varma oljan. Där höll oljan 67 grader, så inte det värsta ändå. Sedan mätte jag på röret som kommer
FRÅN extrakylaren, alltså den nedkylda oljan. Den höll 34 grader. Sist så mätte jag på röret FRÅN originalkylaren, alltså oljan som först kylts ner i extrakylaren och
sedan "värmts" till arbetstemp i originalkylaren. Den oljan höll 38 grader. Alla temperaturer mättes i vanlig landsvägsfart!

Jag är nöjd med resultatet och mina teorier verkar funka i verkligheten med. Kan tänka mig att i kall väderlek hade oljan blivit för kall med kylarna kopplade i omvänd
ordning.
#1170789
Låter bra. Sitter det ingen termostat för oljan i lådan. Känns som det tar lång tid att nå drifttemp annars... Kanske skulle inventera i en VDO oljetempmätare till lådan så har du full koll :)
#1170936
Håller på och mixtrar lite med vevhusventen. Tänkte att jag skulle prova med B20 oljelock och bara en slang till ett vevhusfilter som fästs i fjäderbensstaget. Tänker
först bara fästa det i staget med buntband för att se så den inte vill spotta ut olja där. Är ju så jäkla knökfullt i mitt motorrum så jag får inte plats med oljecatchtank.




Bild

Bild
  • 1
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 275

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]