Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1163969
Om man hoppar över teorin och istället går ut och känner på en bil-LED så inser man att den blir varm som attan på baksidan där en Halogenlampa i princip är iskall. Så man får en massa värme där man tidigare inte haft någon, den skillnaden måste tas i beaktande. Strålkastare är inga billiga saker. Jag skulle inte peta in LED om det inte finns rimligt utrymme för värmen att spridas vidare.
av andersuw
#1163981
VolvoB20 skrev:Jag har bytt till LED överallt där jag hittat lampor och de är ju mer eller mindre iskalla mot de olika glödisar som satt där innan.
Som du kan se har både Lövet och jag (och säkert många andra) lite andra erfarenheter. LEDer kan punktvis bli väldigt heta trots den begränsade elektriska effekten. Skälen är de vi redan angivit: att LEDen i huvudsak saknar förmåga att göra sig av med värmen via infraröd strålning och att värmespridningen i lampan kan vara en helt annan än hos en glödlampa. Dessutom används LED i många fall för att öka ljusstyrkan varvid den elektriska effekten inte blir så våldsamt mycket lägre än hos den glödlampa som ersätts.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1163985
En välkonstruerad ledlampa är idealiskt lika varm i hela den värmeledande kroppen som precis där dioden sitter. Men temperaturerna är kanske inte så extrema. Frågan man får ta ställning till är väl hur varmt som är för varmt. Det är väl inte jättekallt i en strålkastare när allt är tänt? Dvs 5w positionsljus, 35-55w halvljus och 55-60w helljus även om mycket strålar ut.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1164038
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Jag har bytt till LED överallt där jag hittat lampor och de är ju mer eller mindre iskalla mot de olika glödisar som satt där innan.
Som du kan se har både Lövet och jag (och säkert många andra) lite andra erfarenheter. LEDer kan punktvis bli väldigt heta trots den begränsade elektriska effekten. Skälen är de vi redan angivit: att LEDen i huvudsak saknar förmåga att göra sig av med värmen via infraröd strålning och att värmespridningen i lampan kan vara en helt annan än hos en glödlampa.

Men var kommer värmen från, de LED jag provat motsvarar 55 W halogen och drar strax över en ampere / 12 watt, de blir inte ett skvatt varma av sådan pytteeffekt. Hälften blir ju ljus, så mer än 5 watt värme blir det inte.

Ahhh nu fattar jag, ni har använt CAN-BUS kompatibla LEDar, där sitter ju ett megafett effektmotstånd som eldar ström så det står härligt till för att komma upp i 55 Watt, ja då är det klart som korvspad att det blir hett som attan i baken.
av andersuw
#1164048
Nä. Förklaringen är den jag redan angivit. För övrigt grundar sig mina erfarenheter av hur det i praktiken fungerar när det gäller värmen väl så mycket på LEDer i bostaden som i bilen och i det förstnämnda fallet finns dessbättre ännu ingen "CAN-bus" att ta hänsyn till. Men det kommer väl det också. ;-)

Kolla exempelvis här:

http://www.ledsmagazine.com/articles/20 ... -heat.html

Samt ett praktiskt exempel: Jag har bl.a. bytt till LED i skyltbelysningen på min V70 -15. Original sitter där en C5W glödlampa (d.v.s. 5W). Den kan man ta i medan den lyser och omedelbart efter att den stängs av. Det som nu sitter där istället är en LED (utan effektmotstånd) som lyser väsentligt starkare än glödlampan men med en elektrisk effekt på mindre än hälften (ca 2W). Den har en "heat sink" på baksidan och den vill man inte gärna ta i när LEDen brinner eller innan den hunnit svalna lite efter avstängning. I just det här fallet gör hettan ingen skada. Lampan hålls bara av de metallbleck med vilka den ansluts och det finns gott om luft bakom lampan där hettan leds bort. Men så behöver inte alltid vara fallet.
Senast redigerad av 6 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
#1164051
SBergdahl skrev:En välkonstruerad ledlampa är idealiskt lika varm i hela den värmeledande kroppen som precis där dioden sitter. Men temperaturerna är kanske inte så extrema. Frågan man får ta ställning till är väl hur varmt som är för varmt. Det är väl inte jättekallt i en strålkastare när allt är tänt? Dvs 5w positionsljus, 35-55w halvljus och 55-60w helljus även om mycket strålar ut.
Det är den punktvisa hettan man bör se upp med när det gäller LED. På en viss plats kan den vara högre än för en glödlampa med högre elektrisk effekt och den platsen på strålkastaren behöver inte nödvändigtvis vara konstruerad och testad för att tåla sådan hetta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1164455
andersuw skrev:Nä. Förklaringen är den jag redan angivit. För övrigt grundar sig mina erfarenheter av hur det i praktiken fungerar när det gäller värmen väl så mycket på LEDer i bostaden som i bilen och i det förstnämnda fallet finns dessbättre ännu ingen "CAN-bus" att ta hänsyn till. Men det kommer väl det också. ;-)

Kolla exempelvis här:

http://www.ledsmagazine.com/articles/20 ... -heat.html

Samt ett praktiskt exempel: Jag har bl.a. bytt till LED i skyltbelysningen på min V70 -15. Original sitter där en C5W glödlampa (d.v.s. 5W). Den kan man ta i medan den lyser och omedelbart efter att den stängs av. Det som nu sitter där istället är en LED (utan effektmotstånd) som lyser väsentligt starkare än glödlampan men med en elektrisk effekt på mindre än hälften (ca 2W). Den har en "heat sink" på baksidan och den vill man inte gärna ta i när LEDen brinner eller innan den hunnit svalna lite efter avstängning. I just det här fallet gör hettan ingen skada. Lampan hålls bara av de metallbleck med vilka den ansluts och det finns gott om luft bakom lampan där hettan leds bort. Men så behöver inte alltid vara fallet.

Oj oj oj, så med en ynka watts värmeeffekt så blir det så varmt att lampan skulle smälta om det inte var metall imellan. Intressant.

Så man måste kanske köra med locket av om man konverterar helljus då och det känns ju inte bra.

Artikeln säger ju att substratet i LEDen inte bör ligga över 50 grader för att få vettig livslängd, men då får man ju inte ha mer än 30 grader i lamphuset om man ska få någon vettig avledning.
av andersuw
#1164610
I många fall kanske det går bra ändå. Min poäng är bara att det här med LED inte är fullt så problemfritt ur värmesynpunkt som man skulle kunna tro när man bara tittar på den elektriska effekten. Det gäller särskilt när en huvudpoäng med byte till LED är att få starkare ljus (t.ex. starkare helljus som i den här tråden) och den elektriska effekten därför inte blir så våldsamt mycket lägre jämfört med en glödlampa.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]