Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av anna1984
#1164703
Har en uppsättning XC70 däck (235/55-17) som jag funderar på att sätta på en V70. Hur skulle det fungera? Däcken blir ju större än original. Skulle det påverka greppet eller bränsleförbrukningen. Eller något annat? Är det något ni skulle avråda ifrån?
av Schmoyoho
#1164763
Jag har provat kasta om fälgar mellan min S80 och en XC70 och det gick, dvs jag rymde 235/55-17 på min S80 utan problem. Har 245/40-18 från fabrik så i ditt fall kanske det beror på vilka utslagsbegränsare du har eller inte har.
av Schmoyoho
#1164815
Tro det eller ej men min S80 såg tämligen normal ut med XC-hjulen. Ska se om jag kan hitta någon bild. Självklart inte så att man väljer ballongdäck när man ska byta men klart godkänt utseendemässigt.
av andersuw
#1165721
Närmaste rekommenderade dimension för V70 är 225/50 R17. Sätter man dit 235/55 R17 istället ligger man strax över gränsen för det tillåtna när det gäller rullomkretsen (5,1 procent större rullomkrets). Det kanske funkar och även passerar lagens nålsöga. Men jag skulle nog låta bli.
av anna1984
#1166438
Schmoyoho skrev:Tro det eller ej men min S80 såg tämligen normal ut med XC-hjulen. Ska se om jag kan hitta någon bild. Självklart inte så att man väljer ballongdäck när man ska byta men klart godkänt utseendemässigt.
Hittade du någon bild?
av anna1984
#1166439
andersuw skrev:Närmaste rekommenderade dimension för V70 är 225/50 R17. Sätter man dit 235/55 R17 istället ligger man strax över gränsen för det tillåtna när det gäller rullomkretsen (5,1 procent större rullomkrets). Det kanske funkar och även passerar lagens nålsöga. Men jag skulle nog låta bli.
Vad kan nackdelarna vara? Blir det sämre köregenskaper?
av andersuw
#1166526
Tror knappast att det blir någon större skillnad i köregenskaper eller komfort. Nackdelen är väl främst ökad risk för att det tar i någonstans där det inte borde plus att det är på gränsen till olagligt. Man får avvika max 5 procent på rullomkretsen.
av Schmoyoho
#1167776
Hittade bilden. En aning mer ballongigt än jag minns men jag förväntade mig det skulle se värre ut så tycker det ändå ser okej ut. Har dock lite överdimension på mina 18"-däck så steget därifrån i rullomkrets kanske gjorde att det ser mindre galet ut i mina ögon.

Bild

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]