- tor 02 mar 2017, 07:27
#1154080
I normala fall (har inga direkta uppgifter om just detta fall) är ju motorvärmaren på 3 - 400W = 2A. Batteriladdaren i sådana här fall brukar inte vara med än 4A. Har du en kupévärmare (elektrisk) kan det bli problem om man inte kör på lägsta effekt (inte mer än 1000W = 4A), uttagen brukar vara på 10A. Vad gäller ute eller inne, är det varmgarage behövs väl inte varken motorvärmaren eller kupévärmaren och är det kallgarage behövs inte kupévärmaren. Rutorna blir inte isiga ens under en carport och "rumpvärmen" kommer ju nästan omgående. Är det inte sommarvärme i garaget så borde det inte vara problem med motorvärmaren, problemet blir om du vill ladda batteriet en längre tid än dom normala 3 timmar som timmar brukar vara. Då belastar det motorvärmaren onödigt mycket och livslängden på den blir kortare. Det kanske är bättre med en "extern" laddare för dom tillfällen det skulle behövas. Då kan du ha en "större" laddare (8 - 12A) för det är (förmodar jag) ett batteri på (upp till) 100 Ah i bilen. Det kan var så att Volvo "tänkt till" så motorvärmaren och kupévärmaren alltid stängs av efter 3 timmar, men att laddaren fortsätter tills du "drar ut sladden". Det borde stå i manualen i så fall
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V