Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Müller
#112630
Kan någon beskriva för mig i steg form, hur man byter förångaren på en volvo 850 95a. Det sägs att det är mycket jobb och det vet jag men vill ändå göra det. Är tacksam för all hjälp jag kan få, visa gärna med bilder om ni har tillgång till detta.
av *pettson*
#112638
Müller skrev:Kan någon beskriva för mig i steg form, hur man byter förångaren på en volvo 850 95a. Det sägs att det är mycket jobb och det vet jag men vill ändå göra det. Är tacksam för all hjälp jag kan få, visa gärna med bilder om ni har tillgång till detta.
har gjort det ett antal ggr.. men orkar inte skriva ut det hela så att man vet exakt hur man ska göra om man aldrig gjort det förut. Tyvärr.
Först av allt. Har du tillgång till specialverktyget för att dela på AC kopplingarna? Nästa steg.. har du köpt hem torkfilter och orifficefilter? Samt kompressorolja? Jag förstår att man vill göra det hela själv, men det är en ganska stor procedur. Den innefattar instrumentpanel ur och fläktsystemet ska ned på golvet. Även vattenrör ska lossas. Det går att få till det hela med hälften av jobbet men då är det också 50%chans att du har läckage efter din reparation. Ett tips är att leja bort jobbet till någon som gjort det förut och istället vara med och kika på? För att kanske göra jobbet en annan gång om så krävs?
Användarvisningsbild
av Lilja
#112806
*pettson* skrev:
Müller skrev:Kan någon beskriva för mig i steg form, hur man byter förångaren på en volvo 850 95a. Det sägs att det är mycket jobb och det vet jag men vill ändå göra det. Är tacksam för all hjälp jag kan få, visa gärna med bilder om ni har tillgång till detta.
har gjort det ett antal ggr.. men orkar inte skriva ut det hela så att man vet exakt hur man ska göra om man aldrig gjort det förut. Tyvärr.
Först av allt. Har du tillgång till specialverktyget för att dela på AC kopplingarna? Nästa steg.. har du köpt hem torkfilter och orifficefilter? Samt kompressorolja? Jag förstår att man vill göra det hela själv, men det är en ganska stor procedur. Den innefattar instrumentpanel ur och fläktsystemet ska ned på golvet. Även vattenrör ska lossas. Det går att få till det hela med hälften av jobbet men då är det också 50%chans att du har läckage efter din reparation. Ett tips är att leja bort jobbet till någon som gjort det förut och istället vara med och kika på? För att kanske göra jobbet en annan gång om så krävs?
Angående torkfilter är det väl så att man måste fylla systemet minst en halvtimme efter man bytt filter annars förstörs filtret?
av *pettson*
#112872
Lilja skrev:
*pettson* skrev:
Müller skrev:Kan någon beskriva för mig i steg form, hur man byter förångaren på en volvo 850 95a. Det sägs att det är mycket jobb och det vet jag men vill ändå göra det. Är tacksam för all hjälp jag kan få, visa gärna med bilder om ni har tillgång till detta.
har gjort det ett antal ggr.. men orkar inte skriva ut det hela så att man vet exakt hur man ska göra om man aldrig gjort det förut. Tyvärr.
Först av allt. Har du tillgång till specialverktyget för att dela på AC kopplingarna? Nästa steg.. har du köpt hem torkfilter och orifficefilter? Samt kompressorolja? Jag förstår att man vill göra det hela själv, men det är en ganska stor procedur. Den innefattar instrumentpanel ur och fläktsystemet ska ned på golvet. Även vattenrör ska lossas. Det går att få till det hela med hälften av jobbet men då är det också 50%chans att du har läckage efter din reparation. Ett tips är att leja bort jobbet till någon som gjort det förut och istället vara med och kika på? För att kanske göra jobbet en annan gång om så krävs?
Angående torkfilter är det väl så att man måste fylla systemet minst en halvtimme efter man bytt filter annars förstörs filtret?
Nejdå så känsligt är det inte men naturligtvis är det ju så snabbt du kan. Eftersom filtret är en fuktupptagare. Det som är nåt att tänka på är att systemet stängs snabbt ändå så det inte hålls öppet. Menar.. i slutna systemet är fukten begränsad.
Användarvisningsbild
av Lilja
#113001
*pettson* skrev:
Lilja skrev:
*pettson* skrev: har gjort det ett antal ggr.. men orkar inte skriva ut det hela så att man vet exakt hur man ska göra om man aldrig gjort det förut. Tyvärr.
Först av allt. Har du tillgång till specialverktyget för att dela på AC kopplingarna? Nästa steg.. har du köpt hem torkfilter och orifficefilter? Samt kompressorolja? Jag förstår att man vill göra det hela själv, men det är en ganska stor procedur. Den innefattar instrumentpanel ur och fläktsystemet ska ned på golvet. Även vattenrör ska lossas. Det går att få till det hela med hälften av jobbet men då är det också 50%chans att du har läckage efter din reparation. Ett tips är att leja bort jobbet till någon som gjort det förut och istället vara med och kika på? För att kanske göra jobbet en annan gång om så krävs?
Angående torkfilter är det väl så att man måste fylla systemet minst en halvtimme efter man bytt filter annars förstörs filtret?
Nejdå så känsligt är det inte men naturligtvis är det ju så snabbt du kan. Eftersom filtret är en fuktupptagare. Det som är nåt att tänka på är att systemet stängs snabbt ändå så det inte hålls öppet. Menar.. i slutna systemet är fukten begränsad.
Okej det var iallafall vad vi fick lära oss på AC kursen, men det kanske är en säkerhetsgrej
av *pettson*
#113033
Lilja skrev:
*pettson* skrev:
Lilja skrev: Angående torkfilter är det väl så att man måste fylla systemet minst en halvtimme efter man bytt filter annars förstörs filtret?
Nejdå så känsligt är det inte men naturligtvis är det ju så snabbt du kan. Eftersom filtret är en fuktupptagare. Det som är nåt att tänka på är att systemet stängs snabbt ändå så det inte hålls öppet. Menar.. i slutna systemet är fukten begränsad.
Okej det var iallafall vad vi fick lära oss på AC kursen, men det kanske är en säkerhetsgrej
Nej det är säkert korrekt på sitt sätt.. Men å andra sidan så ska man fylla i oljan i bilen inom 20 minuter..?
Inte för att den skadas utan för att dom flesta glömt inom 20 minuter..
Idealet är ju att smacka upp nåt och det tar 30 sek innan det är tätt. Ju snabbare, ju mindre fukt att ta upp i omgivande luft.
Tror det är en kombinerad säkerhets och funktions ide att ta inom 20min. Så ingen sätter dit det och går o tar lunch..
Användarvisningsbild
av eldaria
#113046
Jag såg en gång någon som hade gjort bilder, med steg för steg hur man gjorde det. men kan inte hitta det längre.
Jag letar själv efter det då jag också behöver byta det.

Om någon sett den sidan, och vet länken ville både Jag och nog andra också vara glad.
Om någon har bilder men ingen webplats, så säg till, jag har massor med plats och bandbredd. :-)
av *pettson*
#113061
eldaria skrev:Jag såg en gång någon som hade gjort bilder, med steg för steg hur man gjorde det. men kan inte hitta det längre.
Jag letar själv efter det då jag också behöver byta det.

Om någon sett den sidan, och vet länken ville både Jag och nog andra också vara glad.
Om någon har bilder men ingen webplats, så säg till, jag har massor med plats och bandbredd. :-)
jadu.. det var händesevis inte jag som var på bilderna? En svart v70 i det fallet med en grå person som jobbade?... dom bilderna låg i ett annat forum..
av *pettson*
#113087
calle_g skrev:Nedan finns en himla massa bilder. Har gjort detta en gång, aldrig mer kan jag säga. I stora drag ska allt mellan grenrör och framstolar bort...

http://www.picturetrail.com/gid1858370
njae *ler det är en affär på ca 7 timmar om man är lite effektiv.. Men visst är det mycket skruva? Jobbet går att uföra på ca 4,5 timmar men då får man bända med precis allt och risken är att man får sanera bilen och stå för en massa delar.. Så lugnt är bästa metoden och sen göra jobbet bara EN gång per bil.. :wink:
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]