Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1118164
Vad har du för michelin-däck då? pilot sport super plus eller vad de heter, #4? Mina sportcontact5 har knappt gått 1000 mil och har inte mycket mönster kvar alls. Buskör inte men fort går det ju ibland, kanske att jag underskattar den faktorn. Min poäng är väl att pilotsport-däcken är mjuka om det är de du har, kanske är mer grepp än du behöver på bekostnad av livslängd?
#1118172
Primacy 3 var det... Vet inte om det räknas som ett "sportdäck" precis?!
Jag är rätt missnöjd.. Kollade mina bensinloggar och den 6:e april hade jag kört 10147km. Bytte till sommardäck den 4:e april, så vid 1000 mil rätt precis. 2499mil stod mätaren på idag när det byttes!
#1122111
Joel, nu när vi närmar oss vintern igen, hur bra fungerar TE på vintern? Hört om att Passat inte kan köra med elmotorn om det är typ -10 (sant eller skröna??), hur är det med Volvon?

Längtar efter en bensin-hybrid med rimlig systemeffekt, borde komma i nästa V60 kan man tycka, typ en T5TE eller liknande med en T3/T4-motor + elmotor och gärna 8-10 mils räckvidd...
#1122117
Idag är det kring 0-an.. Jag har kört nån mil och den gick hela på el.
Har bilen stått stilla länge och man inte förvärmer (via el räcker) kan den bestämma sig för att gå på el första minuten eller två. När det var som absulut kallast, kring -15 -20 förra vintern har jag för mig att den ibland tog ca 5 minuter på sig om man startade med ej förvärmd. Ibland, även när man har den förvärmd kan den gå över och köra dieselmotorn några minuter under färd också.

Jag skulle också vilja ha en dubblering av eldriften, även om det i många fall räcker med 3-4 mil skulle det ge bra effekt på totalförbrukningen för mig med så pass många längre resor som jag har.

Blir spännande att se vad Volvo får fram för elbilar och hybrider framöver. Jag kommer inte köpa en bil med diesel/bensinmotor vid nästa bilbyte. Då blir det enbart el, hybrid är helt onödigt. Jag hoppas på att Volvos elbilar kommer motsvara mina förväntningar, behov och plånbok, men kommer byta märke om de inte gör det. Hyundai, Tesla, Opel... alla kommer nu med elbilar för runt 400k (om man vill ha helt naken bil kanske lite under) och räckvidd på 28-40 riktiga mil.
Enda som jag kanske inte kommer kunna göra med en elbil är att dra husvagn. Även om själva eldriften i sig och motor passar utmärkt för att dra tungt med sitt fantastiska vrid så är det nog än så länge lite för kort räckvidd på de bilar jag skulle kunna ha råd med för att det ska funka med husvagnsresor. Man vill ju gärna ofta klara mer än 15 mil innan man ska ladda... Eller, om Volvos elbilar klarar laddning med upp till 100kw kan det funka ändå. 15 mil med husvagn tar ju ändå nästan 2 timmar, om man då på 20-30 minuter kan få 10-15 mil till skulle det kunna gå. Fast blir kanske att använda andrabilen för dom resorna till en början om man ska lite längre... :D
#1132132
Nu när du haft bilen ett tag, vad har du för genomsnittsförbrukning vid normalkörning och inte jagar siffror?
Vad är rekordet på el?
Och vilken utrustning är ett måste för TE, exempel rattvärme för att kunna köra på el längre när det är kallt. :lol:

Anledningen till nyfikenheten är att jag står i valet för förmånsbil och Volvon passar bra tillsammans med min softspott för volvo! :)
#1132137
Min snittförbrukning totalt ligger rätt högt då jag kör många långresor.. runt 4x165km per vecka blir det i allafall.. och en och annan långresa på 30-40 mil också. Jag ligger kring 0,4l/mil totalt nu. (Mätt vid pump)

På långresor drar jag mellan 0.5 och 0,7l/mil, beroende på hur pass lång resan blir och om jag kunnat starta med laddning. En tripp Gävle - Stockholm med fulladdat batteri från start brukar sluta kring 0,5l/mil.. men har jag bråttom och ligger typ 10-15km/h över hastighetsgräns ökar det till runt 0,6l/mil.
På mina kortare resor kör jag nästan enbart på el. 42-43km har jag kommit på el. Nu på vintern är det runt 30-35km. Rattvärme och sätesvärme skulle jag säga är extremt avgörande för att man ska tycka det är bekvämt att köra på el även när det är kallt. Det blir inte lika varmt i kupén då, men med rattvärmen och sätesvärmen känns det gosigt ändå.

Första halvåret låg jag lite lägre i snittförbrukning, strax under 0,35l/mil. Då var det inte riktigt lika mycket långkörningar. Ca 50% av körsträckan var då på el, nu har det nog blivit mindre, kring 40% kanske. Jag har inte det perfekta körmönstret för att komma ner i förbrukning.
En sammarbetspartner jag jobbar med i Stockholm kör också V60 TE, och han har varit nere på 0,1l/mil vissa tankningar. Kört över 400 mil mellan tankningarna! :D Så det går absolut att komma ner till deklarerad och även under det, allt beror på hur långa resor du har och om du har möjlighet att ladda.

Just nu har jag dock problem.. :/ Den står på verkstan efter att laddsladden fastnat i uttagen imorse! Trodde först den har fryst, men verkar vara nått mekaniskt med låset så låser fast sladden så att den inte ska gå att sno när man laddar. Surt... Men jag fick köra en helt ny V60 CC D4 AWD som lånebil, så lite plåster på såren.
#1132839
400 mil mellan tankningarna är inte illa!! Sen att din snittförbrukning ligger på 0,4 är inte illa det heller :shock: ! Min förbrukning ligger på 1,44 just nu och 98 oktan som tankas kostar runt 14,50kr litern.
Min bil är också på verkstad, blir ny framruta efter ett stenskott!
:-)-)
#1132849
AWDvolvo skrev:400 mil mellan tankningarna är inte illa!! Sen att din snittförbrukning ligger på 0,4 är inte illa det heller :shock: ! Min förbrukning ligger på 1,44 just nu och 98 oktan som tankas kostar runt 14,50kr litern.
Min bil är också på verkstad, blir ny framruta efter ett stenskott!
:-)-)
Smiles per gallon > miles per gallon. ;)
#1197732
Lite dålig på att uppdatera här.. :)


Senaste grejen jag fått gjort är att jag dels köpt nya sommardäck.. Dom första höll drygt 5000mil.. Varav 2000 med vinterdäck.. så ca 3000 mil eller strax där över så var dom slut. Klarade 1000 mil mer med förra bilen.. Bra vridmoment sliter däck... :/
Inte helt nöjd med slitaget, men i övrigt har dom varit riktigt bra.
2017-09-04 08.22.23.jpg
2017-09-04 08.22.23.jpg (221.28 KiB) Visad 1201 gånger
Blev ett par Michelin Primacy 3 igen.
Dom har varit bra och skapligt tysta, och däckgubben sa att det ändå var ett par av dom däck han ansåg hålla bäst.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 32
S/V60 Polestar utan taklucka

I praktiken är Polestar 2017 en helt ny bil m[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]