Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1158432
Fossildrivna fordon har och kommer alltid att anses icke rumsrena.Det behövs en ny form av energi och där är vi uppenbart inte idag eller på en lång tid framöver med vår kunskap.Nu ska ju dessutom Trump öka oljeborrandet i världen så det lär dröja innan ny teknik ser dagens ljus.
#1158439
Poängen är ju att fordon som betraktas som fossildrivna inte behöver vara det. Det är bara att övergå till icke-fossil bensin och icke-fossil diesel med befintlig fordonspark. Det senare har vi redan och utvecklingsarbete pågår när det gäller det förstnämnda.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1158444
Waizguy skrev:Jag tycker det är fel att i detta skede ställa miljöbränslen emot varandra innan vi har överbemannat den fossila flottan.
BIO-diesel och Syntetiskt bränsle är inte något som tillverkas av luft utan de görs framför allt av olika oljor som också kräver åkermark. Bland annat Majsolja, Rapsolja och i värsta fall Palmolja.
"Biodiesel" (FAME) görs av olja som kräver åkermark ja. Men icke-fossil diesel kan också göras av skogsråvara och det är huvudsakligen den som används när man nu ökat inblandningen från de max 7 procent det kan handla med enbart FAME till de max 50 procent vi idag i vissa fall kan få på helt vanliga mackar. Det är likaså den som huvudsakligen används i den 100-procentigt icke-fossila diesel som många lastbilar kör på.

Och jo, jag tycker nog vi bör diskutera vad det är för icke-fossila energikällor vi i första hand bör satsa på redan nu och i den bemärkelsen ställa dem mot varandra. Palmolja är ju uppenbarligen inte bra alls. Och ved som råvara är bättre än vete så länge det inte innebär att vi förbrukar mer ved än vad som växer till. Vi bör redan nu fundera över hur vi bäst tillgodoser behovet av icke-fossila drivmedel så att vi redan från början bygger upp bästa möjliga infrastruktur för det.
#1158602
Jag tycker ni får "sansa er lite" -pojkar! Det nämns här i tråden hur mycket åkermark som går åt för att odla etanolspannmål.
För ca tio år sedan när etanol var stort hette det i debatten att "Den åkermark som används för odling av spannmål till etanolframställning, uppgår till en tredjedel av den mark som EU har beordrat Sverige att lägga i träda. Man har alltså inte fått använda den marken för att odla livsmedel eller djurfoder, enligt EU.
Tio år är en lång tid med olika regeringsfärger och åsikter. Dessutom en total avsaknad av framtids- och miljöpolitik med växthuseffekt och fossilbränsle som ett stort problem. Därför frågade jag en person som är direkt insatt i ämnet om det fortfarande stämmer med "en tredjedel"?
Så här svarade den personen:

"Jag har för mig att mängden träda minskat från ca 300 000ha ner mot kanske ca.150 000ha.?

Därtill finns det några hundra tusen ha överodling av vall.

Arealbehovet för våra etanolfabriker är ca. 100 000ha så visst finns det plats för mer etanolproduktion om vi vill. Europa har ett överskott av åkermark så ur det perspektivet kan vi absolut nyttja våra jordbruksresurser bättre."

Jag vill inte lämna ut uppgiftlämnarens namn här, vi kan ta det i ett PM om någon tycker det är viktigt? Men den arealen som används för etanolproduktion är knappast stor eller anmärkningsvärd. Och kom ihåg att det är mark som ligger i träda. Får alltså inte användas för matodling, för EU.
#1158605
Jag är fullkomligt lugn och sansad. Vad får dig att tro något annat?

EU-reglerna om träda är numera borttagna. Det är helt frivilligt om man vill lägga mark i träda eller inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4da

Apropå hur veteexport förvandlats till veteimport, se här:

http://www.atl.nu/lantbruk/fordubblad-veteimport/

Mig veterligen är inte heller etanol ett lika effektivt sätt som syntetisk diesel (HVO) för att minska CO2-utsläppen om man tittar på hela kedjan "from well to wheel". Se t.ex. här, s. 11:

http://www.volvogroup.com/SiteCollectio ... eng_us.pdf
#1158823
Från Jordbruksverkets egen sida.

I Sverige har vi knappt 2,6 miljoner hektar åker och 0,4 miljoner hektar betesmarker. Arealen minskar varje år. De sämre markerna blir ofta skog, medan god jordbruksmark försvinner för att bli vägar, byggnader eller något annat som innebär att marken aldrig mera kommer att kunna odlas.

Svensk livsmedelsproduktion kan idag leverera ungefär 75 procent av den mat vi äter. En genomsnittlig svensk konsumerar mat från 0,4 hektar åkermark per år. I Sverige odlas motsvarande 0,3 hektar per person, vilket innebär att vi saknar 0,1 hektar mark per person och år. Resterande matbehov odlas således på andra platser än i Sverige.

Föreningen Den goda jorden har räknat ut att trafikplatserna i anslutning till och på den svenska sidan om Öresundsbron tar lika mycket mark i anspråk som det går åt för att producera 500 000 brödlimpor per år. Kanske bör vi fundera över dels vår egen resurshantering, dels över etiska frågor som att länder med sämre odlingsförutsättningar producerar mat för andra än sin egen befolkning.
#1158824
Jag tror en del hänger upp sig för mycket vid etanolen, totala volymen är bara 0,2 procent av drivmedlet som säljs här så skattenedsättningen kan göra att andelen ligger kvar där + den går upp lite om det blandas in mer i bensinen. För de säljs ju knappt några E85 bilar utan det behöver inte va så svart på vitt. Tillverkarna kommer ju inte lansera nya E85 bilar inom överskådlig framtid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1158845
Mwi skrev:Nu har regeringen fattat beslut om minska fossilabränslen med hälften till 2030, det skall ersättas med biodrivmedel.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6654600
Då gäller det att producera biodrivmedlet av skogsråvara vilket vi har gott om i det här landet.

Om vi behåller nuvarande tempo på att bebygga åkermarken med villor, köpcenter, bostadshus, industrier, vägar och trafikplatser sä kommer vi vara nere i noll areal om 250 år och kommer tvingas importera 100% av all mat.
Bild
#1158924
simonhalmstad skrev:Jag tror en del hänger upp sig för mycket vid etanolen, totala volymen är bara 0,2 procent av drivmedlet som säljs här
Varifrån kommer den siffran? Inblandningen på 5 procent i vanlig bensin svarar för det mesta av den drivmedelsetanol som säljs i Sverige (ca 250 000 kubikmeter). Drivmedel med större etanolinblandning (E85 m.m.) svarar för mindre än en tredjedel (drygt 100 000 kubikmeter).

http://www.agroetanol.se/etanol/
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]