...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1120439
I Stockholmstrafiken fungerar blinkersspaken som en liten trollstav: vips blev det en lucka!
Men i en mindre storstad brukar man få fixa luckan först och sedan använda blinkersspaken.
Användarvisningsbild
av erikn
#1120482
joel80 skrev:Ibland måste man börja blinka för att kunna "få en plats". I allafall när man kör i rusning. Jag gör hellre så än att blinka samtidigt som jag kastar mig in i en egentligen allt för liten lucka.
Det är väl klart att det är så i vissa fall. Jag blinkar långt före jag byter, jag börjar ju inte byta och sedan blinkar. Men jag blinkar ju inte medan jag accelererar på påfarten, det kan ju hända att det inte finns en lucka där man är, men framför nästa bil. Jag bromsar ju inte för att hitta en lucka längre bak, då byter man ju när man har helt fel hastighet jämfört med övrig trafik.

Jag tror att vi förstärker det vi skriver i våra huvuden och ser avarterna åt båda håll när vi läser vad den andre skriver.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1120552
Jag trodde att det hette färdriktningsvisare för att man med dessa visar för omgivande trafikanter vilken färdriktning man avser byta till. Inte använda dem som en påminnelse till andra att "åt det här hållet svängde jag alldeles nyss". Det har de väl oftast upptäckt vid det laget.
Användarvisningsbild
av Derank
#1120553
Jag fick då tom då jag tog lastbilskortet lära mig att blinka "överdrivet" och i god tid, tror knappast det är ändrat idag, och självklart blinkar man på en påfartsträcka
av llesrof
#1120564
Jag körde en gasdriven Opel Combo från 2009 och befann mig fortfarande under acceleration. Dansken hade kunnat lätta aningens på gaspedalen och glida in bakom mig lite snyggt och elegant. Istället hoppades han att jag skulle flytta mig vilket jag inte gjorde så det resulterade i en inbromsning för danskens del när påfarten tog slut. Jag hade dessutom heldraget till vänster om mig så jag varken kunde eller ville byta fil.

Jag tycker att man skall vara tydlig i trafiken och signalera sina avsikter så gott man kan. Står man i en T-korsning och inte blinkar åt något håll så signalerar man att man skall åka rakt fram och in mellan träden som står där. Att undlåta att använda blinkers och uppsåtligen undvika att visa sin avsikt är ett aktivt val man gör. Det enda man signalerar då är att man är ett rövhål.

Använder man blinkers och visar sin avsikt hjälper jag gärna till. Gör man det inte så får man inte min hjälp. Vem vill liksom vara delaktig i att hjälpa ett rövhål?
av BennyL
#1120590
Derank skrev:...och självklart blinkar man på en påfartsträcka
När börjar man med det? Direkt när påfartssträckan börjar eller när det finns en avsikt att byta för att ta sig in i körfältet? Undrar bara... :roll:
av llesrof
#1120751
BennyL skrev:
Derank skrev:...och självklart blinkar man på en påfartsträcka
När börjar man med det? Direkt när påfartssträckan börjar eller när det finns en avsikt att byta för att ta sig in i körfältet? Undrar bara... :roll:
Fundera du på det över helgen och kom med några förslag så kan vi berätta för dig om du lyckats lista ut det. :mrgreen:
av BennyL
#1122137
llesrof skrev:
BennyL skrev:
Derank skrev:...och självklart blinkar man på en påfartsträcka
När börjar man med det? Direkt när påfartssträckan börjar eller när det finns en avsikt att byta för att ta sig in i körfältet? Undrar bara... :roll:
Fundera du på det över helgen och kom med några förslag så kan vi berätta för dig om du lyckats lista ut det. :mrgreen:
Ledsen att det tog några dagar extra än bara helgen...
Jag tror att det bästa är att man använder blinkersen när det är dags att tala om att man vill byta från påfarten till körfilen, när man dessutom är i läge att det finns en rimlig lucka att byta sig in i!
Hade jag rätt?? :oops:
Användarvisningsbild
av erikn
#1122155
Jag tycker att du har rätt. Men helt klart finns det andra med annan åsikt.
av llesrof
#1122219
BennyL skrev: Ledsen att det tog några dagar extra än bara helgen...
Jag tror att det bästa är att man använder blinkersen när det är dags att tala om att man vill byta från påfarten till körfilen, när man dessutom är i läge att det finns en rimlig lucka att byta sig in i!
Hade jag rätt?? :oops:
Jag vill ut på motorvägen så fort som möjligt så därför ger jag tecken direkt när spärrlinjen upphör. Då ser alla min avsikt. Blinkersen indikerar "hej, här kommer jag och jag avser att byta fil snarast möjligt och du får gärna hjälpa mig genom att släppa in mig". Så tänker jag och lättar mer än gärna på gasen för att ge plats åt filbytaren. Folk som inte ger tecken alls i dessa lägen och bara utgår från att jag skall begripa att de skall in, vilket jag också begriper att de skall, använder med största säkerhet inte blinkers i andra sammanhang heller och då kan de dra åt helvete. Blinkersvägrare skall behandlas som de arslen de är.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 36

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]