Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1136593
Lucif3r skrev:
Lövet skrev:Lucif3er: Finns inte en rad i instruktionsboken om hur elsatsen är uppbyggd.

Det är ju lite smådåligt... Finns ingen sepparat säkring du kan kolla på heller?
Enligt dessa
http://forum.bmw5.co.uk/uploads/monthly ... 155182.jpg
https://wiki.bentleypublishers.com/down ... ecl-24.jpg
är det en 30A och en 20A säkring. Vilken som går till vad vet jag inte. Kanske är det en till elsatsen och en till elkroken som normalt sitter på (som jag dock inte har, min är "vanlig" avtagbar).

Självklart skulle jag kunna gå ut och titta men det är kallt och mörkt ute nu plus att småbarnen är osams och skriker...
#1138632
Dum fråga kanske....

Har ni någon box i husvagnen som styr laddningen av batteriet. Tex begränsar till max 5-10 A, ibland också höjjer spänningen för att kompensera för spänningsfall i långa ledningar.

Annars kan det ju gå illa. Funkar bra i flera år till man råkat ladda ur batteriet lite mer än normalt, då rusar mer än 10 A och något brinner...
#1138719
VolvoB20 skrev:Har ni någon box i husvagnen som styr laddningen av batteriet. Tex begränsar till max 5-10 A,
Nej, jag har klarat mig bra utan i många år. Men en sk. laddningsbooster är att föredra, t.ex. denna: http://www.fritidstillbehor.se/campingt ... b-1412.php
VolvoB20 skrev:ibland också höjjer spänningen för att kompensera för spänningsfall i långa ledningar.
Jag har direktkppling mellan bilen och husvagnen och faktum är att laddningspänningen kommer upp i ca 14 V i husvagnens batteri när bilens systemspänning är 14,6V. Men då har jag grovt kablage, 6 mm2 i husvagnen så när som på den fria korta kabeln till släpvagnskontakten där det är 2,5 mm2. Kontakten är 13-pol vilket innebär separata stift till både + och - för batteriladdning. I bilen (V70II) är det grovt kablage från motorutrymmet till elcentralen i lastutrymmet men sista biten till uttaget är det lite klent. Men ganska lågt spänningsfall ändå. Men någon toppladdning blir det aldrig. Då krävs laddningsbooster. Men batteriet laddas kanske till 70-80% om man kör länge. Men om man vildcampar ofta skulle jag verkligen rekommendera en laddningsbooster så att bästa möjliga laddning erhålls under transporterna. Även solpaneler är i princip nödvändiga att ha om man vildcampar.
VolvoB20 skrev:Annars kan det ju gå illa. Funkar bra i flera år till man råkat ladda ur batteriet lite mer än normalt, då rusar mer än 10 A och något brinner...
Jag har klarat mig hittills. Minsta säkringen i kretsen är på 15A och det har räckt hittills. Jag har även ett skiljerelä som styrs av parkeringsljuset. Om jag vet att husvagnens batteri är dåligt laddat låter jag det förladda lite från bilen med motorn avstängd för att undvika den värsta strömrusningen som kan uppstå när generatorn vaknar till liv. Men om husvagnens batteri är bra och bilen skulle ha ett dåligt laddat batteri ska man nog undvika att ha husvagnskabeln inkopplad när startmotorn går. Det kan bli strömrusning från husvagnsbatteriet när startmotorn sänker spänningen i bilen. Förr använde man en spärrdiod för att förhindra detta. Men då erhålls spänningsfall som gör att laddningen blir mycket dålig. Bättre då att använda ett skiljerelä som helst inte sluter förrän motorn har startat. Förr kunde man styra skiljerelät med anslutning mellan +61 på generatorn och jord. Då drog relät först när generatorn började ladda. På dagens generatorer är det i de flesta fall inte möjligt att ansluta på detta vis. Jag styr skiljerelät med parkeringsljuset, bättre än inget.
#1138776
byt ut belysningen till LED på husvagnen så kan du nappa batteriladdning från släpets 58R och 58L genom att sammankoppla dom, men de måste ha ett motstånd på 3,2 ohm var innan de sammankopplas till batteriet.
Då är strömmen begränsad till ca 8A batteriladdning och resterande kapacitet på jordkabeln(10A på 1,5 mm2) är 2A till LED-belysningen.
Batterier ska laddas med minimal ström och högre spänning i början av laddningen, därför ska man endast ladda fritidsbatterier med laddningsregulator eftersom fritidsbatterier är gjorda för att kunna laddas ur, till skillnad från ett bilbatteri som alltid ska vara fulladdat för att inte ta skada.
#1138873
milktrucker skrev:Batterier ska laddas med minimal ström och högre spänning i början av laddningen,
Hur får du det att gå ihop? Spänningen styr hur mycket ström batteriet matas med. Hög spänning ger hög ström. Vill man ha lägre ström får man sänka spänningen.
milktrucker skrev:därför ska man endast ladda fritidsbatterier med laddningsregulator eftersom fritidsbatterier är gjorda för att kunna laddas ur, till skillnad från ett bilbatteri som alltid ska vara fulladdat för att inte ta skada.
Båda batterityperna mår bäst av att laddas med laddningsregulator ("smart" laddare).
#1138970
en elektronisk batteriladdare som kan ladda från 12V är att föredra eftersom ett batteri har olika faser i laddningen, först högre spänning och lägre ström och sen mindre spänning och större ström, något som inte går att kontrollera utan en elektronisk laddningsregulator.

laddar man ett batteri kan strömmen rusa och skada batteriet om man inte kontrollerar hur stor strömmen får vara, andersuv.
#1139022
Lucif3r skrev:Nja, det milk menar är högre spänning, låt oss säga 14V, men låg ström, dvs ampere. Med andra ord så är det bättre att ladda batteriet med 14V 1A(hög spänning, låg ström), än t ex 13V 3A(låg spänning, hög ström).
Jag förstår vad han menar men det fungerar inte som ni båda tror. Det är resistansen i batteriet som avgör hur mycket ström det sväljer vid en given spänning. Man kan således inte få vilken kombination av spänning och strömstyrka som helst. Vill man ha en viss strömstyrka får man helt enkelt variera spänningen uppåt eller nedåt tills den strömstyrkan uppnås. Du kan inte ladda med exempelvis 14 V och 1 A om batteriet vid den spänningen behagar svälja mer än 1 A. Om du vill ha en strömstyrka på precis 1 A måste du i detta fall minska laddningsspänningen. Ett annat sätt är förstås att ladda i pulser istället för kontinuerligt så att den genomsnittliga strömstyrkan blir 1 A. Men strömstyrkan i varje laddningspuls är då högre än 1 A.
Senast redigerad av 4 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1139024
milktrucker skrev:en elektronisk batteriladdare som kan ladda från 12V är att föredra eftersom ett batteri har olika faser i laddningen, först högre spänning och lägre ström och sen mindre spänning och större ström, något som inte går att kontrollera utan en elektronisk laddningsregulator.
Nej så funkar det inte. Se mitt svar till Lucif3r ovan. Intelligenta laddare börjar vanligen med en mjukstart där batteriet får relativt låg spänning och strömstyrkan därför också blir låg. Därefter görs bulkladdningen genom att spänningen höjs ett snäpp och därmed också strömstyrkan. Inom båda dessa faser höjs spänningen gradvis så att ungefär samma strömstyrka kan bibehållas inom respektive fas (låg i den första, högre i den andra) trots att batteriet blir alltmer laddat och dess resistans därför gradvis höjs. I den sista fasen hålls laddningsspänningen konstant på samma nivå som i slutet av fas 2. Strömstyrkan kommer då gradvis att falla i takt med att batteriet närmar sig full laddning så att den i slutet av laddningsförloppet är mycket låg. När strömmen blir tillräcklig låg övergår laddaren till underhållsladdning där den då och då ger batteriet en laddningspuls när den känner att batterispänningen fallit under en viss nivå.
milktrucker skrev:laddar man ett batteri kan strömmen rusa och skada batteriet om man inte kontrollerar hur stor strömmen får vara, andersuv.
Vad får dig att misstänka att jag tror något annat? Vad du förbiser är att man kontrollerar strömstyrkan genom att ändra spänningen. Du kan inte vid batteriladdning få valfri kombination av spänning och strömstyrka. Istället varierar du spänningen tills dess strömstyrkan ligger inom önskvärt intervall.
XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nya[…]

Dra släp XC40

Jo då har jag dragit ett 1300kg kåpsl&[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]