Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1162327
Jag hade Nivomat på en Saab 9-5 kombi. De dämparna var fullt funktionsdugliga och fina efter 25 000 mil, till skillnad från vanliga dämpare som brukade ta slut innan 10 000 mil på 9-5:orna. Nivomatdämpare är rejält tåliga.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1162363
Jo, jag funderade på om jag skulle ge upp den bilen när den första dämparen fram började läcka. Men sen körde jag ett tag till innan jag bytte båda. Men inte var de som de skulle då, inte, efter 40000 mil. Dessutom var rattaxeln glapp som en gammal Ferguson, drivaxlarna väsnades etc. Så nog var den använd när jag bestämde mig för att köra ett tag till.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1163312
Jag tänkte på den här tråden igår. Körde fyra mil med tom kärra bakom, lastade på ett ton ved ungefär och började köra tillbaka igen. I de första guppen tänkte jag just på hur bilen gungade till, men efter en kilometer var det lika stabilt som det brukar igen. Då hade nivåregleringen hunnit med och höja trycket. Visst kostar det pengar, men det är det värt.
av euroman
#1167551
Har bytt till sommardäck nu och såg att det var stötdämpare utan bälgar på alltså vanliga stötdämpare.

Men när man slår upp bilen hos volvo står det att den har nivomat men et är inte det som sitter på bilen :S

Vet att när jag hade min v50 T5 stog det hos volvo att den var awd men jag hade ingen awd på den.

Varför kan det bli såhär? :)
av andersuw
#1167555
Troligen har någon bytt till vanliga dämpare därför att en eller båda Nivomaterna gett upp och ägaren tyckte det var för dyrt att sätta dit nya. I så fall skulle det faktum att du upplever din bakvagn som lite mjuk kunna bero på att vederbörande inte haft förstånd att då också byta till andra fjädrar bak. Bilar med Nivomater har mjukare fjädrar bak eftersom dämparen i det fallet bär upp en del av vikten och gör så även när bilen är olastad. Tyvärr är det inte alls enkelt att se på fjädern om den är avsedd för Nivomater eller vanliga dämpare. I bästa fall kan det sitta någon färgmärkning på fjädern med vars hjälp en erfaren Volvoverkare kan se vad den är avsedd för. Kanske kan det också gå att avgöra genom att mäta tjockleken på fjäderstålet. Men ingendera är självklart. Ytterligare ett sätt kan vara att försöka se eller mäta om bakvagnen ligger lägre på din bil än på andra, vilket den borde göra om det sitter fjädrar för Nivomater tillsammans med standarddämpare bak.
av euroman
#1167799
andersuw skrev:Troligen har någon bytt till vanliga dämpare därför att en eller båda Nivomaterna gett upp och ägaren tyckte det var för dyrt att sätta dit nya. I så fall skulle det faktum att du upplever din bakvagn som lite mjuk kunna bero på att vederbörande inte haft förstånd att då också byta till andra fjädrar bak. Bilar med Nivomater har mjukare fjädrar bak eftersom dämparen i det fallet bär upp en del av vikten och gör så även när bilen är olastad. Tyvärr är det inte alls enkelt att se på fjädern om den är avsedd för Nivomater eller vanliga dämpare. I bästa fall kan det sitta någon färgmärkning på fjädern med vars hjälp en erfaren Volvoverkare kan se vad den är avsedd för. Kanske kan det också gå att avgöra genom att mäta tjockleken på fjäderstålet. Men ingendera är självklart. Ytterligare ett sätt kan vara att försöka se eller mäta om bakvagnen ligger lägre på din bil än på andra, vilket den borde göra om det sitter fjädrar för Nivomater tillsammans med standarddämpare bak.
aha det kan förklara en del! bytte som sagt til kompletta fjäderben fram då fjäderbenslagringen var dålig på ena sidan och fick nya biligt på skroten som bara gått 3-400mil!

Men kanske är värt och byta både dämpare och fjädrar bak också så allt blir friskt runt om! kan se att ägaren innan bytt bussningarna bak iallafall! :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1167823
andersuw skrev:Troligen har någon bytt till vanliga dämpare därför att en eller båda Nivomaterna gett upp och ägaren tyckte det var för dyrt att sätta dit nya. I så fall skulle det faktum att du upplever din bakvagn som lite mjuk kunna bero på att vederbörande inte haft förstånd att då också byta till andra fjädrar bak. Bilar med Nivomater har mjukare fjädrar bak eftersom dämparen i det fallet bär upp en del av vikten och gör så även när bilen är olastad. Tyvärr är det inte alls enkelt att se på fjädern om den är avsedd för Nivomater eller vanliga dämpare. I bästa fall kan det sitta någon färgmärkning på fjädern med vars hjälp en erfaren Volvoverkare kan se vad den är avsedd för. Kanske kan det också gå att avgöra genom att mäta tjockleken på fjäderstålet. Men ingendera är självklart. Ytterligare ett sätt kan vara att försöka se eller mäta om bakvagnen ligger lägre på din bil än på andra, vilket den borde göra om det sitter fjädrar för Nivomater tillsammans med standarddämpare bak.
Hur är det, går det att slänga dit vanliga dämpare när nivåmatdämparna gett upp. Jag trodde det var svårt då dessa hade olika fästen och hela längsgående bäraren måste bytas för att få dit dem.
av andersuw
#1168073
VolvoB20 skrev:
andersuw skrev:Troligen har någon bytt till vanliga dämpare därför att en eller båda Nivomaterna gett upp och ägaren tyckte det var för dyrt att sätta dit nya. I så fall skulle det faktum att du upplever din bakvagn som lite mjuk kunna bero på att vederbörande inte haft förstånd att då också byta till andra fjädrar bak. Bilar med Nivomater har mjukare fjädrar bak eftersom dämparen i det fallet bär upp en del av vikten och gör så även när bilen är olastad. Tyvärr är det inte alls enkelt att se på fjädern om den är avsedd för Nivomater eller vanliga dämpare. I bästa fall kan det sitta någon färgmärkning på fjädern med vars hjälp en erfaren Volvoverkare kan se vad den är avsedd för. Kanske kan det också gå att avgöra genom att mäta tjockleken på fjäderstålet. Men ingendera är självklart. Ytterligare ett sätt kan vara att försöka se eller mäta om bakvagnen ligger lägre på din bil än på andra, vilket den borde göra om det sitter fjädrar för Nivomater tillsammans med standarddämpare bak.
Hur är det, går det att slänga dit vanliga dämpare när nivåmatdämparna gett upp. Jag trodde det var svårt då dessa hade olika fästen och hela längsgående bäraren måste bytas för att få dit dem.
Som apersson850 säger är det i vissa fall olika dimension på nedre fästskruven till dämparen: M16 på Nivomater och M14 på vanliga på tidiga årsmodeller och därefter M14 på båda. Men jag tror vanliga dämpare går att få dit på bärarmar för nivåreglering även i de fall fästskruven skiljer sig åt om man "moddar" lite. Om det sedan blir bra är en annan sak. Skall man byta i endera riktningen och få en bakvagnskonstruktion av det slag Volvo faktiskt tänkt sig behöver man normalt byta fyra delar: längsgående bärarm med tillhörande bussning, övre krokformad länkarm, stötdämpare och fjäder.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
#1168074
euroman skrev:Men kanske är värt och byta både dämpare och fjädrar bak också så allt blir friskt runt om! kan se att ägaren innan bytt bussningarna bak iallafall! :)
Nja, för att undvika en massa onödiga byten och se till att det blir så bra som möjligt föreslår jag att du till att börja med letar upp chassikoden på bilen. Den är en kod bestående av 12 tecken och du hittar den sannolikt på en skylt på B-stolpen om du öppnar bakdörren på höger sida. Chassikoden är den mest tillförlitliga information du kan få om vilken fjädring bilen faktiskt hade från början. Om du postar den här kan jag sedan kolla i VIDA vad den innebär. När man väl vet det kan man sedan börja överväga vad som behöver kollas upp när det gäller vad som nu sitter på bilen och vad man kan göra åt saken.

Om det t.ex. visar sig att bilen verkligen haft nivåreglering från början och att tidigare ägare bara bytt ut dämparna mot vanliga utan att byta något annat är det enklaste och billigaste sättet att få ordning på torpet igen att sätta dit de Nivomater som skall sitta där. Normalpris på skroten är ca 3000 kr per styck och jag tror det fortfarande kan gå att hitta sådana som bara rullat några tusen mil och därmed är så gott som nya.
Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]

Öppna bilen

Nähä, testade nyss, och sån tur at[…]