Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1152156
Mina sommarfälgar är ganska blästrade, saknas en del klarlack. Jag har funderat på att göra ett försök att fräscha upp dem genom att spendera en kväll eller två med slippapper och sprayfärg innan det är dags att byta till sommardäck. Men jag är lite osäker på om jag bara riskerar att göra saken värre eller om det kommer hålla hyfsat. Googlar jag hittar jag rätt många "det kommer bara flaga inom några månader och se värre ut sen".

Fälgarna ser idag rätt OK ut på ett par meters håll men är rätt matta på nära håll. Smuts fastnar ganska lätt av samma anledning så det vore både snyggt och praktiskt att få dem lite blankare igen.

Jag har tyvärr ingen aning om vad mina fälgar heter och hittar bara bilder på bilen med vinterhjulen. Det är en ganska tätt ekrad modell, typ så Tethys fast med välvda ekrar som fäster i fälgen lite in från kanten. Står Volvo stansat i godset på baksidan men jag har aldrig sett dem någon annan stans.. Det jag vill åt är väl egentligen att det är ganska många små skrymslen i fälgen. Jag lär behöva vara rätt försiktig för att få färgen att täcka utan att få rinningar eller så men det ska nog kunna gå bra.

Vad tror ni. Värt ett försök eller bäst att låta bli?
#1152643
StefanN skrev:Möjligtvis om du tar en 2K-färg, vanlig spray är ju ingen höjdare. Finns ju 2K på spray typ denna klarlack. http://malmmotors.se/topplack/eastwood-2k-klarlack/
Nackdelen är ju att man ganska snabbt är uppe i sådana priser att det börjar löna sig att lämna in istället. Givet att man själv gör det mesta förarbetet då. Men det känns inte aktuellt förrän kanske när det är läge att byta däck och de ändå ska krängas av.

Jag tog en exempelbild på hur slitaget ser ut. Det är som sagt inte jätteilla på lite håll.
WP_20170225_10_30_49_Pro.jpg
WP_20170225_10_30_49_Pro.jpg (1.6 MiB) Visad 1673 gånger
Och såhär ser hela fälgen ut. Zeus verkar fälgen heta när jag googlar numret som stod på baksidan, hör eventuellt till C70 egentligen. Ganska snygg fälg tycker jag.
WP_20170225_10_30_55_Pro.jpg
WP_20170225_10_30_55_Pro.jpg (1.66 MiB) Visad 1671 gånger
#1152684
Exyzäta skrev:Kan du tänka dig en matt gummifärg så är det både enkelt och inte så dyrt heller.
Mina vinterfälgar är Volvo Naos med just gummifärg. Duger för mig och min bil.
Det är ju faktiskt en tanke. Får suga lite på den. Svart är inte aktuellt men någon grå kanske skulle kunna funka.
#1152712
Glöm inte att plastdip finns med metalizer nu, och annat smått och gott. Googla lite och kolla youtube, det är den vägen jag kommer gå i sommar med mina skavank-fälgar. Ska bara bestämma mig för färg... :D

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]