NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kvinten
#114347
Finns det någon trimsats till C30/S40/V50 1.8 Flexifuel.
Det vore instressant att kunna minska etanolförbrukning och höja effekt.
av Montör
#114353
Men gud!!!! varför köper man en flexifuel om man har planer på att trimma? är det inte bättre att köpa sig en bil med lite störe motor isåfall? :idea: :idea: :idea: :idea: :evil: :!:
Användarvisningsbild
av Funk
#114359
Helt enkelt nej...

/Thomas
Användarvisningsbild
av kvinten
#114386
Utöver de ekonomiska aspekter med att skaffa en etanolbil (tränselskatt, parkering, försökring, vägskatt mm.), finns det igen annan miljöbil alternativ hos Volvo idag.

I alla fall, borde man kunna få ut lite mer än 125 hk av en 1.8 liters motor nu för tiden.
Samt borde man också kunna sänka drivmedelskonsumtion som lovat av etanolmotorstillverkarna.

Dessutom vill Sverige upphöra försäljningen av bensindrivna bilar, som de håller på fundera i Norge, måste det finnas möjligheten att köra den befintliga bilpark på alternativtbränsle, som t.ex etanol.
Användarvisningsbild
av poseidon
#114396
Ring BSR å fråga, tveksam om det finns något intresse då ju detta i de flesta fall är hyrbilar eller tjänstebilar. Begagnatmarknaden är väl inte så stor heller än så länge.
Samma motor sitter ju iof i Forden oxå men den som köper en Focus flexfuel är väl knappast den som lämnar in bilen till en trimfirma.

Köp en SAAB istället, där finns det trimpotential och firmor som kan fixa det åt dig.
av iDrive
#114406
kvinten skrev:...
Det vore instressant att kunna minska etanolförbrukning och höja effekt.
Det rimmar lite dåligt. Höjning av effekt brukar medföra även höjning av förbrukningen ... eller har jag missat något.
Själv skulle jag nöja mig med en sats som bara minskar förbrukningen. :)
Bor mitt i stan, har lite svårt att komma under 1,25 l/mil.
Användarvisningsbild
av kvinten
#114490
iDrive skrev:
kvinten skrev:...
Det vore instressant att kunna minska etanolförbrukning och höja effekt.
Det rimmar lite dåligt. Höjning av effekt brukar medföra även höjning av förbrukningen ... eller har jag missat något.
Generellt ger en chiptrimning något mindre förbrukning, i alla fall med turbomotorer, så länge turbotrycket ligger under maximalt originaltryck.
av iDrive
#114539
Ok ... men flexiFUL har ingen turbo. :???:
av lilledanne
#115474
Enklaste sättet att höja effekten på din 1.8F ? Tanka Etanol ! Ger 138HK, uppmätt av teknikens värld, 17 hk alltså.

Jag känner stor skillnad på min iallafall.
Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]