Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
#1166841
När jag köpte min v70 så kollade jag upp alternativen.

Hittade ett internationellt fourum där det huserade en mängd ryssar som hade rejäla problem med cx60 d5 awd.
Många åkte på dyra kostnader strax över 6000 mil.
Dom har tydligen inte något maskinskademoment i sina försäkringar där så dom fick vackert betala själva.
Dom kanske använde sin fyrhjulsdrift mer i praktiken än vad vi gör här men ändå.
av Leafs
#1166858
Ingen skräll att det är ryssar som har problem. Youtube är fullt av exempel på hur ryssar kör bil.... :lol:

Allvarligt talat så är man ju någorlunda safe med maskinskadeförsäkringen, men det är ju aldrig kul att ha bilen på verkstaden
Användarvisningsbild
av apersson850
#1166860
Såvitt jag har förstått var man på Volvo väl medveten om att Haldex 5 inte är lika kraftig som Haldex 4. Därför hade man programmerat version 5 till att inte gripa in lika rejält som version 4 till att börja med. Vilket ledde till att de första som köpte generation 5, och dessutom var vana vid att utnyttja generation 4 hela vägen, trodde deras Haldex 5 var sönder.
När de klagat tillräckligt modifierade Volvo mjukvaran till version 5, så att den ligger i mer ingrepp än vad den gjorde från början. Detta eliminerar i stort sett svagheterna när det gäller framkomlighet med version 5. Istället säger de som fick ändringarna inlagda i sin bil, och kunde jämföra, att med nyare versioner av program blir då version 5 bråkigare när man svänger tvärt på asfalt. Dessutom finns det mindre oljemängd i version 5, något som tillsammans med det kraftigare ingreppet har gjort att en del fått igensatta oljepumpar i sina Haldex 5. Men alla kör ju inte som ryssarna, och då kan det ju mycket väl vara så att generation 5 är bra nog.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1166933
Derank skrev:Nått folk här har fått för sig, var ett jäkla gnölande på alla här för några år sedan att de inte tog sig över korsniongar, kunde inta komam upp för backen, bilen var livsfarlig osv osv osv, sedan blev det knäpptyst och alla överlevde, trots den dårliga 4hjulsdriften........
Japp, Exakt så kass var Gen 5 i början. Jag grävde ner mig överallt, t.o.m på bondens fina gårdsplan när han hade spritt ut nytt fint singel på och jag hade hästsläpet på.

"Ä det där en sådan däringa drivE bil med FWD frågade han"

Sedan har man bytt mjukvara som drar åt Haldexen stenhårt i förväg "just in case" och drivet är grymt bra. Få se hur länge det håller.
Fisch skrev:Detta är ett av de mest larviga påståenden som uppkommit på detta forum, kanske beror på att alla tekniska filosofer skrämt bort kunnigt folk härifrån. Att gen5 rasar på löpande band och är GRYMT SLÖTT. Jag upplever detta som rent trams faktiskt.
Kanske borde du kolla upp lite fakta. Gen 5 var sjukt slött i början, Jag hämtade ut en av de första byggda och det var vekligen ultrakass på alla sätt. Ingengörerna på Volvo och Haldex fick jobba dygnet runt för att ta fram ny mjukvara (Den har sedan laddats in automatiskt vid varje service man gör på bilen). Den nya driver grymt bra, då den låser hårt och låser i förväg.

Jag är inne på min andra pump nu, har rullat 9000 mil.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1166940
För vad det nu är värt så har jag inte reparerat min Haldex 4 än, efter snart 22000 mil. Då kör jag ändå med både det ena och det andra hängande i kroken, på betesmarker och liknande underlag, ibland.
Användarvisningsbild
av Derank
#1166956
Ja vi kan konstatera att h5 är Skit och räkna med att byta pump varannat år.


Och vi får köpa fwd i framtiden. ......så...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1166966
Derank skrev:Ja vi kan konstatera att h5 är Skit och räkna med att byta pump varannat år.
Inte vartannat, MIn höll ju i 3 år. Så det måste ju vara det som gäller för alla bilar som sålts.....
av Robban1976
#1166968
Jag har en V70 D5 awd -13 polestar som nu gått 6500 mil. Jag frågade faktiskt om detta när jag servade bilen sist på Bilbolaget i Gävle. De sa att detta kring att Haldex 5:an går sönder oftare än 4:an var skitsnack. Då de jobbar med just Volvo så borde ju de veta hur det är tycker man.... sen om den hugger i långsammare är ju en annan sak. Dock inget jag upplevt några problem med trots tung husvagn på ibland leriga campingar.

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1166969
Robban1976 skrev: sen om den hugger i långsammare är ju en annan sak. Dock inget jag upplevt några problem med trots tung husvagn på ibland leriga campingar.
Ingen som orkar läsa några föregående inlägg ser jag, Den nya mjukvaran kompenserar ju hårdvarans slöhet genom att dra åt kopplingen hårt och i förväg. Det driver bra så klart.

Om det håller i längden som verkstaden säger så gör det ju bara alla oss som har den glada.

Bör man tex byta olja ibland i den nu när man tog bort oljefiltret, eller klarar pumpen att pumpa runt oljan när den fylls med kaxet som slits av från lamellerna som ligger i samma oljebad ?

Eller är det bara att köra på ?
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]