Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1161293
apersson850 skrev:Standard var det inte när jag köpte min 854, som också var en 1994.
Det var standard bara på kombin, bara på T5 och bara 1994 (första årsmodellen). Så det var en ganska udda variant. ;-)
apersson850 skrev:Min kusin gjorde misstaget att köpa en BMW utan nivåreglering. Bilen visade sig vara riktigt dålig att dra husvagn med, och trots åtskilliga försök att hitta någon som kunde montera och framför allt få in nivåregleringen i datasystemet, så gav han upp.
Den lösning med Nivomater som Volvo valde (fram till nya 90-serien) har ju den fördelen att det är helt självstyrande och självdrivande vilket gör det förhållandevis lätt att eftermontera. På 855 och V70N behövs bara byte av dämpare och fjäder och det finns (eller i vart fall fanns) satser för eftermontering. På V70 II är det marigare och dyrare eftersom även de längsgående bärarmarna och de krokformade länkarmarna behöver bytas, möjligen med undantag för bärarmarna i vissa specialfall.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1161362
andersuw skrev:Min 855 T5 -94 hade ovanligt nog nivåreglering som standard. Nivomaterna höll tills jag sålde bilen ca 14 år gammal med ca 25000 mil på mätaren. Visserligen hade "strumporna" (gummibälgarna) då givit up och rasat ner men dämparna var OK ändå. Det lär för övrigt finnas reparationssatser för att bara byta "strumpor".
Damaskerna var jättefina på mina efter 5000 mil. Det var packboxarna som gett upp så oljan rann ur.
av andersuw
#1161425
Ja när dämpare dör, både Nivomater och andra, är det ju vanligen så de ger upp. Att döma av de forumrapporter jag tagit del av har Nivomater en synnerligen varierande livslängd. Men i vanlig ordning lär ju de som har problem vara flitigare med att rapportera än dem som inte har det. Så om dessa dämpare genomsnittligt har sämre livslängd än andra tycker jag är lite svårt att säga. Särskilt billiga är de dock inte, det kan vi vara överens om. ;-)
av euroman
#1161494
Oj! verkar vara väldigt varierande om hur länge dem håller. Jag tycker bilen börjar bli lite mjuk bak därav fundering kring byte bak, har precis bytt fram pga fjäderbenslagringen var dålig så bytte fjäderbenen samtidigt.

Bilen i sig har gått 16000 så inte så fasligt långt. Men klart det sätter sina spår! :)
av euroman
#1161495
Oj! verkar vara väldigt varierande om hur länge dem håller. Jag tycker bilen börjar bli lite mjuk bak därav fundering kring byte bak, har precis bytt fram pga fjäderbenslagringen var dålig så bytte fjäderbenen samtidigt.

Bilen i sig har gått 16000 så inte så fasligt långt. Men klart det sätter sina spår! :)
av euroman
#1161496
Oj! verkar vara väldigt varierande om hur länge dem håller. Jag tycker bilen börjar bli lite mjuk bak därav fundering kring byte bak, har precis bytt fram pga fjäderbenslagringen var dålig så bytte fjäderbenen samtidigt.

Bilen i sig har gått 16000 så inte så fasligt långt. Men klart det sätter sina spår! :)
av andersuw
#1161505
Om en Nivomat håller på att ge upp märks det vanligen direkt redan när bilen står still. I motsats till en vanlig dämpare bär en Nivomat en del av bilens vikt och gör så även i olastat skick (även om den bär mer vid körning med tung last). Så när de går sönder sjunker bilen vanligen ner lite där bak, ibland bara på ena sidan. Men nu vet du väl inte än om det är Nivomater på din bil eller inte. Och oavsett vilket syns det nästan alltid genom synligt oljeläckage om en dämpare håller på att ge upp.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1162007
Fjäderbenen bytte jag efter 38000 mil på min 854. Men då var det inte mycket med dem, det ska erkännas. Fjäderbenslagringarna gick också då, samt drivaxlar och en rattaxelled. Det var byta eller skrota som gällde då.
av andersuw
#1162132
Nästan 40000 mil på samma stötdämpare är ju allt annat än illa tycker jag även om de 50000 mil du fick på dina Nivomater är ännu bättre. De enda stötdämpare jag varit tvungen att byta på någon av mina bilar var de som sitter fram på min V70 -02. De höll drygt 20000 mil och jag lyfte inte på ögonbrynen när bilprovningen i det läget påpekade att det nog var dags att byta (fast utan att ännu ge mig någon anmärkning). Lagringen var också bytesmogen vid det laget. Flertalet av mina andra bilar har dock inte uppnått några anmärkningsvärt höga körsträckor i min ägo, i alla fall med moderna mått mätt. 855an hade dock gått ca 25000 mil när jag sålde den utan att ha behövt byta dämpare vare sig fram eller bak.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1162296
40.000 mil på dämpare, hur fasiken kan det funka. även om det är täta och fina så brukar ju dämpningen efter så många mil vara i klass med en utsliten cykelpump och väghållningen på nivå med en gungstol.

Har bytt ett antal dämpare som har rullat så långt och då har det ju varit som man gått från en Hammock till en F1-bil.
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]