Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1167668
Är du säker på det? Jag har uppfattat det som att det finns dumpventil på generation 5 också. Annars sjunker trycket ju aldrig, om grunkan håller tätt för övrigt. En snabb trycksänkning är nödvändig för att antisladd och antilås ska fungera som det är tänkt.

Jag kollade själv. Det finns båda delar. Pumpen är försedd med en centrifugalventil, som gör att man kan reglera trycket genom att köra fortare eller långsammare. Låter man varvtalet gå ner kommer en del av oljan att gå baklänges genom pumpen, så då sjunker trycket lugnt och fint. Ökar man varvtalet tätar centrifugalfunktionen till bättre, så då ökar trycket igen.

När det sen är bråttom finns en tömningsventil som dränerar kopplingen snabbt.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
#1167670
Tror också att någon sorts bypass-ventil är nödvändig. Fyrhjulsdriften ska ju snabbt kunna kopplas ur när man bromsar t.ex.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1167675
Ni har rätt det finns en emergency release ventil om man panikbromsar....

Grundfunktionen är ju en kolvpump som jobbar mot en restriktor, det är enda tryckregleringen. Det blev lite för dålig respons på detta så man satte dit tre centrifugalvikter som begränsar restriktorn för att få en snabbare tryckstegring. Vikterna sitter fast på vanliga pumpaxeln.

Systemet kan alltså inte behålla något tryck utan att pumpen måste gå kontinuerligt och backventil saknas
Användarvisningsbild
av apersson850
#1167695
Ja, jag såg det också. Centrifugalhistorian är gjord så att det läcker baklänges genom den när pumpen saktar in.

Enligt en rätt detaljerad genomgång av Haldex 4 som jag läst startas där pumpen normalt några sekunder var 20:e sekund, för att säkerställa att man håller trycket uppe.
Trycksensorn som fanns i generation 2 har rationaliserats bort, så styrenheten vet inte hur högt trycket är, utan pumpar då och då för att vara säker. Om filtret är igensatt brinner pumpen upp ganska snart.
av Leafs
#1167750
Intressant diskussion. Om jag tolkar allt rätt så blir slitaget väldigt litet för den som kör mkt landsväg "tvåhjulsdrivet" rakt fram och endast i vissa fall behöver hjälp av bakhjulen, t.ex. vid sladdtendenser eller när man snabbt vill iväg från stillastående i halka eller den obefintliga snöröjningen.

Medan slitaget har alla förutsättningar att bli hyfsat påtagligt. för den som slirar runt med 7 meter husvagn eller hästsläp på en leråker.

Oljebyte låt säga var 5000:e mil borde hålla grejorna fräscha
Användarvisningsbild
av apersson850
#1167755
När jag drar släp på leråker behövs fyrhjulsdrift mer eller mindre ständigt. Jag inbillar mig att inspirerad körning på bra underlag, med åtskilliga gaspådrag och dito släpp, ger mer in- och urkoppling av kopplingen. Enligt dokumentation om kopplingen på Borg-Warners sidor är det normala beteendet att den kopplas in när den behövs, eller bilen i alla fall tror den behövs, och sen släpper när momentuttaget från motorn minskar.

Så en slirig start med vagnen efter och sen fortsatt färd över leråkern ger kanske bara en inkoppling, och därmed minimalt med slitage?
Jag vet inte, men det är inte alltid som saker är som man först tror.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1167756
Leafs skrev:Intressant diskussion. Om jag tolkar allt rätt så blir slitaget väldigt litet för den som kör mkt landsväg "tvåhjulsdrivet" rakt fram och endast i vissa fall behöver hjälp av bakhjulen, t.ex. vid sladdtendenser eller när man snabbt vill iväg från stillastående i halka eller den obefintliga snöröjningen.
Komplex fråga. Det gäller att alltid ha exakt lika slitet mönster fram och bak för att kopplineg inte ska behöva slira bort hastighthetsskillnaden även om kopplingen bara är åtdragen 5-10% Jag har aldrig över 1 mm skillnad fram o bak

Gen 5 har ju en förmåga att dra åt kopplingen lite nu och då, "just in case", även om du kör omkring på torr asfalt mitt i sommaren utan något släp bakom, ifall det skulle böja slira, den har ju ingen intelligens att veta vad du kör på för underlag.

Gen 4 lider mindre av det för den dras oftast inte åt förrens det verkligen har börjat slira.
Användarvisningsbild
av Momentum
#1167876
VolvoB20 skrev:
Komplex fråga. Det gäller att alltid ha exakt lika slitet mönster fram och bak för att kopplineg inte ska behöva slira bort hastighthetsskillnaden även om kopplingen bara är åtdragen 5-10%
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... volvos-awd
"På den första delen av din fråga svarar Volvo så här:
”Så länge det inte är någon skillnad på hastigheten mellan fram- och bakhjul är systemet programmerat att anse att någon ’halka’ inte förekommer. Således enbart FWD. Om framhjulens hastighet ökar i relation till bakhjulen, så ska systemet anse att det är ’halt’ och således kompensera framdrivningen med att bakhjulen driver. Så att tala om procentuell fördelning är inte relevant för dagens system.”
Med andra ord finns inget ”slip” i dagens Haldex utan all drivning ligger på framhjulen så länge ingen tendens till hjulspinn finns."
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1167913
Om man läser glättiga reklambroschyrer ja....

Gen 5 har upp till 500 ms ingreppstid om man startar pumpen från stillastående, på den halva sekunden hinner du sladda i 15-20 meter på motorväg vilket är obehagligt. Därför drar man åt den i förväg innan det ens har släppt, tex om man gasar lite för ett filbyte även på torr och varm asfalt, eller vid varje start.

För att ytterligare minska ingreppstiden låter man även pumpmotorn snurra långsamt så man får svagt tryck och några enstaka % inkoppling även då spinn ej förekommer.

Jag har åkt med flera mjukvaror i 5:an och de som helt frikopplar och stänger pumpen när de inte spinner är katastrofalt dåliga. Man övergav dem redan efter 6 månader.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1167916
Det krävs inget konstigare experiment än att lyfta bilen i en pelarlyft, starta, lägg i en växel och upp med kopplingen. Eller lägg automaten i D. Då snurrar alla fyra hjulen, på grund av restfriktionen i lamellpaketet när oljetrycket är noll.
Eller låt motorn vara av och snurra runt kardanen för hand. Bakhjulen följer med.

Så även när bilen inte har för avsikt att driva bakhjulen gnager det en del på lamellerna ändå, om det är hastighetsskillnad mellan fram- och bakhjul.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]