- tor 16 feb 2017, 13:58
#1150113
Om du kollar på bilden på generatorn så är de 2 st röda kablar i ett hölje och en grön och röd(??) i det andra höljet, dom går till regulatorn. Om du skruvar loss den klena röda kabeln som går tillsammans men den grova röda kabeln och håller den (klena röda) mot jord (tändning på) så (nästan 100 säker) ska laddningslampan i instrumentet lysa. Då vet du att det är generatorn (kolen) som är problemet. Lyser den inte får du kolla om det verkligen är den kabeln som som dit. och då kolla så laddningslampan är hel. Den grova röda kabeln är B+ och den som går direkt till batteri/startmotor, och den klena är D+ i så fall, så om jag minns rätt är det dessa båda kablar du ska använda om du skaffar en generator av den nyare typen. Det är väldigt länge sedan jag "grejade" med detta. På farsans 144-72 "grejade" jag med generatorn en bit in på -80-talet, men det var regulatorn som strulade då, köpte en ny, sedan funkade laddningen tills bilen såldes 2008. Om du borstar rent på generatorn så står det på uttagen. B+ och D+ ska du ha till den nya generatorn, DF och (tror jag) D- går till regulatorn och behövs inte sedan
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V