Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1153787
semmelman skrev: 1. Räcker tre timmar för att en ctek t ex ska kunna göra en fullständig laddning/genomgång av ett säg halvfullt till nästan tomt batteri?
Du kopplar ju in bilen varje dag vid stolpen, då räcker 3 timmar galant, du behöver ju bara toppa upp lite varje gång.Då är en smart laddare perfekt för den sköter det automatiskt
#1153900
Har beställt en Volvo xc60 med dieselvärmare, batteriladdare och vanlig el -motorvärmare med kupe uttag.
Har läst på volvo att det inte skulle fungera ,men enligt säljaren så ska det inte vara några problem.

Kom på nu, vad händer om jag kör in i garaget och vill ladda batteriet under natten.
Då värmer jag väl upp bilen också, antar att laddningen ligger i samma kontakt.
Någon som har denna sammansättning. har inte fått bilen än, så det är inget jag kan kolla.

Har tänkt att höra närmare med säljaren hur det sätts ihop, om dom sätter nån sommar/vinter switch man kan ställa om.
#1154073
Om du har beställt Volvo original (Calix) så finns det ju en timer i samma tillbehörsutbud. Jag har inte kollat, men tycker att den borde skilja ut din motorvärmare och bara låta den gå när det behövs.
Det är alltså Calix som tillverkar åt Volvo i Volvos namn, men enheterna skall passa i båda fabrikaten.
#1154078
Rådlös skrev:Om du har beställt Volvo original (Calix) så finns det ju en timer i samma tillbehörsutbud. Jag har inte kollat, men tycker att den borde skilja ut din motorvärmare och bara låta den gå när det behövs.
Det är alltså Calix som tillverkar åt Volvo i Volvos namn, men enheterna skall passa i båda fabrikaten.
Jo det är Volvo orginal.
Beställde klimatpaketet Volvo on call diesel med batteriladdare och elektrisk motorvärmare,frågan om det följer med timer.
Men som du säger så borde dom installera det på så sätt att jag kan köra enbart laddning om jag vill.
#1154080
I normala fall (har inga direkta uppgifter om just detta fall) är ju motorvärmaren på 3 - 400W = 2A. Batteriladdaren i sådana här fall brukar inte vara med än 4A. Har du en kupévärmare (elektrisk) kan det bli problem om man inte kör på lägsta effekt (inte mer än 1000W = 4A), uttagen brukar vara på 10A. Vad gäller ute eller inne, är det varmgarage behövs väl inte varken motorvärmaren eller kupévärmaren och är det kallgarage behövs inte kupévärmaren. Rutorna blir inte isiga ens under en carport och "rumpvärmen" kommer ju nästan omgående. Är det inte sommarvärme i garaget så borde det inte vara problem med motorvärmaren, problemet blir om du vill ladda batteriet en längre tid än dom normala 3 timmar som timmar brukar vara. Då belastar det motorvärmaren onödigt mycket och livslängden på den blir kortare. Det kanske är bättre med en "extern" laddare för dom tillfällen det skulle behövas. Då kan du ha en "större" laddare (8 - 12A) för det är (förmodar jag) ett batteri på (upp till) 100 Ah i bilen. Det kan var så att Volvo "tänkt till" så motorvärmaren och kupévärmaren alltid stängs av efter 3 timmar, men att laddaren fortsätter tills du "drar ut sladden". Det borde stå i manualen i så fall
#1154088
lennarte skrev:I normala fall (har inga direkta uppgifter om just detta fall) är ju motorvärmaren på 3 - 400W = 2A. Batteriladdaren i sådana här fall brukar inte vara med än 4A. Har du en kupévärmare (elektrisk) kan det bli problem om man inte kör på lägsta effekt (inte mer än 1000W = 4A), uttagen brukar vara på 10A. Vad gäller ute eller inne, är det varmgarage behövs väl inte varken motorvärmaren eller kupévärmaren och är det kallgarage behövs inte kupévärmaren. Rutorna blir inte isiga ens under en carport och "rumpvärmen" kommer ju nästan omgående. Är det inte sommarvärme i garaget så borde det inte vara problem med motorvärmaren, problemet blir om du vill ladda batteriet en längre tid än dom normala 3 timmar som timmar brukar vara. Då belastar det motorvärmaren onödigt mycket och livslängden på den blir kortare. Det kanske är bättre med en "extern" laddare för dom tillfällen det skulle behövas. Då kan du ha en "större" laddare (8 - 12A) för det är (förmodar jag) ett batteri på (upp till) 100 Ah i bilen. Det kan var så att Volvo "tänkt till" så motorvärmaren och kupévärmaren alltid stängs av efter 3 timmar, men att laddaren fortsätter tills du "drar ut sladden". Det borde stå i manualen i så fall
Enligt detta inlägg så säger Calix supporten att det inte är något problem med laddare och electrisk motorvärmare.
Man ska installera en y koppling så man kan växla mellan sommar o vinter läge.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Ska ta och höra med säljaren hur dom sätter ihop det så det fungerar tillfredsställande.
#1154098
Norrlänning skrev: Enligt detta inlägg så säger Calix supporten att det inte är något problem med laddare och electrisk motorvärmare.
Man ska installera en y koppling så man kan växla mellan sommar o vinter läge.
viewtopic.php?f=56&t=100981&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Ska ta och höra med säljaren hur dom sätter ihop det så det fungerar tillfredsställande.
Nää, "bara" motorvärmare och batteriladdare är inga problem för strömmens skull. Då är det bara tiden motorvärmaren ska vara i som kan vara problemet. Är det det då en "vanlig motorvärmar stolpe" är det inga problem heller (max 3 timmar). Problemet är livlängden på motorvärmaren om den är kopplad till ett vanligt uttag, men är det då ett sommar/vinterläge på bilen är förmodligen motorvärmaren avstängd i sommarläget. Då är det ju inga problem kvar :lol: :lol:
#1154150
Idag har jag stolpe på jobbet ,som man knappar in tiden för avresa , den går väl nån timme.
Samma har min sambo som jobbar natt.
Tanken var att säga upp en stolpe och använda diesel värmaren på mitt jobb.
Bor i villa med varmgarage , och tänkte då kunna ladda batteriet på kvällarna om det behövs utan att motorvärmaren kopplas på.
I en perfekt värd så borde det vara en skitsak att fixa antar jag.
Stoppklack till handbroms

Du kan nog vara lugn. Det händer att handbrom[…]

Hittade två filmer på YouTube som visa[…]

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret ä[…]