Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smille
#1166836
Arnold skrev:Denna använde jag. och det gick inte att dra med en spärrnyckel av vanlig längd.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000032466/
Men det är inte nödvändigt med krafthylsevarianten.
Lika bra att ha kraftiga grejer så man inte går bet p.g.a man inte orkar lossa skruvarna för att man har för klena verktyg.
Hmm, den såg ju gedigen ut. Annars: en lång insexnyckel och en hammare att banka på insexnyckeln med för att få skruven att gå runt? :roll:
av Arnold
#1167000
Smille skrev:
Arnold skrev:Denna använde jag. och det gick inte att dra med en spärrnyckel av vanlig längd.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000032466/
Men det är inte nödvändigt med krafthylsevarianten.
Lika bra att ha kraftiga grejer så man inte går bet p.g.a man inte orkar lossa skruvarna för att man har för klena verktyg.
Hmm, den såg ju gedigen ut. Annars: en lång insexnyckel och en hammare att banka på insexnyckeln med för att få skruven att gå runt? :roll:
7 mm är ganska tunt. Det är stor risk att den bara kommer att svikta när du slår på den.
av Smille
#1167003
Okej hörni, nu är allt beställt! Det här blev nån sorts studie i att byta sina bromsar billigt känns det som. Blev belägg från Biltema (har hört blandat om dem, vi får se om de håller måttet) och skivor från Skruvat. Beläggen gick på 339kr, skivorna 429kr/st. Vidare köpte jag kopparpasta till monteringen av beläggen och bromscylinderfett för glidpinnarna. Typ 50kr totalt.

I verktygsväg köpte jag en hylsnyckelsats så att jag har 10-19mm, en 7mm insexnyckel för glidpinnarna, och så en pallbock. Stålborste, klubba, rörtång mm har jag sen innan.

Jag uppdaterar när jag gjort jobbet, flyter allt på som det ska har jag bytt skivor+belägg fram för under 1500 spänn inkl verktyg. Jämfört med olika verkstadsofferter jag fått på allt mellan 3000 och 5000 kronor.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#1167093
Hej Smille,

Lycka till med bromsbytet! Jag skulle dock undvika kopparpasta bakom beläggen. Det finns många delade meningar kring detta, men min uppfattning är att kopparpasta liksom många andra oljor och fetter skadar damaskerna runt bromskolvarna med risk för framtida kärvande. De flesta bromsbelägg idag har en original monterad "skrikplatta" vilket medför att ingen pasta behövs bakom beläggen. Däremot brukar jag ha lite fett på "krokarna" på beläggen, dvs. på de ytor som ligger an i okhållaren, men sådant fett brukar fås med bromsbeläggen. Apropå okhållarna, de måste göras rent ordentligt så att beläggen löper lätt. Oftast räcker inte stålborste utan en fil måste till.

Tips - Köp bromsrengöring för att göra rent bromsarna med innan montering (för övrigt ett enormt bra rengöringsmedel :lol: )
Tips 2 - Den yttre delen av glidpinnarna blottas ofta, vilket gör att det gärna sitter ordentligt ingrodd smuts där. Kan krävas fin smärgelduk för att få bort. Gör rent ordentligt även i gummit där glidpinnarna ligger. Fetta sedan in med det fett som du har köpt.
Tips 3 - Glöm inte att bromsa in skivorna ordentligt, enligt tillverkarens specifikationer. (Jag monterade nya Brembo runt om i helgen och de specar mjuka inbromsningar och i max 3 sekunder de första 20 milen)
av Smille
#1167261
Jeppe940 skrev: Tips - Köp bromsrengöring för att göra rent bromsarna med innan montering (för övrigt ett enormt bra rengöringsmedel :lol: )
Tips 2 - Den yttre delen av glidpinnarna blottas ofta, vilket gör att det gärna sitter ordentligt ingrodd smuts där. Kan krävas fin smärgelduk för att få bort. Gör rent ordentligt även i gummit där glidpinnarna ligger. Fetta sedan in med det fett som du har köpt.
Tips 3 - Glöm inte att bromsa in skivorna ordentligt, enligt tillverkarens specifikationer. (Jag monterade nya Brembo runt om i helgen och de specar mjuka inbromsningar och i max 3 sekunder de första 20 milen)
Tack för tipsen! Bromsrengöring har jag redan en stor burk, kommer komma till användning! Köra mjukt i början alltså, det borde man ju kunna fixa.
av Rossignol
#1227499
Jag håller på och skall byta bromsskivor. Men jag får inte loss dem. Jag har använt en enhandsslägga (kallas även hammarslägga tror jag) Men den rör sig inte ur fläcken. Finns det fler sätt?

Jag fick en ide; att ta bort den lilla skruven på skivan. Sätta tillbaka hjulen. Starta bilen och köra framåt samtidigt som man vänsterbromsar. Oket bromsar då skivan samtidigt som motorn driver navet inuti skivans centrum. Funkar det? Eller har jag missförstått vad den lilla skruven fyller för funktion?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1227501
Rossignol skrev:Jag håller på och skall byta bromsskivor. Men jag får inte loss dem. Jag har använt en enhandsslägga (kallas även hammarslägga tror jag) Men den rör sig inte ur fläcken. Finns det fler sätt?

Jag fick en ide; att ta bort den lilla skruven på skivan. Sätta tillbaka hjulen. Starta bilen och köra framåt samtidigt som man vänsterbromsar. Oket bromsar då skivan samtidigt som motorn driver navet inuti skivans centrum. Funkar det? Eller har jag missförstått vad den lilla skruven fyller för funktion?
Ja. Den centrerar bara tills du skruvat på hjulen, då hålls det kvar av hjulskruvarna.

Jag fick banka rätt länge senast jag gjorde det. Gången innan dess slog jag med baksidan på en klyvyxa, det gick fort..
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]