Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pbengtss
#1130588
Bilen har gått ca 38000 mil, har svårt att tro att den fått någon särskilt fin olja de senaste åren.
Vilken olja är lämpligast? Jämtlandsklimat så den bör klara -35°C utan besvär.
Jag kommer från 10 år med BMW och jag märkte rätt stor skillnad mellan olika fabrikat - vissa kända märken fick bort tickande, andra orsakade hängda lyftare etc. Så jag önskar alltså "riktiga" förslag om det är så att de här motorerna också reagerar olika på olika oljor.

Behövs specialverktyg till oljepluggen?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1130614
pbengtss skrev:Bilen har gått ca 38000 mil, har svårt att tro att den fått någon särskilt fin olja de senaste åren.
Vilken olja är lämpligast? Jämtlandsklimat så den bör klara -35°C utan besvär.
Jag kommer från 10 år med BMW och jag märkte rätt stor skillnad mellan olika fabrikat - vissa kända märken fick bort tickande, andra orsakade hängda lyftare etc. Så jag önskar alltså "riktiga" förslag om det är så att de här motorerna också reagerar olika på olika oljor.

Behövs specialverktyg till oljepluggen?
Biltemas olja har jag hört får vissa av dessa motorer att ticka i ventiltryckarna, själv kör jag på mobil super 3000 5-40 gick helt ok att starta den vid -25 grader, men vid -35 så lär du nog behöva en 0-40 olja. Tror att specifikationerna för oljan är ACEA A3/B3/B4. Iaf här https://www.oljemagasinet.se/ kan du köpa billig olja av kända varumärken samt att dom även tar fram rätt ACEA klassning för din motor.

Tänk på att det är ett insats oljefilter i 99- dom tidigare hade spinn on filter. Du lär nog få ha någon form av en oljefilter borttagare för att få bort oljefiltret, går säkert med en polygrip men var försiktig då grepp ytan är av plast så att du inte spräcker den.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1130705
kör på agrol spectra5-40. fungerar utmärkt. Med biltemas 5-40 fick jag tickande motor....
av MickeM
#1130867
Jag körde Biltemas 5w 40 A3-B3 (röd dunk) i massor av mil, och flera år, i en S70 144hk -98.
Inget tickande eller oljeförbrukning.
Den går fortfarande prima, dock inte i min ägo längre.
av pbengtss
#1150467
DayDreamer skrev:Tänk på att det är ett insats oljefilter i 99- dom tidigare hade spinn on filter.
Det där var ju inte helt sant. Märkte jag när jag hade tömt ur oljan och stod där med mitt insatsfilter... Tillverkad från och med augusti 1999 så är det insatsfilter. Min byggdes i januari. *valfri svordom*
av SubMarine
#1150500
Min byggdes i oktober 1998 och har insatsfilter. Dock har jag ju en turbo som DayDreamer. Kör förövrigt på Agrol Spectra 5W40.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]