Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
#1120846
Jag bytte på min i veckan, det gick inget vidare.... men tänkte att jag kunde berätta min historia kring detta...

Köpte ny komplett arm och blad på biltema (nästan gratis).
Började med att lossa bulten helt och försökte sen få av armen genom att vicka på den utan resultat, lade på 5-56 och tog sandsläggan och duttade lite fram och tillbaka. Resultatet blev att spolarmunstycket gick av jämns med mässingsröret och armen satt fortfarande fast.

Nästa dag åkte jag och köpte ett nytt munstycke.

Skulle byte munstycke och skruvade därför i en liten skruv i mässingshylsan för att få fatt på plastresten från munstycket, gick inget bra, hela mässingsröret (spolvätskeröret) följde med.

Förbannad som man då var tog jag då en polygrip kring torkararmen och höll emot med muttern. Lossnade superlätt. Skulle kört polygripen direkt.

Skruvade sen av innerklädseln (4 skruv), kopplade loss motorn och skruvade loss den för att kunna få dit mässingsröret igen. Det gick efter en massa våld att få in röret igen, slog med en träbit.

Tillbaka med allt inkl nytt munstycke och torkararm. Provspolade, allt funkade och inga inre läckage i skuffen. Satte tillbaka klädseln och nu är allt bra igen....
Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]