PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
#1147851
Min 142-'72 dog oväntat på motorvägen häromdagen. Började med att radion lade av, sedan vindrutetorkarna, sen till sist hostade motorn till för att sedan dö. Därefter är den totalt stendöd elektriskt! Inget fungerar, varken strålkastare eller instrumentlampor och bilen går inte att starta.
Får starthjälp av en förbipasserande och motorn startar helt perfekt och tuffar på fint på tomgång. Varvar motorn någon minut och beger mig ut igen - hinner ett par kilometer innan motorn dör igen...

Blir bogserad till närmsta parkering och får starthjälp och den startar som tidigare helt perfekt och tickar på föredömligt bra. Tar några varv runt parkeringen utan problem och låter motorn gå varm under en halvtimme. Kör sedan iväg på en avskild väg och stannar till för att backa och vända om - motorn börjar hosta och dör.. Ingen kraft alls kvar i elen nu heller.

Amp-lampan har aldrig tänts (fungerat sen tidigare) så är osäker om det är generatorn som krånglar? Batteriet är uppenbarligen tomt, då syraindikatorn visar svart, och mätte 7 V när jag tog ut det. Har laddat ett antal timmar nu och ingenting verkar hända, indikatorn är fortfarande svart men batteriet mäter ca 12V??

Kan det vara batteriet som har lagt av? Ska tilläggas att batteriet är ca ett år gammalt.
av drizz29
#1147856
batteri el generator fel
hade samma fel på min 740 då va det generator kolen
enkelt kolla ta en volt mätare o kolla över batteriet
saknar du det prova byt generator kolen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1147861
En enkel koll man (alltid?) ska göra när man startar motorn, slå på tätningen kolla så lamporna för laddning och oljetrycksmätare lyser, starta motorn, se så dom slocknar. Hade du gjort det denna morgon hade du förmodligen sett att laddningslampan inte tändes. Förmodligen är det så att kolen i generatorn "tagit slut" och behöver ersättas. Sedan kommer problemet, är det original generator sedan bilen var ny har du en laddningsregulator på innerskärmen bakom höger strålkastare. Då kan det vara svårt att få tag på delar. Är det bytt någon gång till en generator från -80-talet kan man byta den inbyggda laddningsregulatorn med kol för en dryg hundring (Biltema har). Förmodligen är det detta fel
av rid54
#1147895
Laddningsindikatorn i batteriet bygger på att en viss syradensitet (som är direkt kopplad till laddningstillståndet) ska uppnås innan den blir grön. Har du hamnat på 7 V, så lär det ta många timmar innan det blir grönt igen. Om du laddar rejält länge kan du rädda batteriet, så låt det stå på! Med en modern ("intelligent") laddare tills den slår om till underhållsladdning, med en gammeldags får man räkna... Om den börjar på 4A och sjunker efter ett tag till 2-3 A, så får du räkna Ampère gånger timmar och det ska bli 10% mer än vad batteriets Ah-värde är (60 Ah är vanligt), så då är det fråga om 20-30 timmar i alla fall.

Som andra sagt är det troligt att generatorn inte laddar. Förutom att det kan vara fel i regulatorn, att kolen kan vara slut, så kan det väl även vara att laddningslampan har gått. Kolla även att kablaget från generatorn till batteri är i gott skick.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1148029
Om laddningslampan inte lyser när tändningen slås på kan man enkelt kolla laddningslampan om det sitter den nyare typen av generator med inbyggd regulator. Då tar man loss den tunna röda kabeln och håller den mot jord. Då ska laddningslampan lysa. Gör den det är det troligtvis "bara" kolen som är slut. Denna koll går inte (enkelt) att göra om du har laddningsregulatorn i motorrummet
av 142volvo
#1148552
Gällande batteriet så har det stått på laddning i snart 30h och laddlampan som indikerar att den ska vara fulladdad är grön - dock är syraindikatorn på batteriet fortfarande svart. Är batteriet kört? Eller tar det ett tag innan allt är som det ska vara?

Får byta ut kolen på generatorn hursom tänker jag! Bytte generatorn för 3-4 år sedan (från skroten) och antar att det är en lite modernare variant. Då ska det alltså finnas en laddningsregulator med kol monterat bak på den? Finns det inte en extern regulator någonstans i motorutrymmet om jag inte minns helt fel?
av Rådlös
#1148625
Du kan bara ha "antingen eller" när det gäller yttre eller inre laddningsregulator. Och har du en inre, sitter i bakgaveln på generatorn, så får du inte koppla in någon yttre detalj. Alltså någon gammal yttre laddningsregulator.
Omställningen för dom här generatorerna med yttre eller inre laddregulator kom runt skiftet 1979 - 1980. Det gick naturligtvis inte över en natt, men det var en händelse i tiden. Så vet du säkert vilken årsmodell det var på donatorbilen så har du en ledtråd. Ett annat lätt sätt att kolla är hur många anslutningar det är på generatorn. På dom senare modellerna med inbyggd regulator finns det bara två kablar. En grov som går till batteriet via startmotorn, och en tunn som går till laddningslampan i instrumentpanelen.

Bild
Bilden visar en separat ledning till startmotorn, men Volvo har kopplat från batteriet till startmotorn och vidare till generatorn i många år. Detta är alltså med inbyggd laddregulator.
av 142volvo
#1150077
Var ute och kollade generatorn nu. Med batteriet uppladdat och motorn på tomgång mätta jag över batteriet 12.8V vilket jag förstår är alldeles för lågt, amp-lampan lös inte heller när tändningen slogs på. Ser också ut som att min generator har en separat laddningsregulator (se bild) stämmer detta? Den gröna, understa sladden upptäckte jag var lös och hängde i luften men blev ingen skillnad när jag kopplade på den..

Då jag förmodar att det bästa är att köpa en ny generator med inbyggd regulator undrar hur jag ska koppla ihop den med de befintliga sladdarna?
Bilagor
20170216_113919_resized.jpg
20170216_113919_resized.jpg (151.38 KiB) Visad 1392 gånger
20170216_113936_resized.jpg
20170216_113936_resized.jpg (158.74 KiB) Visad 1392 gånger
av rid54
#1150083
Som "Rådlös" har tagit med i sin kommentar kan det kopplas. Bara du hittar sladden från laddlampan i motorrummet... Koppla den till "D+" och en tjockare kabel (som säkert redan finns) från batteri (eller startmotor) till B+. Som bilelektrisk insats räknat relativt enkelt.

Edit: Kolla för all del att laddlampan är hel, om du inte redan gjort det. Den behövs ju för att trigga igång generatorn, oavsett yttre eller inre regulator.
Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]