Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1131236
Hade den i gallret på hyrbilen i USA nu i höstas, fungerar och är ju lätt att nå men då jag är van att ha den enligt ovan anser jag att man får flytta blicken onödigt mycket samt att det blir aningens aning svårare att tyda kartan och siffrorna där nere. Detta kan så klart röra sig om en vana men i detta läget känner jag så

Bild
av andersuw
#1131262
Du känner rätt och det handlar inte bara om en vana. Skärmen bör sitta så att man har perifert seende på vägbanan även när man tittar på skärmen. Det innebär att den skall sitta rätt högt och inte särskilt långt åt sidan. Ovanpå instrumentbrädan, t.ex. vid vänstra A-stolpen, är nog optimalt. Men en placering där skärmens ovankant är i nivå med instrumentbrädans ovankant eller lite över kan möjligen duga det också. Det är ju rätt enkelt att kolla själv vad man ser med sitt perifera seende när man tittar på den punkt där skärmen är tänkt att sitta.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1131378
Nja. Jag tycker nog ändå det primärt är vana. Den sitter ju inte lägre än hastighetsmätaren så som jag har min.

Vinsten som jag ser det är att få bort skärmen ur synfältet när det är mörkt ute.
av andersuw
#1131503
SBergdahl skrev:Nja. Jag tycker nog ändå det primärt är vana. Den sitter ju inte lägre än hastighetsmätaren så som jag har min.
På den lånade bild du visar sitter den ju lägre.
SBergdahl skrev:Vinsten som jag ser det är att få bort skärmen ur synfältet när det är mörkt ute.
Poängen är just att skärmen bör finnas i det synfält (inklusive perifert seende) som man har när man tittar på vägen. Annars har man inte perifert seende på vägen när man tittar på skärmen. Störs man av skärmljuset när det blir mörkt finns ju andra lösningar (navigatorns nattläge och ljusstyrkeinställningen på skärmen).
Användarvisningsbild
av Derank
#1131507
Man tittar ju inet så mycket på en GPS, den är ju bara ett komplement som sagt, och du stirrar väl inte på hastighets,mätaren konstant heller, inet jag iaf.
av andersuw
#1131510
Hur mycket man behöver titta på GPSen beror helt på läget. Om vägvalet och vägsituationen är lite komplicerade eller skärmen förmedlar information om trafiksituationen som man behöver ta del av kan man behöva titta en hel del. Men exakt hur mycket man tittar är heller inte avgörande. En skärmplacering som ger bibehållet perifert seende på vägbanan är bättre alldeles oberoende av det.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1131514
Som tillägg kör jag oftast med ljud/röst på gps:en när det är möjligt, räcker som regel att följa den då utan att titta alls på gps:en :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1131522
andersuw skrev:Hur mycket man behöver titta på GPSen beror helt på läget. Om vägvalet och vägsituationen är lite komplicerade eller skärmen förmedlar information om trafiksituationen som man behöver ta del av kan man behöva titta en hel del. Men exakt hur mycket man tittar är heller inte avgörande. En skärmplacering som ger bibehållet perifert seende på vägbanan är bättre alldeles oberoende av det.
Jag tycker att gpsen sig stör sikten när den sitter i vindrutan så att sikten alltid blir försämrad oavsett om jag tittar eller inte ;-)

Och ska den sitta så långt ner det går i framrutan hamnar den långt bort både från ögon och händer.
av andersuw
#1131813
Sätter du den ovanpå instrumentbrädan i riktning mot A-stolpen på vänster sida om ratten (inte nödvändigtvis längst bort) stör den inte sikten i vindrutan alls och är lätt att nå. Samma sak gäller om du sätter den ovanpå instrumentbrädan nära brädans innerkant på höger sida om ratten (i alla fall om skärmen är placerad horisontellt snarare än vertikalt) eller i kanten av instrumentbrädan på samma sida av ratten. Kolla hur Volvo löst det när det gäller skärmen för inbyggd navigation som tidigare kom upp ur instrumentbrädan på höger sida om ratten och senare (t.ex. V70 II från 2012 och framåt) sitter högt i kanten av instrumentbrädan på samma sida. Funkar utmärkt i båda fallen.
av anna1984
#1131816
Jag har nu köpt en Garmin Drivesmart 60LMT-D som jag ska sätta i ventgallret ovanför stereon och under originalskärmen med ett Broditfäste.

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]