Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1136098
Jaha ni, nu har jag varit ute och testat lite och det gick ju inte så bra.

Problem 1)
På BMWn när jag stoppar in adaptern så är 54g konstant matad 12v och inte dimljus bak :( Nåt som går att fixa överhuvudtaget? Finns det olika adaptrar eller liknande att köpa?

Problem 2)
Mina nyligen inköpta LED-arbetslampor http://www.bollnasbilvard.se/arbetsbely ... 40412.html förvandlas till stroboskop när jag testkopplar in dem i släpvagnsuttaget. Antar att det är nån egenhet i min släpvagnsel som jag inte kan påverka själv? Det märkliga är att positionsljusen på släpet är LED men de funkar som de ska (övriga lampor är glödtrådslampor). Bara att skicka tillbaka släplamporna antar jag och leta upp ett par Halogen istället?

Problem 3)
54g är kopplad i släpvagnens kontakt. Sen bara försvinner den ut i intet nånstans för det finns inget dimbakljus på släpet. Känns iofs som det mest lösbara problemet.

Det här gick ju inte så bra :(
#1136106
Problemet med LEDerna beror troligen på att den utgång som levererar strömmen använder pulsad ström. Gör inte så mycket med vanliga glödlampor eftersom svängningarna då är för snabba för att lampan skall reagera men på LED kan det synas. Vissa LED har också inbyggd elektronik för att hantera sådant men alla har det inte. Sedan är frågan om det är tänkt att strömmen skall pulsera vid normal drift eller om det är en testström som bara skickas för att kolla om lamporna är friska och som kanske ger negativt besked därför att strömförbrukningen är en annan än förväntat. På vilken utgång i släpvagnsuttaget provade du?
#1136124
Testade 54g och jord med tändningen på och bilen avstängd. Har också tänkt lite som du säger att det är någon slags testström (bland annat för att mina led-skyltbelysningar beter sig så ibland när strömmen är av) så det är nog värt ett test med bilen igång också. Får återkomma på den fronten.

Alternativet Halogen istället för LED känns lite läskigt eftersom strömförbrukningen blir så mycket högre. Vet inte hur mycket man kan "stjäla" ur ett släpvagnsuttag 54g innan det blir problem?
#1136133
Det beror ju helt på hur 54g är kopplat och hur grova samt långa kablarna är.
Tyvärr brukar ju inte produktions/fabrikskablaget vara direkt grovt och är ofta (onödigt) långt, inte raka spåret från batteriet via ett enkelt relä direkt... Så jag skulle nog inte vilja ta ut speciellt mycket ur det. Inte mer än totalt 10A iaf.

Men borde det inte stå i elsatsen och/eller bilens instruktionsbok hur många A 54g är godkänt för?
#1136164
Lövet skrev:Testade 54g och jord med tändningen på och bilen avstängd. Har också tänkt lite som du säger att det är någon slags testström (bland annat för att mina led-skyltbelysningar beter sig så ibland när strömmen är av) så det är nog värt ett test med bilen igång också. Får återkomma på den fronten.
Hittade en tråd om likartade problem som möjligen kan vara till hjälp:

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=268860
#1136180
anders: Tack för länken ska läsa. Finns det för övrigt något sätt att läsa (eller någon pryl att köpa) på en LEDlampa om den klarar pulserande spänning eller ej? Jag gillar att köpa mig bort från problem ;-) Dock löser det inte punkt 1...

Lucif3er: Finns inte en rad i instruktionsboken om hur elsatsen är uppbyggd.
#1136247
Lövet skrev:anders: Tack för länken ska läsa. Finns det för övrigt något sätt att läsa (eller någon pryl att köpa) på en LEDlampa om den klarar pulserande spänning eller ej? Jag gillar att köpa mig bort från problem ;-)
Jag med. :wink: Och håller med om att halogen verkar fel väg att gå. Det finns rimligen någon annan lösning på ditt problem men jag kan inte peka med hela handen. Min närmast till hands liggande erfarenhet av samma sak var när jag nyligen försökte byta från halogen till LED i badrumsskåpet, som stammar från ca 2000. LEDerna (som för övrigt visade sig vara rena skiten och är under utbyte) flimrade som f-n. Jag bytte från den ursprungliga transformator för 12V halogen som satt i skåpet till en modern "LED driver" och det funkade utmärkt. Sedan dog alla LEDerna efter några veckor men det är ett annat problem. ;-) Rimligen finns det dock någon lösning på både ditt och mitt problem annat än att byta (tillbaka) till halogen. Nya LEDer är i mitt fall beställda från det stora landet i öst. Återstår att se hur det funkar. :roll: :wink:

Allmänt är min tanke att det säkert sätt finns något sätt att jämna ut spänningen så att det funkar även för din tillämpning. Har bara inte koll på den marknaden eftersom jag inte haft just det problemet.
#1136295
Jag skulle börja med att koppla in ett effektmotstånd parallellt med lamporna, runt 7 ohm (ersätter en 21w lampa) borde vara lämpligt. Jag tycker det borde lösa problemet.

Antingen köper du den för några spänn på någon elektronikfirma, eller så kan du köpa t.ex. den här på Biltema.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000021125/
#1136331
Lövet skrev:Problem 1)
På BMWn när jag stoppar in adaptern så är 54g konstant matad 12v och inte dimljus bak :( Nåt som går att fixa överhuvudtaget? Finns det olika adaptrar eller liknande att köpa?

Problem 2)
Mina nyligen inköpta LED-arbetslampor http://www.bollnasbilvard.se/arbetsbely ... 40412.html förvandlas till stroboskop när jag testkopplar in dem i släpvagnsuttaget. Antar att det är nån egenhet i min släpvagnsel som jag inte kan påverka själv? Det märkliga är att positionsljusen på släpet är LED men de funkar som de ska (övriga lampor är glödtrådslampor). Bara att skicka tillbaka släplamporna antar jag och leta upp ett par Halogen istället?

Problem 3)
54g är kopplad i släpvagnens kontakt. Sen bara försvinner den ut i intet nånstans för det finns inget dimbakljus på släpet. Känns iofs som det mest lösbara problemet.

Det här gick ju inte så bra :(
Bara för att kolla att jag fattat situationen rätt: Du har skaffat en adapter för att kunna ansluta den 13-poliga kontakten på BMWn till det 7-poliga på släpvagnen. Du har ännu inget dimljus på släpvagnen men avser att sätta dit det och vill därför att 54g i det 7-poliga uttaget på adaptern skall ge dimljus snarare än konstant 12 V. Är det rätt uppfattat?

I så fall borde det väl rimligen gå att ändra adaptern genom att flytta om stiften så att stift 2 (54g) i den 7-poliga änden kopplas till stift 2 (dimljus) i den 13-poliga änden istället för till stift 9 (konstant 12 V). Om adaptern inte går att skruva isär borde du ju kunna lösa problemet genom att hitta en som har den möjligheten eller en adapter med sladd mellan de två ändarna så att man i nödfall kan klippa kabeln och sedan skarva ihop den på rätt sätt eller, om det går, skruva isär kontaktstycket och flytta om stiften i den 13-poliga änden. På släpvagnen får du sedan dra en kabel från stift 2 på dess kontaktstycke till den plats där du vill ha dimljusen.
#1136338
MartinS skrev:Jag skulle börja med att koppla in ett effektmotstånd parallellt med lamporna, runt 7 ohm (ersätter en 21w lampa) borde vara lämpligt. Jag tycker det borde lösa problemet.

Antingen köper du den för några spänn på någon elektronikfirma, eller så kan du köpa t.ex. den här på Biltema.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000021125/
Effektmotstånd är förstås en bra lösning om den pulserande signalen från bilen är en testsignal som övergår till icke-pulserande signal så snart bilen känner att effekten är tillräckligt hög. Att så verkligen är fallet vet vi dock inte ännu. För att testa hur det förhåller sig kan man ta vilka förbrukare som helst med lämplig effekt som man redan har till hands, t.ex. några helt vanliga bilglödlampor med lite varierande effekt. Med hjälp av dem kan man sedan prova sig fram till hur mycket effekt som krävs för att bilen skall sluta pulsa strömmen (om den nu överhuvudtaget gör det vid tillräckligt högt effektuttag), givetvis då genom att koppla in förbrukaren/förbrukarna parallellt med den/de LED(er) man egentligen vill använda. När man väl känner effekten kan man sedan inhandla ett effektmotstånd med lämplig styrka.

Vad jag dock har lite svårt att förstå är varför en utgång som 54g (konstant 12 V) skulle vara övervakad inte bara uppåt (alltför högt strömuttag) utan även nedåt (alltför lågt). Just när det gäller 54g har ju bilen ingen aning om vad det är man vill driva och borde därför inte sätta någon nedre gräns. Jag känner mig mot den bakgrunden inte särskilt säker på att den pulserande signalen bara är en testsignal.

Ytterligare en sak man bör testa är nog om det inte är något fel på själva LED-lamporna, t.ex. genom att koppla dem direkt på batteriet för ett ögonblick, så att man säkert vet att det är signalen på stift 54g som trilskas snarare än själva lampan.

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]