Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Simon2156
#1147703
Som rubrike säger ska ja bygga ljud i min volvo s80 som är en 05a men högtalarna i hatthyllan spelar ej och funderar på om lödningen in i konen har släppt eller om de är kabelbrott eller kan de vara något annat? Tacksam för hjälp o tips!!
av Schmoyoho
#1147853
Jag hade två trasiga högtalare i bakdörrarna. Jag använde ett 1,5V-batteri och två kabelstumpar för att koppla på högtalarens poler. De trasiga lät förstås ingenting medan det på en fungerande högtalare fram räckte till att få högtalaren att knäppa till. Om högtalaren svarar på ström så kan du som sagt mäta i kontaktstycket. Kan vara fel på slutsteget, kabelbrott eller annat.
av Simon2156
#1147865
Okej men slutsteget som sitter i bilen original driver väll både fram högtalare och bak så de borde ju va fungerande då dem främre spelar?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1147872
Ja det är samma slutsteg, så helt paj är det inte. Men enda sättet att hitta vad som är paj är att mäta.

Du kan ju ta loss högtalarkabeln från slutsteget och mäta där också efter att du kollat så att högtalarens spole ger rätt resistans. Kablarnas extra motstånd är försumbart så det ska ge ungefär samma värde.
av Simon2156
#1147887
Japp har inte haft tid att kolla då bilen inte är vid mig för tillfället men misstänker kabelfel eller att högtalarna är döda men ska mäta o kolla

Tack för svaren

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder