Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av audi
#1150340
Hej,
Funderar allvarligt att byta till denna bil, kommer att köpas som ny. Nu blir man ju lite orolig då jag läst ganska mycket om Volvos kvalitetsproblem på senare tid. Är det någon som har input åt mej kring vad man bör ge akt på, eller ifall kvalitetsproblemen rört andra modeller. Inget skoj att köpa ny bil och sedan ha den på verkstad. Tar tacksamt emot alla synpunkter och råd, både bra som dåliga. Tack!

Peter
Användarvisningsbild
av Derank
#1150344
Det kan du aldrig veta i förväg iaf, jag köpte själv en ny V70 2012 som bodde på verkstad i över 3år, bärgades 3gg bytte startmotor, ac-pump 2gg, spridare 2gg, inredning som knakade värre en plasten i en gammal lada osv osv osv. 5500mil hade den gått då jag skickade åt skogen och halva bilen var utbytt.

1997 köpte jag en 850, alla avrådde mig att det var slut med bra bilar efter 740 och 940 och det var bara skit, käkade hjullager, lådorna rasade osv. jag hade bilen i 9år och den tuffade på utan några större ingrepp, bytte inet ens ett hjullager på 26000mil

Nu har jag avverkat 11mån och 1800mil i XC60in utan någar problem. Så det är bara att handla och se glad ut. Mini ice här hade ju mindre tur med hans V40, problemen började direkt och det blev väl motorbyte vad jag kan förstå.

Du kan aldri i förväg veta hur det slutar, så är det bara. Men köper du nytt har du ju iaf garantierna att luta dig tillbaka på.
av KrilleW
#1150360
De kvalitetsproblem du läser om berör ju främst 90-serien. Inget konstigt med en ny, tekniskt avanverad bil att det finns en del barnsjukdomar.

V40 har ju några år på nacken, och ha således blivit av med de värsta barnsjukdomarna. Tycker inte du behöver oroa dig för att det skulle bli krångel med bilen.
av Volvopowertrain
#1150370
Frugan har en V40 T2-16 manuell(samma motor som T3 manuell men nedstrypt till 122hk) och hon har kört ca 1000mil på 1år och inga problem ännu. Bilmodellen är ju inte ny så barnsjukdomarna bör vara åtgärdade redan. Dem nya VEA-motorerna kom väl -15 och jag tycker att den är riktigt pigg trots 122hk. Är det T3 manuell/Aut du har tänkt dig? T2 Aut tror jag att det är 1.5l motor istället för 2.0 i manuell, hur det är i T3 vet jag ej.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1150376
Jag köpte min V40CC D2 vea i December 2015. Inga verkstadsbesök innan första servicen 9 månader senare vid 3000mil då de fixade lite kosmetiska saker på garantin. Den fick nytt bränslefilter i höstas när jag var förbi verkstaden i ett annat ärende, detta var på någon kampanj, men det var ingen återkallelse det var tal om.

En V40 kan man nog köpa utan att behöva oroa sig allt för mycket för onödiga verkstadsbesök.
av Lövet
#1150400
Jag skulle inte vara orolig. Både motorerna och modellen i övrigt har redan sålts ett par år. Det är 90-serien som har kvalitetsproblem än så länge.
av Supes
#1150460
audi skrev:Hej,
Funderar allvarligt att byta till denna bil, kommer att köpas som ny. Nu blir man ju lite orolig då jag läst ganska mycket om Volvos kvalitetsproblem på senare tid. Är det någon som har input åt mej kring vad man bör ge akt på, eller ifall kvalitetsproblemen rört andra modeller. Inget skoj att köpa ny bil och sedan ha den på verkstad. Tar tacksamt emot alla synpunkter och råd, både bra som dåliga. Tack!

Peter
Har T3 manuell och är riktigt nöjd med bilen, den är snygg och riktigt pigg!
Kört 1.400mil och det enda bekymret med bilen var växellådan som fixades, det gick på garantin.
Annars inga fel, tänk bara på att sidospeglarna kan frysa om det är för kallt ute. Men man kan stänga av funktionen.
Användarvisningsbild
av Telgetok
#1150513
Har haft min T3 aut sedan i november och är riktigt nöjd med den och har nu kört cirka 350 mil med den utan större problem
Användarvisningsbild
av ziaal243
#1150525
har haft mitt i 4 år och 10000 mil. d2 2013 årsmodell . bakdörrarna var dock ett problem men det åtgärdades på garanti.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]