Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1148585
KrilleW skrev:Saken är ju den att jag har något - om än min egen "expertis" i form av erfarenheter kring dessa brott att luta mig mot.
Och enligt vedertagna regler för god argumentation duger inte det. Man hänvisar inte till sin egen auktoritet/expertis utan anför sakliga belägg. Om man verkligen är expert och har underlag för vad man säger är det vanligen inga problem att göra just detta.
KrilleW skrev:Jag frågar ännu en gång: Vad för belägg har du för dina påståenden som gör att de på något sätt väger tyngre än mina? På vilket sätt har du kommit i kontakt med hur verkligheten ser ut?
Dem har jag redan anfört. Du tillstod ju att jag var duktig på att länka. Om du har invändningar mot de källor jag länkat till, var god precisera dem.
KrilleW skrev:http://thehackernews.com/2015/08/rollja ... arage.html
Det där visar den tekniska lösning utvecklad av forskaren Samy Kamkar som jag först gjorde dig uppmärksam på för snart ett år sedan och sedan påmint dig om vid flera tillfällen i den här tråden, senast i mitt närmast föregående inlägg. Att något sådant går att utveckla är väl känt vid det här laget. Att tjuvar faktiskt använder sig av den tekniken finns det däremot inga belägg för så vitt jag vet. Om det finns det är det som jag redan påpekat hög tid för dig att leverera dem.
KrilleW skrev:Att en låsningskod går att använda för att öppna bilen har jag inte påstått. Enbart att rullande koder inte är ett problem att ta sig förbi.
Jodå, du har påstått just detta och inte bara en gång utan flera, närmare bestämt här, här och här. Låt mig citera:

"Eller ännu hellre spela in radiosignalen så att du på egen hand kan låsa upp bilen efteråt. Då spelar det ju ingen större roll om du kontrollerar att bilen verkligen låser när du lämnar den."

"Och ett problem är att många inte bryr sig om att kolla om bilen verkligen går i lås. Orsaker till det kan vara okunskap, stress etc. Inget konstigt med det. Det förhindrar ju dock inte någon med utrustning som spelar in när du låser bilen."

"Man tar sig in i bilen ljudlöst på samma sätt som jag förklarat tidigare. Dvs. spelar in frekvensen nyckeln skickar iväg då man låser bilen, alternativt förhindrar att bilen ens går i lås. Larmet blir alltså inget problem, på de bilar som ens har larm."
KrilleW skrev:RollJam är ett exempel på en väldigt billig pryl som möjliggör detta. Den bygger på motsatsen, att den lyssnar av upplåsningskoder i valfritt antal. Det finns utöver denna lättåtkomliga pryl mer avancerade saker som tar sig förbi systemet ändå. Det handlar ju inte direkt om banksystem.
RollJam är som sagt utvecklad av forskaren Samy Kamkar i syfte att få biltillverkarna att täppa till en säkerhetslucka. Den är allt annat än lättåtkomlig eftersom den självfallet inte finns till försäljning.
KrilleW skrev:
andersuw skrev:Det är ett faktum att keyless öppnar enklare och för tjuven riskfriare stöldvägar som inte finns på bilar utan keyless och tjuvar har goda skäl att välja enklare och riskfriare stöldvägar.
Ett helt grundlöst påstående som du tagit helt ur luften.
Uppenbarligen har du förbisett att jag redan i mitt första inlägg i den här tråden länkade till en tämligen ingående beskrivning av den särskilda, enkla och för tjuven relativt riskfria stöldväg som keyless öppnar och som inte finns på andra bilar. Här är länken än en gång. Det vore trevligt om du gjorde dig besväret att läsa beskrivningen innan vi diskuterar vidare:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6#p1071210
KrilleW skrev:
andersuw skrev:Då beter du dig ju irrationellt med utgångspunkt från din egen bild av verkligheten. Enligt dig spelar det ju ingen roll vilket stöldskydd vi har. Bilen löper ändå lika stor risk att stjälas eftersom det hela är så enkelt oavsett vilka åtgärder vi vidtar. Alltså kan du lika gärna strunta i att låsa bilen eftersom det enligt ditt sätt att resonera varken gör från eller till.
Gör dig inte dummare än vad du är. Jag har aldrig påstått att det inte spelar någon roll vilket stöldskydd vi har. Det jag säger är att om någon vill stjäla min bil eller något ifrån den så KAN dom göra det varesig jag har keyless eller inte, eller om jag har laminerade rutor eller inte. Det har absolut ingenting att göra med om jag låser bilen eller inte.
Dumheten ligger helt på din sida. Om du nu äntligen tillstår att det spelar roll att vi vidtar stöldskyddsåtgärder eftersom det minskar risken för stöld, vad är det då för fel med att även skydda sig mot de särskilda stöldvägar som keyless öppnar?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Icebear
#1148589
Hej!
Om jag får flika in lite här så undrar jag varför man köper en bil med keyless om man nu är så orolig för stöld av bilen :???: :?:
Användarvisningsbild
av snepo
#1148594
Icebear skrev:Hej!
Om jag får flika in lite här så undrar jag varför man köper en bil med keyless om man nu är så orolig för stöld av bilen :???: :?:
Man kan väl konstatera som så här. Om någon vill ha en bil. Man får en pistol riktad mot sig. Eller så stjäl dom bilen,eller delar av den när vi sover. Hur dom gör har jag ingen aning om. Men av vad man läser här och där,så går det att stjäla delar av bilar,oavsett keyless larm bla bla. Tjuvar hittar alltid sina sätt.
av andersuw
#1148596
KrilleW skrev:Jag motsäger inte mig själv. Jag säger att inslagna rutor och dörrlås är de allra vanligaste metoderna. Fungerar inte det ena så går det alldeles utmärkt med det andra.
Jo du motsäger förstås dig själv och gör det om och om igen. Varför skulle man slå in en ruta med de risker i form av ljud och glasskärvor som det innebär om det vore lika enkelt att forcera låset. Alltså hjälper laminerade rutor genom att försvåra för tjuven, precis som andra typer av stöldskydd kan göra.
KrilleW skrev:"Ett relativt vanligt tillvägagångssätt är att tjuven tar sig in i den låsta bilen genom att använda en så kallad polsk nyckel, ett specialverktyg som körs in i dörrlåset och vrids om. Sekunderna senare är låset förstört. Väl inne i bilen tömmer de mest kvalificerade biltjuvarna – de så kallade professorerna – med hjälp av specialutrustning bilens datasystem på information och programmerar därefter en tom nyckel som de sedan startar bilen med." - Artikel från Motormännen.
Det är uppenbarligen den här artikeln du referar till:

https://www.motormannen.se/nyheter/nyhe ... e-din-bil/

En "nyckel" av det slag som där beskrivs har ingen som helst verkan på ett någotsånär modernt billås. Du kommer förvisso att med våld få låsscylindern att snurra men utan att öppna låset. Roterande låscylinder är standard på Volvo sedan många år tillbaka. Det enda du åstadkommer genom att försöka vrida runt låset med våld är att du förstör det. Men in i bilen kommer du inte på det sättet.
KrilleW skrev:Det handlar som sagt fortfarande om sekunder, varesig de väljer rutan eller låsen.
Som sagt: Varför bry du dig i så fall om att låsa bilen?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
#1148598
Icebear skrev:Om jag får flika in lite här så undrar jag varför man köper en bil med keyless om man nu är så orolig för stöld av bilen :???: :?:
Jag köpte för egen del en bil med keyless av två skäl: För det första är det svårt att undvika om man vill ha övriga delar av det Summumpaket där det ingår/ingick. För det andra är det bekvämt. Sedan är det bra att vara medveten om de särskilda stöldrisker som keyless medför. Jag går inte omkring och oroar mig över dem. Däremot ser jag till att undvika dem i de fall risk föreligger. Svårare än så är det faktiskt inte.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Icebear
#1148599
snepo skrev:
Icebear skrev:Hej!
Om jag får flika in lite här så undrar jag varför man köper en bil med keyless om man nu är så orolig för stöld av bilen :???: :?:
Man kan väl konstatera som så här. Om någon vill ha en bil. Man får en pistol riktad mot sig. Eller så stjäl dom bilen,eller delar av den när vi sover. Hur dom gör har jag ingen aning om. Men av vad man läser här och där,så går det att stjäla delar av bilar,oavsett keyless larm bla bla. Tjuvar hittar alltid sina sätt.
Visst är väldigt tråkigt om nu har oturen att tjyven kommer och knycker bilen för en men det finns försäkringsbolag som löser detta.
Det är ju bara en bil så det är värre om någon eller en själv skulle bli nerslagen och misshandlad :idea:
av andersuw
#1148609
Du har kanske aldrig blivit bestulen. Min erfarenhet av sådana saker är dessbättre begränsade. Men det jag ändå vet är att det är förknippat med diverse kostnader av olika slag: Självrisk, ersättning som i praktiken inte riktigt står i proportion till det man förlorat, plus en hel massa praktiskt strul innan man är tillbaka på den punkt man var före stölden. Därför vidtar jag diverse enkla åtgärder för att minska risken för stöld, exempelvis låser och larmar på bilen. Hur gör du?
av Göte
#1148634
Har för vana att aldrig ha värdesaker i min bil då en ruta blivit krossad två gånger och då för småsaker som tex ett sketet cd fodral. Dom senaste åren har jag inte ens låst min bil då det är bättre att dom kan gå in utan att förstöra saker.

Nyare bilar som xc60 får man hoppas att man kan hitta via gps ifall hela bilen blir stulen

Är mer oroad över hjul o däck, tog orginal fälgar för allt snyggt blir stulet direkt. Varje år är det en eller två som får sina hjul stulna på vår parkering. Sånt är livet i det nya Sverige, kunde inte ens köpa en stock snus på Coop längre för dom blir rånade så ofta att dom bara har lös-dosor till salu.

Ska man ha feta fälgar så måste man ha eget garage, och är man så dum att man lämnar dyra saker i bilen så får man skylla sig själv, för det spelar ingen roll om den är låst eller inte.

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]