Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1124850
Sista bilden i trådstarten funkar inte. 6-cyl och AWD är ju en bra kombo, dessutom tycker jag faktiskt den där modellen i kombi är snygg :-)-) Har svårare för E60, gillar inte baken på sedanen.

Edit: Har du commitment issues eller hur kommer det sig du byter bil oftare än vi andra skiftar hjul? Av bilarna i din signatur så är väl fem från de senaste 2-3 åren? Är peugoten förstabilen, eller är den också avyttrad?
av Lövet
#1125184
Det var 40cm snö på vägarna under vägarna. Det klarar den utan problem, mer behöver jag inte.

XC70 var aldrig aktuellt. Otroligt överprissatta begagnat (jag vägrar ge 150.000 för en bil som kostade 400.000kr för 8 år sedan) samt för tråkiga att köra.
av Lövet
#1125363
Schmoyoho skrev: Edit: Har du commitment issues eller hur kommer det sig du byter bil oftare än vi andra skiftar hjul? Av bilarna i din signatur så är väl fem från de senaste 2-3 åren? Är peugoten förstabilen, eller är den också avyttrad?
Du sätter ju onekligen fingret på en öm tå hos mig. För visst är det onormalt. Bara därför lade jag till ett par bilar till i signaturen som jag ägt men glömt bort ;-)

Men jag kan nämna 2 tydliga anledningar till att jag byter bil ofta:

1) Jag känner folk på Blocket AB = jag annonserar gratis. En hel del bilbyten har alltså sprungit ur "går det så går det, låt oss se om någon är villig att betala XXX". Ibland så har det nappat vid oväntade nivåer och då är det ju bara att sälja...

2) Jag är för snål för att köpa de bilar jag verkligen vill ha. Om jag gör det känns det som att jag har lagt för mycket pengar på något jag inte utnyttjar. Jag kör nämligen väldigt lite bil då jag åker tåg till jobbet. Kör lite på helgen och någon kväll i veckan men mer är det inte. Därmed känns det onödigt att ha en dyr bil (sambon har en egen). Om jag å andra sidan köper en en billigare bil finns det alltid en massa missljud jag stör mig på samt att jag avskyr verkstäder. Verkstadsbesök är värdelöst. Vill inte ens lämna in bilen på service för jag tycker det är en så usel och oprisvärd upplevelse. Alltså är det lätt att hänvisa till punkt1...
av Schmoyoho
#1125442
XC70 är för tråkig att köra men en 3-cyl peugeot kändes som ett bra efterföljare till din E60 V8? Tvära kast :o

Onormalt vet jag inte men ovanligt kanske. Tänkte säga att man kan ju slå till på en roligare bil om man ändå inte kör mycket, typ en S80 V8, V70 T6 (några år på nacken = kostar inte multum i inköp eller ohemult i försäkring) men det kanske är beprövat med 540i BMW:n? S80 V8 är ju mycket bang for the buck på så vis, kostar 100-150k, bra motor osv.
av Lövet
#1125444
Har aldrig påstått att bilbytena alltid är logiska ;-) Men de där två bilarna köptes för två helt olika syften. BMWn hade vi när min sambo var mammaledig så hon inte behövde någon bil till jobbet, Peugeoten köptes när vi under 6 månader behövde två bilar på grund av att vi bodde utanför Sthlm när vi byggde nya huset. Den gick 15 mil om dagen, inget man kör med V8 direkt.

För att krångla till det ytterligare så har vi en Peugeot nu igen, en 308SW men inte samma utan den äldre generationen med 1.6T motorn. Den är sambons vardagsbil.
av Lövet
#1125448
Ungefär hälften av bytena har genererat pengar. Bilägande är inte riktigt så enkelt att det är dyrare att byta ofta, det kan vara tvärtom under rätt förutsättningar.
av Lövet
#1128751
Haft bilen ett tag nu och kan sammanfatta intrycken

+ Satan så bra den tar sig fram. Ska försöka ta en bild på hur mycket det lutar till tomten framöver. Den tar sig upp utan hjulspinn även med släp.
+ ZF lådan levererar precis som den ska. Saknar aldrig manuell.
+ 530d motorn ger all prestanda som jag behöver, förutom tomgångsljudet och toppvarvet så saknar jag inte V8an i 540in jag hade nämnvärt. I vardagen är dieselsexa nära nog det ultimata skulle jag tro.
+ Kombon rattvärme och parkeringsvärme ger en rätt trevlig bil att sätta sig i på morgonen

- Fjärrkontrollen till värmaren är trasig :( Måste använda mig av tiduret. Misär!
- Hittar ingen billigare försäkring än 10.000kr/år
- Navigrafiken är verkligen skrattretande usel. Dock är i-drive helt klart en vanesak, nu tycker jag det är rätt smidigt.
- Avtagbar dragkrok är bara kladdigt och eländigt. Antingen ska den vara fast eller svängbar!
Användarvisningsbild
av Gurra82
#1129493
Riktigt fin bil lövet :-)-) (RO)

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]