Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Gorban
#1136480
En vän köpte en BMW till sig själv och en till sin syster på ICA-kortet och fick en rejäl rabattcheck.
Senast redigerad av 1 Gorban, redigerad totalt 0 gånger.
av pawor
#1136529
Ring till banken och be dom göra överföringen (och höj summan som går att överföra) problem löst. Dom kommer naturligtvis att be dig legitimera dig med Bankid innan.

Har du pengar att köpa bilen kontant så har du med största sannolikhet en privat bankman.
av Djungelbrand
#1136534
Gjorde en intebalning till säljarens bg-konto på internetbanken ett par dagar innan.
av Pekå
#1136611
Vid privatköp lär inte kort vara aktuellt. För att båda parter ska känna sig trygga så skulle jag rekommendera att köpare o säljare har samma bank så att en säljaren kan se beloppet på en gång en sk direköverföring. Om köpare o säljare har olika banker vid direktöverföring så kan köparen stoppa överföringen efter " handslaget" vilket har hänt..vilket talar för att säljaren tycker att det inte känns så bra. Har man olika banker rekommenderas istället att man gör upp affären direkt på köparens bank.
Var försiktig. I all iver att få den fina bilen är det lätt att dras med i något som kan blir ångerfullt i efterhand. Som jag förstår är det en dyr bil.Är bilen unik? Eller priset bra mycket billigare än hos en bilhandlare? I annat fall skulle jag vänta tills en likvärdig dyker upp hos en handlare.Som jag förstod rör det sig om ett större belopp.
Senast redigerad av 1 Pekå, redigerad totalt 0 gånger.
av Linqid
#1136614
Mike68 skrev:Jag uppfattde det som att det var privatköp hos bilhandlare...
Samma här... Har betalat med VISA-kort vid ett par tillfällen, väldigt smidigt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1136638
Pekå skrev:Vid privatköp lär inte kort vara aktuellt. För att båda parter ska känna sig trygga så skulle jag rekommendera att köpare o säljare har samma bank så att en säljaren kan se beloppet på en gång en sk direköverföring. Om köpare o säljare har olika banker vid direktöverföring så kan köparen stoppa överföringen efter " handslaget" vilket har hänt..vilket talar för att säljaren tycker att det inte känns så bra. Har man olika banker rekommenderas istället att man gör upp affären direkt på köparens bank.
Var försiktig. I all iver att få den fina bilen är det lätt att dras med i något som kan blir ångerfullt i efterhand. Som jag förstår är det en dyr bil.Är bilen unik? Eller priset bra mycket billigare än hos en bilhandlare? I annat fall skulle jag vänta tills en likvärdig dyker upp hos en handlare.Som jag förstod rör det sig om ett större belopp.
Swish går direkt mellan banker och kan inte av vad jag vet tas tillbaka efter överföring.
av Jacobsson
#1136693
joel80 skrev:
Pekå skrev:Vid privatköp lär inte kort vara aktuellt. För att båda parter ska känna sig trygga så skulle jag rekommendera att köpare o säljare har samma bank så att en säljaren kan se beloppet på en gång en sk direköverföring. Om köpare o säljare har olika banker vid direktöverföring så kan köparen stoppa överföringen efter " handslaget" vilket har hänt..vilket talar för att säljaren tycker att det inte känns så bra. Har man olika banker rekommenderas istället att man gör upp affären direkt på köparens bank.
Var försiktig. I all iver att få den fina bilen är det lätt att dras med i något som kan blir ångerfullt i efterhand. Som jag förstår är det en dyr bil.Är bilen unik? Eller priset bra mycket billigare än hos en bilhandlare? I annat fall skulle jag vänta tills en likvärdig dyker upp hos en handlare.Som jag förstod rör det sig om ett större belopp.
Swish går direkt mellan banker och kan inte av vad jag vet tas tillbaka efter överföring.
Swish kan dras tillbaka. Om den som överför med Swish trycker på den gröna bakgrunden efter betalning kommer det börja "bubbla" på skärmen, då är betalningen låst och kan inte dras tillbaka.
av Gorban
#1136694
Som sagt, det handlar nog om privatköp hos handlare i det är fallet. Vid begagnatköp mellan privatpersoner brukar jag använda en bankväxel.
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]