Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1162454
Går i tankarna på att testa LED H7 lampor i helljuset på min V40, men är fortfarande lite skeptisk till vad man kan orsaka för bekymmer för resten av elsystemet.. Tänker mest på alla fel som kunde bli med xenonkonvertering, torkarmotorer osv.

Finns det några indikationer på att LED kitt kan ställa till med samma bekymmer?

Sen är frågan med eller utan fläkt? Finns det risk att de överhettas inne i lamphusen? Eftersom Volvo har ett slutet hus, många andra har ju så lamporna sitter "fritt" i motorutrymmet.

Dela gärna med er av era erfarenheter, ursäkta om det redan finns ett X antal trådar om detta.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1162836
Eftersom det är samma spänningar och strömmar som en vanlig lampa så bör det inte vara några problem, det är dom höga tändningsspänningarna som kan ge problem i bilarna som jag har förstått det.

Kör LED själv utan problem, visserligen på en V70. Temperaturen har inte ställt till något vad jag har märkt.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1162839
Steffe3 skrev:Eftersom det är samma spänningar och strömmar som en vanlig lampa så bör det inte vara några problem, det är dom höga tändningsspänningarna som kan ge problem i bilarna som jag har förstått det.

Kör LED själv utan problem, visserligen på en V70. Temperaturen har inte ställt till något vad jag har märkt.
Är det fläktkylning i dina?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1163136
Glödtråden i H7 lampan liggger ju på 2700-2800 grader Celsius i temperatur, LEDen är ju inte i närheten.
Användarvisningsbild
av MechaniX
#1163184
Kör även jag med Xenonkungens 8G LED i helljusen på min V50, suttit i sedan början av januari utan problem. Det var lite trångt att få in allt i strålkastaren bara..
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1163251
Ja det är ju helt sant, så värme borde ju inte vara ett större problem.

Har du ABL? Man kanske måste tänka sig för vad man proppar in i strålkastarna då iallafall mina ABL, så man inte pajar någonting inuti dem. Du har ingen metallbygel i dina stålkastare som håller lampan va? Gick det bra att få dit dem ändå?

Tänkte testa att beställa ett kitt från xenonkungen nu är bara frågan om man ska ta 7G eller 8G.. Bägge borde ju ge lite mera ljus än halogen..
av andersuw
#1163452
Mini_ice skrev:Ja det är ju helt sant, så värme borde ju inte vara ett större problem.
Temperaturen på glödtråden i en glödlampa är rätt ointressant när det gäller värmerelaterade problem eftersom ingen yttre del av lampan någonsin är ens i närheten av den temperatur som själva tråden har. Mer intressant är det faktum att LEDer normalt drar mindre ström och således har lägre elektrisk effekt än den glödlampa de ersätter. Det innebär förstås att de totalt sett alstrar mindre värme.

Men trots det finns det två saker som man måste se upp med. För det första är ju poängen med LED ofta att få starkare ljus än tidigare och då är det inte längre så säkert att den elektriska effekten är så värt mycket mindre än hos den glödlampa man ersätter. För det andra gör sig en glödlampa av med mycket av sin överskottsvärme genom att stråla bort den. En LED däremot genererar knappast någon infraröd strålning alls varför nästan all överskottsvärme blir kvar i lampan och måste bort därifrån via strömning (luftkylning) och ledning (överföring av värme från lampsockeln till lamphållaren). Det kan innebära att det blir nog så hett kring LEDen som kring lampan och rentav hetare på vissa specifika punkter. Jag har själv sett flera exempel på detta när jag bytt från glödlampor till LEDer hemma i lägenheten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1163913
En 55 W Halogen motsvarar ju en 10 Watt LED för samma ljusstyrka i runda slängar.

Av 55 W i halogenlampan blir ju 5 watt ljus och 50 watt värme i olika former.

Av 10 watt i LEDen så blir ju 5 watt ljus och 5 watt värme i olika former.

Så värmen som LEDen ger är bara en 1/10 del av vad halogenlampan ger, att man behöver fläkt är för att substratet som lyser måste hållas kallt, bara några hundra grader, inte tusentals grader som i halogenlampan.

Jag har bytt till LED överallt där jag hittat lampor och de är ju mer eller mindre iskalla mot de olika glödisar som satt där innan.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]