Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1150806
Med risk för att låta negativ så har jag bara haft problem med min T2a som slutade med motorbyte efter 847 mil... ("samma" motor och block)

MEN, det ska tilläggas att förmodligen var det verkstadskillarna som monterade motorvärmare som lyckades överhetta motorn! (miss i fyllning av kylvätska)
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1150915
Ja efter motorbytet verkar allt vara okej.. Försvinner inte kylarvätska, har ej varit kallgrader, så hur värmen är kan jag inte svara på.
av audi
#1150918
Tack till alla som delat med sig av sina erfarenheter. Det blir en Denim Blue V40, T3 Inscription, bensin, manuell låda, alhambra läderklädsel. Bara att hoppas att det blir ett bra köp.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1151885
audi skrev:Hej,
Funderar allvarligt att byta till denna bil, kommer att köpas som ny. Nu blir man ju lite orolig då jag läst ganska mycket om Volvos kvalitetsproblem på senare tid. Är det någon som har input åt mej kring vad man bör ge akt på, eller ifall kvalitetsproblemen rört andra modeller. Inget skoj att köpa ny bil och sedan ha den på verkstad. Tar tacksamt emot alla synpunkter och råd, både bra som dåliga. Tack!

Peter
Som jag förstår det gäller kvalitetsproblemen främst de nya modellerna som tillverkas i Göteborg

Jag har en V40 T3 själv och det är en mycket trevlig bil :)
Användarvisningsbild
av SebSE
#1151886
Mini_ice skrev:Med risk för att låta negativ så har jag bara haft problem med min T2a som slutade med motorbyte efter 847 mil... ("samma" motor och block)

MEN, det ska tilläggas att förmodligen var det verkstadskillarna som monterade motorvärmare som lyckades överhetta motorn! (miss i fyllning av kylvätska)
Det där med motorvärmare och eftermontering verkar orsaka väldigt mycket problem.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1152457
SebSE skrev:
Mini_ice skrev:Med risk för att låta negativ så har jag bara haft problem med min T2a som slutade med motorbyte efter 847 mil... ("samma" motor och block)

MEN, det ska tilläggas att förmodligen var det verkstadskillarna som monterade motorvärmare som lyckades överhetta motorn! (miss i fyllning av kylvätska)
Det där med motorvärmare och eftermontering verkar orsaka väldigt mycket problem.
Monteringen gjordes på Bilia på en annan ort där jag köpte bilen. Medans motorbytet och annat gjordes på lokala Bilia. Men man tycker ändå att de borde ha koll på sakerna, som många skriver och som även verkstaden pratade om så är T2an med bensinvärmare svårluftade. I mitt fall var det nog bara extrem otur att det fick så långt som det faktiskt gjorde. Kanske inte en anledning att välja en annan bil, men något att vara uppmärksam på!
Användarvisningsbild
av SebSE
#1152937
Mini_ice skrev:
SebSE skrev:
Mini_ice skrev:Med risk för att låta negativ så har jag bara haft problem med min T2a som slutade med motorbyte efter 847 mil... ("samma" motor och block)

MEN, det ska tilläggas att förmodligen var det verkstadskillarna som monterade motorvärmare som lyckades överhetta motorn! (miss i fyllning av kylvätska)
Det där med motorvärmare och eftermontering verkar orsaka väldigt mycket problem.
Monteringen gjordes på Bilia på en annan ort där jag köpte bilen. Medans motorbytet och annat gjordes på lokala Bilia. Men man tycker ändå att de borde ha koll på sakerna, som många skriver och som även verkstaden pratade om så är T2an med bensinvärmare svårluftade. I mitt fall var det nog bara extrem otur att det fick så långt som det faktiskt gjorde. Kanske inte en anledning att välja en annan bil, men något att vara uppmärksam på!
Eller köpa fabriksmonterade värmare?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1153502
Fabriksmonterad elvärmare finns ju inte.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]