- tor 20 apr 2017, 00:19
#1167333
Vad gäller gamla haldexarna med filter så hörde jag en mek säga de håller kring 15-20k mil innan det börjar kunna bli problem om man inte byter olja+filter, då volvo valt slit och släng-approachen. Lite spekulativt så kanske femmorna håller lika länge trots avsaknaden av filter? Om jag minns rätt har gen V mindre ackumulator men större oljerymd, så det tar längre tid att kontaminera all olja? Eller så har inte nog många gen V-bilar hunnit gå nog långt. Eller så är gen V enklare att reparera helt enkelt, pumpen verkar som sagt gå att byta utan att plocka ner kardanen så blir ju "bara" några tusen för själva pumpen om den pajar.
Leafs skrev:En liten tanke. Vad är symptomen för en Haldex som ger upp? Eller snarare; finns det symptom annat än att den slutar driva bak när den egentligen borde göra det? Felkoder sätts?Tror inte haldexen i sig brukar ge upp, möjligtvis om du lyckas bränna lamellerna men ska gissningsvis mycket till för det. Pumpen brukar kunna paja om oljan blir för geggig och svår att pumpa. Har man tur så skjuter säkringen till styrenheten först när pumpen drar för mycket ström. Tror båda ger felkoder samt "DSTC service erfordras" i displayen. Går säkert att ha en trasig haldex utan att få felmeddelanden men vanligtvis är det nog vinkelväxeln som havererar ifall AWD:n lägger av utan felmeddelanden.
Om det inte uppstår missljud eller andra märkbara fenomen skulle det kunna finnas de som kör runt i en tvåhjulsdriven AWD utan att veta om det. Det skulle KANSKE kunna förklara om det är tveksam livslängd, men väldigt lite skriverier finns om det?
Vad gäller gamla haldexarna med filter så hörde jag en mek säga de håller kring 15-20k mil innan det börjar kunna bli problem om man inte byter olja+filter, då volvo valt slit och släng-approachen. Lite spekulativt så kanske femmorna håller lika länge trots avsaknaden av filter? Om jag minns rätt har gen V mindre ackumulator men större oljerymd, så det tar längre tid att kontaminera all olja? Eller så har inte nog många gen V-bilar hunnit gå nog långt. Eller så är gen V enklare att reparera helt enkelt, pumpen verkar som sagt gå att byta utan att plocka ner kardanen så blir ju "bara" några tusen för själva pumpen om den pajar.