- sön 26 mar 2017, 17:58
#1161293
apersson850 skrev:Standard var det inte när jag köpte min 854, som också var en 1994.Det var standard bara på kombin, bara på T5 och bara 1994 (första årsmodellen). Så det var en ganska udda variant.
apersson850 skrev:Min kusin gjorde misstaget att köpa en BMW utan nivåreglering. Bilen visade sig vara riktigt dålig att dra husvagn med, och trots åtskilliga försök att hitta någon som kunde montera och framför allt få in nivåregleringen i datasystemet, så gav han upp.Den lösning med Nivomater som Volvo valde (fram till nya 90-serien) har ju den fördelen att det är helt självstyrande och självdrivande vilket gör det förhållandevis lätt att eftermontera. På 855 och V70N behövs bara byte av dämpare och fjäder och det finns (eller i vart fall fanns) satser för eftermontering. På V70 II är det marigare och dyrare eftersom även de längsgående bärarmarna och de krokformade länkarmarna behöver bytas, möjligen med undantag för bärarmarna i vissa specialfall.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut