- fre 10 feb 2017, 20:20
#1148585
"Eller ännu hellre spela in radiosignalen så att du på egen hand kan låsa upp bilen efteråt. Då spelar det ju ingen större roll om du kontrollerar att bilen verkligen låser när du lämnar den."
"Och ett problem är att många inte bryr sig om att kolla om bilen verkligen går i lås. Orsaker till det kan vara okunskap, stress etc. Inget konstigt med det. Det förhindrar ju dock inte någon med utrustning som spelar in när du låser bilen."
"Man tar sig in i bilen ljudlöst på samma sätt som jag förklarat tidigare. Dvs. spelar in frekvensen nyckeln skickar iväg då man låser bilen, alternativt förhindrar att bilen ens går i lås. Larmet blir alltså inget problem, på de bilar som ens har larm."
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6#p1071210
KrilleW skrev:Saken är ju den att jag har något - om än min egen "expertis" i form av erfarenheter kring dessa brott att luta mig mot.Och enligt vedertagna regler för god argumentation duger inte det. Man hänvisar inte till sin egen auktoritet/expertis utan anför sakliga belägg. Om man verkligen är expert och har underlag för vad man säger är det vanligen inga problem att göra just detta.
KrilleW skrev:Jag frågar ännu en gång: Vad för belägg har du för dina påståenden som gör att de på något sätt väger tyngre än mina? På vilket sätt har du kommit i kontakt med hur verkligheten ser ut?Dem har jag redan anfört. Du tillstod ju att jag var duktig på att länka. Om du har invändningar mot de källor jag länkat till, var god precisera dem.
KrilleW skrev:http://thehackernews.com/2015/08/rollja ... arage.htmlDet där visar den tekniska lösning utvecklad av forskaren Samy Kamkar som jag först gjorde dig uppmärksam på för snart ett år sedan och sedan påmint dig om vid flera tillfällen i den här tråden, senast i mitt närmast föregående inlägg. Att något sådant går att utveckla är väl känt vid det här laget. Att tjuvar faktiskt använder sig av den tekniken finns det däremot inga belägg för så vitt jag vet. Om det finns det är det som jag redan påpekat hög tid för dig att leverera dem.
KrilleW skrev:Att en låsningskod går att använda för att öppna bilen har jag inte påstått. Enbart att rullande koder inte är ett problem att ta sig förbi.Jodå, du har påstått just detta och inte bara en gång utan flera, närmare bestämt här, här och här. Låt mig citera:
"Eller ännu hellre spela in radiosignalen så att du på egen hand kan låsa upp bilen efteråt. Då spelar det ju ingen större roll om du kontrollerar att bilen verkligen låser när du lämnar den."
"Och ett problem är att många inte bryr sig om att kolla om bilen verkligen går i lås. Orsaker till det kan vara okunskap, stress etc. Inget konstigt med det. Det förhindrar ju dock inte någon med utrustning som spelar in när du låser bilen."
"Man tar sig in i bilen ljudlöst på samma sätt som jag förklarat tidigare. Dvs. spelar in frekvensen nyckeln skickar iväg då man låser bilen, alternativt förhindrar att bilen ens går i lås. Larmet blir alltså inget problem, på de bilar som ens har larm."
KrilleW skrev:RollJam är ett exempel på en väldigt billig pryl som möjliggör detta. Den bygger på motsatsen, att den lyssnar av upplåsningskoder i valfritt antal. Det finns utöver denna lättåtkomliga pryl mer avancerade saker som tar sig förbi systemet ändå. Det handlar ju inte direkt om banksystem.RollJam är som sagt utvecklad av forskaren Samy Kamkar i syfte att få biltillverkarna att täppa till en säkerhetslucka. Den är allt annat än lättåtkomlig eftersom den självfallet inte finns till försäljning.
KrilleW skrev:Uppenbarligen har du förbisett att jag redan i mitt första inlägg i den här tråden länkade till en tämligen ingående beskrivning av den särskilda, enkla och för tjuven relativt riskfria stöldväg som keyless öppnar och som inte finns på andra bilar. Här är länken än en gång. Det vore trevligt om du gjorde dig besväret att läsa beskrivningen innan vi diskuterar vidare:andersuw skrev:Det är ett faktum att keyless öppnar enklare och för tjuven riskfriare stöldvägar som inte finns på bilar utan keyless och tjuvar har goda skäl att välja enklare och riskfriare stöldvägar.Ett helt grundlöst påstående som du tagit helt ur luften.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6#p1071210
KrilleW skrev:Dumheten ligger helt på din sida. Om du nu äntligen tillstår att det spelar roll att vi vidtar stöldskyddsåtgärder eftersom det minskar risken för stöld, vad är det då för fel med att även skydda sig mot de särskilda stöldvägar som keyless öppnar?andersuw skrev:Då beter du dig ju irrationellt med utgångspunkt från din egen bild av verkligheten. Enligt dig spelar det ju ingen roll vilket stöldskydd vi har. Bilen löper ändå lika stor risk att stjälas eftersom det hela är så enkelt oavsett vilka åtgärder vi vidtar. Alltså kan du lika gärna strunta i att låsa bilen eftersom det enligt ditt sätt att resonera varken gör från eller till.Gör dig inte dummare än vad du är. Jag har aldrig påstått att det inte spelar någon roll vilket stöldskydd vi har. Det jag säger är att om någon vill stjäla min bil eller något ifrån den så KAN dom göra det varesig jag har keyless eller inte, eller om jag har laminerade rutor eller inte. Det har absolut ingenting att göra med om jag låser bilen eller inte.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut