Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1126166
Enligt Automotorsport kommer Volvos större elbilsmodell att heta eX90, och bilden dom har på sin tidning som släppts idag ser ut såhär:

Bild

Jag är lite skeptiskt till om det är en äkta bild, t.ex varför har man en grill? Men Volvo kanske inte vågar skippa den för igenkänningsfaktorn.
Är det nån som har tidningen och kan ge en liten återberättelse av vad som står. :)

Jag fyller på det här inlägget med lite specar om bilen sen när det kommer ut.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
av para
#1126224
Bilden är 100% äkta och är en illustration av hur automotorsport gissar att en kommande volvo kan se ut. Men den har ju inget med verkligheten att göra.
av Schmoyoho
#1126234
Ser ut som en BMW X6 som jag i sin tur tycker är en ful bil. Mer sedan- än kombiformat... om nu bilden har någonting alls med verkligheten att göra. Hade man haft något att gå på så hade man ju förmodligen hellre publicerat spionbilder än "så här skulle den kanske kunna se ut, här är lite spekulationer istället".
Användarvisningsbild
av joel80
#1126236
Smygtittade i tidningen på Coop.. var inte speciellt mycket "scoop" tyvärr.. Även namnet eX90 är en gissning från Automotorsport.
En av få grejer jag inte läst så mkt om tidigare är att dom hävdar att Volvo kommer satsa hårt på induktionsladdning. Där man alltså bara behöver köra över en "platta" på golvet eller vid sin P-plats för att ladda.

Jag är lite skeptisk till induktionsladdning.. Med den teknik som finns idag tappar man 10-15%. Det känns inte riktigt okej när man i alla andra lägen försöker få ner elförbrukningen. Men kommer man ner en bil i den förlusten är det såklart en smidig lösning.
av KrilleW
#1126431
joel80 skrev:
Jag är lite skeptiskt till om det är en äkta bild, t.ex varför har man en grill? Men Volvo kanske inte vågar skippa den för igenkänningsfaktorn.
Citat från artikel beträffande nya Jaguar I-pace:

"Folk tror att elbilar inte behöver någon grill men det är också fel. De behöver mycket kylning för batteriet och vår grill hjälper till med det", säger Jaguars designchef Ian Callum till Autocar."

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... la-model-x

Kan ju mycket väl vara av just den anledningen, det får framtiden visa :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1126536
Märkligt att Tesla, som har väldigt stort energiuttag i max gas, inte tycker sig behöva det. Men men..
Användarvisningsbild
av frasse4
#1126580
Tesla har väl kylare och luftintag under varje lykta? Finns ju ottobilar med små kylaröppningar också. Tror knappast ytan på nya xc90 behöver vara så stor för funktionen...
Användarvisningsbild
av Derank
#1126588
Sedan är ju Teslas batterier vätskeskylda, det kanske förklarar saken.
Användarvisningsbild
av joel80
#1148328
Lite ny information.. Verkar kunna bli rejäla bilar!
https://electrek.co/2017/02/09/volvo-fi ... icle-2019/

450kW effekt.. Satan vad det kommer gå.. Blir väl lite mindre i "vanliga" modellerna men verkar som att man kommer kunna välja värstingmodell också..
Användarvisningsbild
av joel80
#1158428
Läser lite trevliga nyheter om att Volvo börjar gå ut med prisbild på första modellen, samt lovar räckvidd på runt 40 mil samt snabbladdning via CCS och ChaDeMo.
I en intervju med tidningen under motormässan i Geneve sa Kerssemaker att bilen kommer ha ett grundpris på mellan 35 000 och 40 000 dollar – cirka 400 000 till 450 000 kronor med moms. Räckvidden ska bli ”minst 400 kilometer”.
http://m3.idg.se/2.1022/1.678095/volvos ... ande-elbil

Också bekräftar utvecklingschefen att det kommer att gå att välja på olika batteristorlekar.. och att bilarna kommer vara förberedda för batteripack upp till 100kwh. (En "vanlig elbil i typ V60-storlek gör av med mellan 1,8-2,2kwh/mil beroende på körstil och årstid. Teslas stora Model X ligger på 2,6-3,3kwh)
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -rackvidd/

Det börjar luta åt att det här kommer att vara ett vettigt alternativ för mig när det blir bilbyte! Kanske får jag förlänga nuvarande leasing lite om leveranserna inte kommer igång i början av 2019... :)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]