PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1150113
Om du kollar på bilden på generatorn så är de 2 st röda kablar i ett hölje och en grön och röd(??) i det andra höljet, dom går till regulatorn. Om du skruvar loss den klena röda kabeln som går tillsammans men den grova röda kabeln och håller den (klena röda) mot jord (tändning på) så (nästan 100 säker) ska laddningslampan i instrumentet lysa. Då vet du att det är generatorn (kolen) som är problemet. Lyser den inte får du kolla om det verkligen är den kabeln som som dit. och då kolla så laddningslampan är hel. Den grova röda kabeln är B+ och den som går direkt till batteri/startmotor, och den klena är D+ i så fall, så om jag minns rätt är det dessa båda kablar du ska använda om du skaffar en generator av den nyare typen. Det är väldigt länge sedan jag "grejade" med detta. På farsans 144-72 "grejade" jag med generatorn en bit in på -80-talet, men det var regulatorn som strulade då, köpte en ny, sedan funkade laddningen tills bilen såldes 2008. Om du borstar rent på generatorn så står det på uttagen. B+ och D+ ska du ha till den nya generatorn, DF och (tror jag) D- går till regulatorn och behövs inte sedan
av LarsBd
#1151377
Det är ingen ide att jämföra eftersom den är till B21 och senare motorer och passar inte direkt utan modifiering av själva generatorn eller tillverkning av ett nytt fäste.
Om släpringarna är ok varför inte köpa nya kol?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1151397
LarsBd skrev:Det är ingen ide att jämföra eftersom den är till B21 och senare motorer och passar inte direkt utan modifiering av själva generatorn eller tillverkning av ett nytt fäste.
Om släpringarna är ok varför inte köpa nya kol?
Tyvärr är det som "LarsBd" skriver, B20 (även B30 motorn) har en "egen" fartsättning med en stor skruv. Det betyder att det börjar bli ont om sådana generatorer och dom finns inte längre på "lågprismarknaden".
Kommer inte ihåg exakt, men kolen sitter längst bak på generatorn under ett "lock" där den klena röda kabeln sitter. Den sitter i själva kolhållaren om jag inte minns alldeles fel och är inte allt för svårt att byta. E.v är dom lödda fast i kolhållaren. Du behöver alltså inte "ta isär" generatorn för att dyta dom. Byta kullager i generatorn är inte fel att göra efter så många år, men det är ett större jobb på dessa då lagret sitter innanför släpringarna på (i alla fall en del av) dessa generatorer.
av 142volvo
#1151487
Tack för tips!
Är en Motorola 40A- generator och vet inte vilken bil den suttit på tidigare. Fick av kolhållaren bakom den plastlucka som är vid den gröna sladdens kontakt (se tidigare bild). Kolen sitter i en hållare av vit plast och får inte ut dom. Finns det ett speciellt sätt? Eller är de inte utbytbara?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1151492
Bytte nyligen kolen på startmotorn till min 940. Jag beställde en ny platta med kolen monterade. Hade kanske gått att byta kolen men tveksamt om jag lyckats löda fast kablarna till plattan. Prova att söka på ex ebay utifrån beteckningen på generatorn. Jag betalde runt 150 kr inkl. Frakt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1151520
142volvo skrev:Tack för tips!
Är en Motorola 40A- generator och vet inte vilken bil den suttit på tidigare. Fick av kolhållaren bakom den plastlucka som är vid den gröna sladdens kontakt (se tidigare bild). Kolen sitter i en hållare av vit plast och får inte ut dom. Finns det ett speciellt sätt? Eller är de inte utbytbara?
Dom är med all säkerhet lödda dit. Förmodligen får du lödda loss kabeln i fästet sedan drar du ut kolet (eller det flyger ut själv), slarva inte bort fädern bara. Det nya trycker du in mot fjädern och håller fast det medan du löder fast det.Länden på koppasladden avgör när kolen ska "ta slut" så den ska vara så lång så ett par mm av kolet är inne i hållaren när du löder fast det nya. Det är ganska "bra tryck" mot kolet när hållaren ska monteras igen
Satt inte Motorola på dom första (B18) Amazon 123GT?? Har för mig att dom första B20 motorerna hade en 32A (35A??) SEV generator som sedan blev en 55A. Motorola är ett Amerikanskt märke, SEV är Franskt. Mest berömda för sina fantastiska fjärrljus (SEV Marshall Fantastic) som "alla" hade på -50 - -60-talet. Jag hade 4 st flodljus, 6V 60W (smalare stråle) i min Opel Rekord -59 i början på -70-talet
Användarvisningsbild
av lennarte
#1151522
frasse4 skrev:Bytte nyligen kolen på startmotorn till min 940. Jag beställde en ny platta med kolen monterade. Hade kanske gått att byta kolen men tveksamt om jag lyckats löda fast kablarna till plattan. Prova att söka på ex ebay utifrån beteckningen på generatorn. Jag betalde runt 150 kr inkl. Frakt.
Kolen på startmotorer är inte lödda p.g.a värmeutvecklingen. Dom är svetsade (slaglödda) eller "klämda" och skruvade för att tåla högre temperaturer
Användarvisningsbild
av frasse4
#1151932
Ja det var någon slags lödning/svetsning men inget man fixar med med en vanlig 50 W lödkolv ;). Kablarna till kolen var också för grova men på en 40 A generator kanske det är lite klenare...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1151977
frasse4 skrev:Ja det var någon slags lödning/svetsning men inget man fixar med med en vanlig 50 W lödkolv ;). Kablarna till kolen var också för grova men på en 40 A generator kanske det är lite klenare...
Betydligt klenare :lol: Typ 1 mm² eller så. Det är bara styrström till att magnetisera ankaret. Huvudströmmen tar man ut genom fältlinningarna på B+. På en likströmsgenerator är det tvärt om, där magnetiserar man fältlinningarna och tar ut strömmen genom kolen. Dom är då betydligt kraftigare och med grövre kabel :-)-)

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]