...

Moderator: Moderatorer

av rid54
#1147685
Något som alltjämt får mig i form för att gå ut o veva med en yxa, är dessa amatörer, som inte kan placera sin bil i körfältet. Tre filer, den högraste är "bussfil". I Stockholmstrakten måste man vara beredd på att Ronny Petterssons fan club kör bussarna och man kan bli omkörd på högersidan oavsett fart. Vänsterfilen är för dem som kör om. OK, no problemo, det går att fatta, att man då bör hålla sig i mitten av sitt mittkörfält och inte chansa på att snäva in till höger i högersvängarna. MEN de ovan nämnda nissarna och nissorna som ska förbi i vänsterfilen vet ju inte var högerhjulen är! Det är typ varannan förare som uppenbarligen upplever sin fina bil (Audi, BMW, Porsche (eller Volvo...)) som så bred, att de måste ha lite av mittfilen för att kunna komma fram. Som om mitträcket skulle plötsligt vicka till och göra en repa i dörrarna... Så då får man som mittfilsförare stå för finliret åt dessa klåpare och hålla bilen undan från deras speglar. Ska det vara SÅ svårt att lära sig hur bred ens bil är? Grr.
#1147691
eller så kör du i högerfilen istället? Som det är nu går det oftast fortare i högerfilen eftersom det är så många som sover i mittfilen.
#1147695
Jag gör som Lövet förklarar. Jag kör någon gång i veckan sträckan Bromma-Vallentuna t/r och såfort jag kommer ut på motorvägen vid Kista/Häggvik så lägger jag mig i högerfil och susar fint (men varsamt, ehm) förbi på insidan. Rätt? Nej, såklart inte, det vet jag. Men det underlättar min körning, istället för att surfa fram och tillbaka i mitt- och vänsterfil för att sist lägga mig i högerfil och vika av mot Bromma/Vallentuna.

I övrigt blir jag otroligt less på de som genar här i området. Det finns totalt två infarter, båda utmed samma sträcka och det är omkring 200m mellan dessa. Sedan ett par månader är ena infarten stängd pga markarbete så det är enkelriktat där - bara utfart. Tydligt med skyltar och det går inte att missa. Men folk sniglar förbi infarten och är det tomt så bränner de igenom eftersom de annars måste köra 30sec till.
Senast för 2h sen fick jag slänga på helljuset för att en pajas i sin firmaleasade amerikanska pickup hade svårt att läsa de 2-3 enkelriktat-skyltarna som sitter uppe. När vi väl är i höjd med varann så blänger han lite fint. Jävla rövhål.
#1147878
Nja, citationstecknen antyder något annat. Bussfil brukar inte heller vara en riktig fil utan vägrenen.
av rid54
#1147884
Hehe... om det är mitt inlägg som ni tvekar om, så heter det väl kollektivkörfält eller nåt liknande, "bussfil" är ju inte fastställd terminologi. Jag menade kollektivkörfält! Högraste filen på de sträckor jag tänker på, är kollektivkörfält. Jag försöker att inte vara mittfältskramare när det finns ett "allmänt" körfält längst till höger.
#1148199
när det e minimalt sämre på motorvägen så jag höll 100 istället för 110 jo då kommer en idiot och lägger sig långt upp i röven :evil: :-(O) och kör om först när man saktat ner till 70........ sen ligger den idioter bara strax över 90 och fiser (S) varför i helskotta skulle den då ligga och tafsa på dragkroken tidigare :roll:
#1148289
Idioter i trafiken rent allmänt gör mig irriterad men idag blev jag mest förvånad.
Scenario: tre filer, vänsterfilen är för de som skall åt vänster och mitten- och högerfilen för de som skall rakt fram. Det var rött ljus och det slog precis om till grönt för de som skulle rakt fram. Det var rött för de som skulle vänster. Jag kom i högerfilen och skulle rakt fram. En bil, en äldre Nissan Micra, stod redan där och jag saktade in. Eftersom det slog om till grönt så tänkte jag att Micran skulle rakt fram. Döm av min förvåning när idioten till föraren istället svängde vänster, över mittfilen och sedan över i vänsterfilen och in på avtsgsvägen där. Vänsterfilen hade fortfarande rött ljus. Det var en satans tur att jag inte gjorde den där omkörningen jag hade överväg eftersom jag redan hade farten upp när jag kom.

Jag gissar att det var en hel del demens med i bilden hos Micraföraren. Bilar i mötande fil fick grönt samtidigt som vi och bromsa för honom.
Användarvisningsbild
av erikn
#1148310
Apropå bussfil. Skyltarna från Kungens kurva och norrut är borta fram till Segeltorp. Någon som vet om de är borta av misstag eller om man har tagit bort bussfilen den sträckan.

I övrigt var jag med om två incidenter i söndags som gjorde mig rätt förbannad. Kommer i Södra länken västerut, det är något hinder på Essingeleden så det blir i stort sett stillastående. Jag ska mot Huddingevägen och lägger mig till höger. Mellan mig och det stillastående är en påfartsfil som är tom, dessutom är det heldraget då det är precis innan tunnelöppningen. Jag slänger en blick i backspegeln för att kolla om någon ligger efter, när jag kollar framåt igen så har en polsk bil lyckats med konststycket att precis samtidigt som jag kollar backspegeln byta över två filer och finns då i princip stillastående i min fil när jag kommer i 70. Bra pulshöjare, och som tur var fanns plats bredvid. ABS smattrar som satan och jag kommer upp nästan jämsides närmare bergväggen.

Senare på kvällen ska jag till Arlanda för att hämta dotter. Kommer inte ihåg exakt var, men i närheten av Upplands Väsby. Ser en taxi som står i vägrenen med varningsblinkers, rätt långt ut så jag väljer att ligga kvar i högerfil. Inte riktigt lika nära som i tunneln, men den rackaren svänger bara ut i högerfilen (utan att accelerera först) framför mig, dessutom med varningsblinkers på fortfarande. Jag borde ha bytt till mittfilen när jag först såg honom, men jag gjorde inte det. Nu hade jag tur att det var fritt i mittenfilen, annars hade det smattrat under foten igen. Gissa vilket taxibolag...
  • 1
  • 381
  • 382
  • 383
  • 384
  • 385
  • 543

Norrland

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]