- fre 03 feb 2017, 13:05
#1146431
Du skulle ju klara dig på en E-golf med 10-15 mils räckvidd med ditt körmönster idag.. dom finns beggade nu. Ioniq som nu säljs med 16-30mil (vintertester i motorvägsfart med full värme på verkar den klara dryga 16 mil, men på sommaren och i lägre farter upp till det dubbla.) kommer nog finnas några beggade av om ca 3,5 år då de som leasar på 2 år då ska byta. Den bör man kunna hitta för en bra bit under 200k då. (Nypris före supermiljöbilspremien ca 330-370k beroende på utrustning)
S80_140HK skrev: Bilen är dock ett måste ute på Vischan, jag kan inte ta mig någonstans utan bil. Det är synd att politiken i Sverige går ut på att suga ut landsbygden så mycket som möjligt. Man kan höja bränslepriset till 20kr litern för att försöka dämpa folks bilkörning, men det kommer bara att slå mot landsbygden, eftersom i stan så handlar det inte om några avstånd ändå. Samtidigt som det är i stan man har problem med luftföroreningar....Man behöver inte köra på fossila bränslen, dom kan dom gärna få skatta bort. Elbil kommer bli ett fungerande val även för de som köper begagnat inom några år, och om man kunde se till att Etanolen och ev HVO-dieseln stannade på nuvarande priser när man klimatbeslkattar bensinen och dieseln mer skulle fler konvertera eller köra på HVO (när biltillverkarna nu godkänner det som bränsle för sina bilar..). Okej lösning under övergången..
Nä, förbjuda eller straffbeskatta icke nödvändig bilkörning i större städer samt införa lättnader på bränsleskatten för oss på landsbygden, det hade varit nått. Samt att lägga ner mer krut på kollektivtrafiken. Fast det kan man väl glömma.
Du skulle ju klara dig på en E-golf med 10-15 mils räckvidd med ditt körmönster idag.. dom finns beggade nu. Ioniq som nu säljs med 16-30mil (vintertester i motorvägsfart med full värme på verkar den klara dryga 16 mil, men på sommaren och i lägre farter upp till det dubbla.) kommer nog finnas några beggade av om ca 3,5 år då de som leasar på 2 år då ska byta. Den bör man kunna hitta för en bra bit under 200k då. (Nypris före supermiljöbilspremien ca 330-370k beroende på utrustning)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13