NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perssons
#113319
Hej

Har en V50 2.4 på gång och kanske ska köpa, det är en 04:a och har gått ca 16000 mil. Om jag förstått det rätt ska kamremen bytas vid 18000 mil. Vad brukar en sån sak kosta? Har ni andra tips och fel att titta efter är det också ba.

MVH
Andreas
Användarvisningsbild
av _lucifer_
#113478
Kamremsbyte är ingen billig grej på dagens bilar... kring 6.000,- +- nån tusenlapp kanske?!
Annat var det på 240/740/940 då hela satsen kostade några hundringar och du gjorde det själv på 15 minuter. :)

Det du bör kolla på är väl det vanliga.. lysna efter oljud, klonk, knak från knutar och från andra ställen. Slå av stereo och fläkt när du är ute och kör, testa gupp, kör runt på ett plant ställe med fullt rattutslag och lyssna.

Går den rakt när du gasar, kör och bromsar kraftigt?! Kolla växlar, koppling... lägg i 4an eller 5an när du står parkerad med hanbromsen i och släpp upp kopplingen, testa med lite gas. Dör den direkt så ska det vara shyst. Leta efter läkage och om den är sliten undertill (om den varit av vägen). Om det är bra passform mellan dörrar och karossdelar, att det inte är olika passform på olika ställen, då kan den ha varit krockad.

Sen har du ju hela det här forumet med olika fel du kan leta efter :)
Ett bra tipps är att ringa till tidigare ägare... Gjorde det själv och han bad mig avstå från köp eftersom det var nått riktigt CP-fel som ingen verkstad hade lyckats fixa då bilen käkade ett sett däck/500mil.
Och förståss historik! Servicebok, kvitton och sånt är ju alltid uppskattat även om det inte säger så mycket om hur bilen är körd så säger det ju att den är väl servad och omhändertagen.
av perssons
#113515
Tack för ett utförligt svar.

Bilen i fråga har gått som tjänstebil sen ny fram till nu, så den är servad som den ska. har inte varit krockad, därimot ett par minder skador där den vait imotkörd. Men priset ligger så lågt så kommer nog att lägga ett bud på den ändå (under 100 000:-). Har ett protokoll från bilfirman som värderat den och noterat vad som behöver göras vid.
Är en automat, och den växlade mjukt och fint.
av Shaapa
#113647
Om inte minnet sviker mig betalade jag 7451:- för 16500milaservice inkl. kamremsbytet på Bilia E-tuna.
Jag tog rembytet i förskott för säkerhetsskull. Lika bra att få det gjort kände jag, speciellt efter jag hörde att polarens fd Audi S6 v8 fick motorras pga kamremshaveri flera tusen mil innan bytesintervall. Ingen billig histora...
av GrandDanoise
#113910
Kostade runt 9000:- i Stockholm när jag bytte i Februari...
Tur att man hade serviceavtal!!
Håll koll på oljenivån efter bytet, vet inte vad som hände, men min drar mer olja efter bytet än innan, då den drog NOLL!!

/D
av perssons
#114476
Tack för svaren, ringde den lokala volvohandlaren här i hässleholm i går, fick pris på 16 000 mils servicen med kamremsbyte skulle gå på ca 6 300:-, inte så farligt. Har lagt ett bud på bilen nu, så får se om man får den :)

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]