Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
#1167236
Det ser ut som att det ska vara Siemens Deka 6900371 i 2.0T fas II.

Enligt uppgifter ska den flöda 420cc/min så en ersättningsspridare till E85 borde landa på mellan 540 och 600cc/min flöde. Ju högre upp i det föreslagna intervallet, desto större risk att den surar ner sig om man försöker tanka vanlig bensin. Jag letade efter info om vilken formfaktor den har men hittade inget. Från bilderna jag hittade på Bildelsbasen ser det inte ut som EV1-spridare, annars hade det varit enkelt att hitta passande spridare från tabellen Rådlös länkade till.

Edit: Om det är samma formfaktor på spridarna till en T4, så borde flödet i dem vara tillräckligt för en etanolkonvertering. Det kommer inte att flöda mer än 25% mer, men med tanke på att man brukar kunna blandtanka upp till 50% E85 innan motorlampan tänds så ska marginalen vara tilltäckligt för att LongTermFuelTrim inte ska bottna.
Detta är min privata åsikt, men är öppen för att lära mig annorlunda om någon har praktisk erfarenhet.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1167336
Finns folk som kör sönder kolvar vevstakar mm med original effekt. Kör man relativt snällt så tror jag motorn håller bra länge. Varför väljer du inte en T4 istället så har du 200hk från början....
av Sotisen
#1167634
Rådlös skrev:Eftersom du inte har köpt bilen ännu så får du ge dig till tåls lite. Och provkör gärna bilen under en period så att du är helt säker på att den fungerar OK. Det kan inte vara någon hit att E85-spridarkonvertera en halvdassig bil (om den nu skulle visa sig vara dålig?). Den kommer inte att bli bättre med enbart E85.

Bilen funkar bra maskinellt, jag har inte kört den personligen men åkt i den en hel del och båda päronen kört den för det är morsans kompis bil. Bilen har också bara haft en ägare hittills.
Mabuse skrev:Det ser ut som att det ska vara Siemens Deka 6900371 i 2.0T fas II.

Enligt uppgifter ska den flöda 420cc/min så en ersättningsspridare till E85 borde landa på mellan 540 och 600cc/min flöde. Ju högre upp i det föreslagna intervallet, desto större risk att den surar ner sig om man försöker tanka vanlig bensin. Jag letade efter info om vilken formfaktor den har men hittade inget. Från bilderna jag hittade på Bildelsbasen ser det inte ut som EV1-spridare, annars hade det varit enkelt att hitta passande spridare från tabellen Rådlös länkade till.

Edit: Om det är samma formfaktor på spridarna till en T4, så borde flödet i dem vara tillräckligt för en etanolkonvertering. Det kommer inte att flöda mer än 25% mer, men med tanke på att man brukar kunna blandtanka upp till 50% E85 innan motorlampan tänds så ska marginalen vara tilltäckligt för att LongTermFuelTrim inte ska bottna.
Detta är min privata åsikt, men är öppen för att lära mig annorlunda om någon har praktisk erfarenhet.
Så med 25% mer flöde i spridarna så fixar "original ECU:n" resten?
Nexus skrev:Finns folk som kör sönder kolvar vevstakar mm med original effekt. Kör man relativt snällt så tror jag motorn håller bra länge. Varför väljer du inte en T4 istället så har du 200hk från början....

Det är morsans kompis som har den så jag for ett bra pris från början och sen kan jag dra av allt arbete (en hel del) jag gjort på den bilen och hennes andra bil från priset. Sen är jag bara 16 så jag behöver inte en bil egentligen och skulle jag välja fritt så skulle jag nog inte välja en v40, så det är bara för att hon vill bli av med den och jag får den billigt som jag köper en bil nu alls. Sen har jag också hört att T4:an är en mycket sämre motor (men hört betyder inte fakta).
av Tompamannen
#1177662
2,0T fas 2 är ingen motor man trimmar pga. dom tunna kolvtaken. T4 fas2 håller för lite drygt 300hk. Jag hade själv en sådan med större turbo, 3-tums Ferrita och lite annat.
Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]