Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1167309
blir så trött påt
varför nyper det tvärstopp upphissad men så fort jag hissat ner bilen på hjul så åker den snällt iväg både framåt och bakåt
fick godkänd handbroms höger bak men noll på vänster
:evil:
#1167467
Det blir ju en helt annan kraft när hela bilens tyngd skjuter på än om man bara själv försöker dra runt hjulet, så handbromsen tar ju helt enkelt för dåligt.
Vanligt fel är precis som Kena skrev att höljet till vajrarna spricker och att det tränger in vatten som gör att det rostar och sen att vajern inte kan jobba som det är tänkt. Om höljet är defekt och inte spjärnar emot så kan ju inte vajern dra som den ska heller.
Den brukar brista ute vid hjulet precis där den går in i trumman och även fästet vid bakvagnsinfästningen.
#1167470
fick allt och funka idag
fick bli mecka backar
och vajern höljet är redan kollat
allt löper
sen fick spänna skivan lite hårdare än vad ja brukar
konstigt igentligen
vajern kanske är lite dålig ändå fast den hänger med
fått efterspänna flera gånger i bilen efter ja kört med kryckan lite
#1167631
Jag justerade mina backar så det precis gick att snurra hjulet för hand. Utan hjulet på 'ska' det inte gå att snurra på skivan för hand om allt är korrekt justerat. Sen justerar man spaken så den låser på 3-4 hack.
Sen är det bara ut och köra lite med handbromsen lite åtdragen så allt sliter in sig ordentligt.

Nu förutsätter jag dock att vi talar om nya backar. Gamla backar ska inte behöva justeras ute vid hjulen om dom blev korrekt inställda vid nymonteringen, då är det nog dags att kosta på 150-200kr för nya backar istället ;)
#1167650
Å andra sidan så ska ju inte backarna eller skivan slitas om man inte använder handbromsen till att bromsa ett roterande hjul. Slutar handbromsen ta (och man använt handbromsen "normalt") så har man något som kärvar eller går tungt i vajern eller mekanismen och därigenom nöter på belägg och skivor. Det kan ju vara bra att åtgärda det annars är det bara en tidsfråga innan den slutar fungera igen.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]