Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1146098
Vojje skrev:Så länge vi inte tillför några nya molekyler från andra galaxer känner jag mig lugn angående planetens framtid...
Hmm. Intressant vinkel. Planetens framtid alldeles oberoende av möjligheterna till det vi kallar liv? Vem hade trott att någon grubblade över det. :roll:
#1146131
Vi har 50.000 nukleära bomber producerade, 10.000 klara att avfyra inom några timmar/dagar, 1500 inom en minut.
Så mänskligheten kan vara borta om nårga minuter

Är det någon här som ser det som ett problem ?
#1146147
VolvoB20 skrev:Vi har 50.000 nukleära bomber producerade, 10.000 klara att avfyra inom några timmar/dagar, 1500 inom en minut.
Så mänskligheten kan vara borta om nårga minuter

Är det någon här som ser det som ett problem ?
Problemet är nog inte bomberna där dom ligger, problemet är nog sådana som Putin och Kim Jong Il, och deras "nyfödde" Donald Trump. Man kan bli mörkrädd för mindre... Frankensteins monster är ingenting mot detta.
#1146166
VolvoB20 skrev:Vi har 50.000 nukleära bomber producerade, 10.000 klara att avfyra inom några timmar/dagar, 1500 inom en minut.
Så mänskligheten kan vara borta om nårga minuter

Är det någon här som ser det som ett problem ?
Jodå. Men vad är det du vill ha sagt med din retoriska fråga?
#1146258
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Vi har 50.000 nukleära bomber producerade, 10.000 klara att avfyra inom några timmar/dagar, 1500 inom en minut.
Så mänskligheten kan vara borta om nårga minuter

Är det någon här som ser det som ett problem ?
Jodå. Men vad är det du vill ha sagt med din retoriska fråga?
Vi tar in 100 miljarder i direkta o indirekta energiskatter varje år. Kanske vore vettigare att använda dessa pengar till att främja nedrustning och rädda mänskligheten istället för att minska utsläppen någon procent som vi svenskar står för.
#1146289
VolvoB20 skrev:Vi tar in 100 miljarder i direkta o indirekta energiskatter varje år. Kanske vore vettigare att använda dessa pengar till att främja nedrustning och rädda mänskligheten istället för att minska utsläppen någon procent som vi svenskar står för.
Jag har ju lite svårt att se exakt hur dessa 100 miljarder skall kunna användas produktivt för att åstadkomma nedrustning. Hur tänker du här? Skall vi försöka muta Trump, Putin m.fl. att nedrusta?
#1146290
Mwi skrev:
andersuw skrev: Köttproduktion bidrar som bekant också till växhuseffekten genom utsläpp av andra växthusgaser än CO2, t.ex. metan.
SVT har en kalkylator som räknar om din köttkonsumtion och ditt val av kött till bilkörning, kanske borde man förbjuda hamburgerkedjor istället för bilkörning ??:-/
http://pejl.svt.se/kottkalkylator/
Kan ligga en del i det. Intressant kalkylator. Nöt och lamm verkar vara särskilt illa. Gris och kyckling inte fullt så dåligt.
#1146363
För att återgå till ursprungsdiskussionen....

Fint att Oslo förbjuder dieselbilar vissa dagar. Liknande bör ske i Sverige också.

Faktum är ju att det är i städerna dom största problemen finns, både gällande den "lokala" luften samt utsläpp i stort. För mig är det obegripligt hur vissa kan välja att sitta i lååånga bilköer istället för att fundera på andra transportmedel. Så roligt är det inte att åka bil. Jag bor ute på vischan, 13,5mil från närmsta "Välkommen till Stockholm"-skylt samt att närmaste bussförbindelse finns 1 mil bort och tåg 2 mil bort. Har strax över 7mil enkel resa till jobbet. Jag har varit en extrem motståndare till kollektivtrafik och åkt bil överallt i princip. Numera tar jag bilen till tåget (första bussen har inte gått när första tåget går) och går därefter 2km från tågstationen i stan till jobbet (istället för stadsbuss). Detta tar mig typ 70 minuter. Tidsmässigt samma som med bil, men slipper skyhöga bränsle och parkeringskostnader, samt ingen frustration över köer. Samt ett bättre samvete över mina utsläpp.

Några bekanta i Stockholm lägger ungefär lika mycket tid på att åka till jobbet, fast där handlar det om några få mil. För att dom väljer att ta bilen, för det är bekvämare än tunnelbana. :|

Bilen är dock ett måste ute på Vischan, jag kan inte ta mig någonstans utan bil. Det är synd att politiken i Sverige går ut på att suga ut landsbygden så mycket som möjligt. Man kan höja bränslepriset till 20kr litern för att försöka dämpa folks bilkörning, men det kommer bara att slå mot landsbygden, eftersom i stan så handlar det inte om några avstånd ändå. Samtidigt som det är i stan man har problem med luftföroreningar....

Nä, förbjuda eller straffbeskatta icke nödvändig bilkörning i större städer samt införa lättnader på bränsleskatten för oss på landsbygden, det hade varit nått. Samt att lägga ner mer krut på kollektivtrafiken. Fast det kan man väl glömma.
#1146399
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Vi tar in 100 miljarder i direkta o indirekta energiskatter varje år. Kanske vore vettigare att använda dessa pengar till att främja nedrustning och rädda mänskligheten istället för att minska utsläppen någon procent som vi svenskar står för.
Jag har ju lite svårt att se exakt hur dessa 100 miljarder skall kunna användas produktivt för att åstadkomma nedrustning. Hur tänker du här? Skall vi försöka muta Trump, Putin m.fl. att nedrusta?
Med 100 miljarder i budget per år borde man kunna marknadsföra sitt budskap internationellt så folk får upp ögonen och tänker lite oftare på att mänskligheten kan bli totalt bortsprängd från jordens yta inom någon minut om någon trycker på en knapp. Kanske kanske kanske kan man få någon att börja tycka det är rätt knäppt och att vi borde inte ha det så ....

100 miljarder per år är ju inte en fis i rymden, eller så är det ....
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 18

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]