- fre 21 apr 2017, 13:13
#1167668
Är du säker på det? Jag har uppfattat det som att det finns dumpventil på generation 5 också. Annars sjunker trycket ju aldrig, om grunkan håller tätt för övrigt. En snabb trycksänkning är nödvändig för att antisladd och antilås ska fungera som det är tänkt.
Jag kollade själv. Det finns båda delar. Pumpen är försedd med en centrifugalventil, som gör att man kan reglera trycket genom att köra fortare eller långsammare. Låter man varvtalet gå ner kommer en del av oljan att gå baklänges genom pumpen, så då sjunker trycket lugnt och fint. Ökar man varvtalet tätar centrifugalfunktionen till bättre, så då ökar trycket igen.
När det sen är bråttom finns en tömningsventil som dränerar kopplingen snabbt.
Jag kollade själv. Det finns båda delar. Pumpen är försedd med en centrifugalventil, som gör att man kan reglera trycket genom att köra fortare eller långsammare. Låter man varvtalet gå ner kommer en del av oljan att gå baklänges genom pumpen, så då sjunker trycket lugnt och fint. Ökar man varvtalet tätar centrifugalfunktionen till bättre, så då ökar trycket igen.
När det sen är bråttom finns en tömningsventil som dränerar kopplingen snabbt.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.